پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۷۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
آلودگی شدید آب ارس توسط نیروگاه قدیمی ارمنستان در مقابل روستای اوشتبین در قاراداغ، رنگ این رودخانه مرزی را به رنگ سبز در آورده است. پیش‌تر دادستان کل کشور از پیگیری و تشکیل هیئت ویژه بررسی آلودگی رود ارس در ایران و ارمنستان خبر داده بود.
شعار سال: نشت و سرازیر شدن پساب‌های صنعتی از نیروگاه هسته‌ای قدیمی ارمنستان به رودخانه مرزی ارس شایعه‌ی افزایش سرطان را به دنبال داشته است. به دنبال افزایش آمار سرطان در استان اردبیل، خصوصا شهرستان‌های مرزی و شمالی استان و اعتراف متخصصان و کارشناسان بهداشت و درمان استان در سال‌های گذشته و مطرح شدن شایعه آلودگی رود ارس، منبع تامین کننده‌ آب شرب و آب کشاورزی شهرستان‌های جلگه و دشت مغان به نگرانی‌ها و حساسیت‌ها افزود و شایعه‌های آلودگی رود ارس تا جایی دغدغه‌ی مردم شد که در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر به خواست و مطالبه‌ی مردم تبدیل شد.

با بالا گرفتن حساسیت‌ها و واکنش امامان جمعه و مسئولان شهرستانی و استانی موضوع آلودگی رود ارس در اوایل دهه‌ی نود رنگ و بوی جدی به‌خود گرفت تا جایی که این موضوع حیاتی نمایندگان استان‌های شمالغرب کشور را وادار به ورود به این بحث نمود و نمایندگانی، چون پیر موذن، قاضی پور و پورحسین و ... در مجلس و از طریق وزارت نیرو، وزارت امور خارجه، سازمان محیط زیست و ... پیگیر موضوع آلودگی رود ارس توسط دولت ارمنستان شدند.

در شرایطی که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از پایین بودن استاندارد لازم آب رود ارس خبر داده بود و در همین راستا در سال ۱۳۹۴ مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از قبول طرف ارمنستانی به آلودگی رود ارس و مکلف شدن آن کشور جهت رفع معضل زیست محیطی تا سال ۲۰۲۱ خبر داده بود.

پیش‌تر نیز افشار سلیمانی سفیر سابق کشورمان در باکو و کارشناس حوزه‌ی قفقاز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری کشور ترکیه، نسبت به نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای قدیمی و غیر استاندارد ارمنستان به رود ارس و تاثیرات آن بر شمالغرب ایران هشدار داده بود.

در همین رابطه گفته می‌شود جمهوری آذربایجان بخاطر کاستن از خطرات ناشی از آلودگی رود ارس، اقدام به حذف آب شرب کشورش از رود ارس کرده و از رود کُر بجای آب ارس نموده است.

به دنبال افزایش حساسیت موضوع، وزیر نیروی دولت دوازدهم در مصاحبه‌ علیرغم قبول طرف ارمنی از آلوده نبودن آب رود ارس خبر داده بود. با گذشت نزدیک به ده سال از پیگیری این معضل زیست محیطی، جهانگیرزاده نماینده‌ی فعلی مردم دشت مغان از لزوم نمونه برداری مجدد آب رود ارس خبر داد و افزود موضوع رود ارس با حیات و سلامت مردم منطقه گره خورده و برای ما از این حیث بسیار حیاتی و حائز اهمیت است.

دادستان کل کشور از بررسی آلودگی رود ارس خبر داد و گفت: در این نشست‌ها مقرر شد یک هیئت سه نفره ویژه برای بررسی آلودگی آب ارس، در ایران و متناظر آن در ارمنستان تشکیل شود. وی تاکید کرد: مساله رود ارس برای هر دو کشور مهم است و ما مصمم هستیم، این مساله را تا نتیجه مطلوب دنبال کنیم.
 
تداوم تکرار آلودگی ارس توسط نیروگاه ارمنستانی و احتمال افزایش سرطان در اردبیل
پرویز یاری روزنامه نگار در توییتر نوشت، رنگ ارس (آراز) به دلیل تخلیه پساب‌های صنعتی ارمنستان به رنگ سبز درآمده (دلیل تغییر رنگ آب غلظت بالای فلزات سنگین است). از طرف دیگر باید توجه داشت که: 
-ارس مهمترین منبع آبی اردبیل است
-اردبیل سال‌هاست پایتخت سرطان دستگاه گوارش در ایران است
-شهروندان اردبیلی قربانی ترور_بیولوژیکی ارمنستان هستند.
بیشتر از ده سال درگیری با آلودگی ارس از بالادست، امسال سند آلودگی صفر ارس امضا شد تا این موضوع جدی دنبال شود! موضوعی که در سال های قبل هم بارها وعده داده شده بود.
باید گفت که سیاست منفعل مدیران اجرایی کشور، درمورد ابهای مرزی تنها در هامون و هیرمند و هورالعظیم نیست. ارس هم قربانی ان است با تکمیل پروژه سدسازی در ترکیه و مماشات با ارمنستان شرایط ارس بسیار پیچیده شده است. دشت مغان حقابه مهمی از رود ارس دارد و خشک شدن و الودگی این رود می تواند این منطقه حاصلخیز و مهم زراعی را به بیابان تبدیل کند.
تعداد بازدید : 4
 
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی آران مغان / سایر منابع
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
0
0
چقدر بد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین