پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
موج‌های رودخانه ارس ماه‌هاست جنازه ماهی‌های این رود را تشییع می‌کنند به این امید که زنگ خطر بحران آلودگی در ارس به صدا درآید و مسئولان برای جلوگیری از آلوده‌شدن آب این رودخانه چاره‌ای بیندیشند.

شعار سال: چند ماهی است که مهمان‌های ناخوانده‌ای از طریق راه‌های آبی وارد کشورمان شده‌اند و حتی خود را تا خانه‌های مردم هم رسانده‌اند، این مهمان‌های ناخوانده پساب‌های صنعتی و میکروبی خطرناکی هستند که از طریق کشور ارمنستان وارد رودخانه ارس و از طریق آب این رود وارد مزارع کشاورزی و نیز داخل سدها شده‌اند.

رودخانه ارس به عنوان مهم‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه شمالی کشورمان این روزها حال و روز خوشی ندارد و گرمای هوا و کاهش سطح آب از یک طرف و تخلیه فاضلاب های خطرناک معدنی و خانگی از طرف دیگر باعث شده نگرانی‌ها برای به خطر افتادن آینده این رودخانه مرزی افزایش یابد.

این احتمال هم وجود دارد که تا چند وقت دیگر با افزایش ورود فاضلاب‌های کارخانجات و معادن ارمنستان به ارس، این رودخانه به دومین چالش بزرگ زیست محیطی شمال غرب کشورمان بعد از دریاچه ارومیه تبدیل شود.

ارس یک رود دائمی و رودخانه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و ارمنستان است که اگر مسئولان کشورمان برای جلوگیری از ورود فاضلاب‌های سایر کشورها به این رودخانه کاری نکنند ممکن است زمان سپری شود و فرصت جبران برای این خطر زیست محیطی به پایان رسد.

البته در این بین نکته قابل تاملی هم که وجود دارد و به اصلی‌ترین نگرانی مردم اطراف رودخانه ارس تبدیل شده این است که اهالی از سرازیر شدن فاضلاب‌های خانگی و شهری ارمنستان به این رودخانه خبر می‌دهند.

*ضرورت ورود جدی سازمان محیط زیست به موضوع آلودگی ارس

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در خصوص آلودگی رودخانه ارس به خبرنگار مهر می‌گوید: پساب‌های صنعتی معادن مس ارمنستان وارد رودخانه ارس می‌شود و این رودخانه را آلوده می‌کند.

محمد حسن نژاد با اشاره به اینکه پساب‌های صنعتی کشور ارمنستان چند سالی است که وارد رودخانه ارس شده است، می‌افزاید: این رودخانه یک هزار متری سهم قابل توجهی در تامین آب مورد نیاز کشاورزی و خانگی مردم شمال غرب کشورمان دارد و باید هرچه سریعتر نسبت به پاکسازی آلودگی‌های این رود اقدام کرد.

وی با تاکید بر ضرورت ورود جدی سازمان محیط زیست به موضوع آلودگی ارس ادامه می‌دهد: رودخانه ارس شریان حیاتی شهرستان جلفا است که شهر زیبای جلفا را با طبیعتش زنده نگه داشته است.

حسن نژاد با بیان اینکه ورود پساب‌های میکروبی و صنعتی از کشور ارمنستان جان ارس را می‌گیرد، می گوید: این آلودگی بدون شک می تواند اکوسیستم منطقه را تغییر دهد و آثار زیان‌باری برای اراضی کشاورزی منطقه برجای بگذارد.

*تا سه سال آینده رودخانه ارس از آلودگی‌ها پاکسازی می‌شود

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به آلودگی ارس از طریق ورود پساب‌های معادن مس و طلای ارمنستان به این رود اشاره می‌کند و می‌گوید: طبق توافق نامه‌هایی که امضا کرده‌ایم و کارهایی که طرف مقابل درحال انجام است تا سه سال آینده رودخانه ارس از آلودگی‌ها پاکسازی می‌شود.

غلامرضا هاشمی با بیان اینکه در ابتدا جمهوری ارمنستان ورود فاضلاب‌های صنعتی خود را به این رود انکار می‌کرد، ادامه می‌دهد: ولی ما شواهدی آوردیم که نشان داد این رودخانه توسط پساب‌های صنعتی ارمنستان آلوده شده و باید خود آنها این آلودگی‌ها را رفع کنند و جلوی ورود فاضلاب‌ها به این رود را بگیرند.

هاشمی با تاکید بر اینکه باید با نصب دستگاه‌های پایش و تصفیه آب این رودخانه را از آلودگی ها پاکسازی کرد، می افزاید: آلودگی رودخانه ارس بر حیات انسان‌های ساکن این منطقه اثر بسیار منفی می‌گذارد که می‌توان با برنامه ریزی درست از اثرات منفی این امر جلوگیری کرد.

*نصب سیستم‌های بازچرخانی در رودخانه ارس توسط ارمنستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ابعاد دیگری از این فاجعه عظیم زیست محیطی را بازگو کرد و با اشاره به اینکه ورود پساب‌های صنعتی از ارمنستان به بستر رودخانه ارس تهدید بسیار جدی برای محیط زیست و سلامت مردم است، می‌گوید: باید جلوی ورود این پساب‌های صنعتی به ارس گرفته شود چراکه ممکن است خطرات جدی متوجه سلامت بخش کشاورزی، دامی و انسانی شود.

حمید قاسمی به برگزاری جلسات مختلف با مسئولان ارمنستانی درخصوص موضوع آلودگی رودخانه ارس اشاره می‌کند و می‌افزاید: ارمنستان با قبول مسئولیت آلودگی‌های رودخانه ارس توسط معادن مس کشورشان موظف به نصب سیستم بازچرخانی با ایجاد سدهای باطله شدند.

وی ادامه می‌دهد: ورود پساب‌های صنعتی به آب رودخانه ارس که منبع تامین آب کشاورزی بسیاری از شهرهای استان است می‌تواند سلامت محصولات کشاورزی را به خطر بیاندازد.

قاسمی با تاکید بر اینکه آب شرب تعداد زیادی از مردم استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل نیز از این رود تامین می‌شود، می‌گوید: پس نیاز است بیش از پیش به سلامت و رفع آلودگی این رودخانه طویل توجه کنیم.

طبق اذعان مسئولان مربوطه و باتوجه به اینکه مردم استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل از آب این رودخانه در مصارف خانگی و کشاورزی استفاده می‌کنند، نیاز است اقدامی فوری برای این موضوع انجام شود چراکه با این وضعیت آلودگی آب رودخانه ممکن است محصولات کشاورزی آلوده شود و از این طریق جان مردم و سلامتی آنها به خطر بیفتد.

با اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري ايانا، تاریخ انتشار یکشنبه 26 مهر 1394، كد مطلب: -: www. iana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین