پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۴۸
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
موضوع پرورش يا عدم پرورش ماهي تيلاپيا در کشور کم کم مي رود تا به يک بحث يا مناقشه داغ تبديل شود.

شعار سال: يک طرف اين ماجرا سازمان شيلات و آبزي پروران قرار گرفته اند که هدف اصلي شان توليد و تکثير ماهياني است که مشتريان آن هميشه در بازار وجود دارند و سوي ديگر، سازمان حفاظت محيط زيست با قدرت و ادله مستدل ايستاده تا از پرورش و تکثير گونه هاي خارجي در کشور ممانعت کند.

در آخرين روزهاي ماه گذشته بود که 200 نفر از آبزي پروران بخش خصوصي طي نامه اي به رئيس جمهور، خواستار بازبيني در نوع نگاه مسوولان به پرورش ماهي تيلاپيا شدند. نکته جالبي که در اين ميان بايد مورد توجه قرار گيرد، خروج سالانه 25 ميليون دلار ارز از کشور براي واردات فيله ماهي تيلاپياست. بنابراين به نظر مي رسد اين نوع از ماهي مشتريان پروپا قرصي در ايران داشته باشد. توليدکننده هاي بخش خصوصي، بر اين امر تاکيد دارند که اگر بتوان نياز بازار را در داخل توليد کرد، هم موجب افزايش آمار اشتغال خواهد شد و هم از خروج قابل توجهي از ارز جلوگيري مي شود.

*جلوي خروج ارز را بگيريد

اين توليدکنندگان در بخشي از اين نامه گفته بودند: «بديهي است، اگر عملکرد سازمان محترم حفاظت محيط زيست، در راستاي اهداف کلان توسعه کشور قرار داشت، بايد اين حجم از ارزبري، به جاي انتقال به حساب توليد کنندگان خارجي تيلاپيا، علاوه بر افزايش مصرف پروتئين آبزي توليد شده در منابع آبي داخلي (تيلاپياي پرورشي داخل) به عنوان غذاي سلامتي، در زمينه اشتغال مولد، توليد پويا، فقر زدايي و ارتقاء سطح معيشت خانوار شهري و روستايي، حفظ تنوع زيستي در پهنه دريا (در کمک به حفظ ذخاير گونه هاي در معرض خطر) و تحقيق در زمينه افزايش تنوع گونه هاي بومي در آبزي پروري به کارگرفته مي شد تا اينچنين همه ساله شاهد کاهش تراکم آبزيان دريايي در زيستگاه هاي طبيعي خود نباشيم (بر اساس نظر محققان، عمده ترين دليل در تهديد تنوع زيستي توسط گونه هاي غير بومي، کاهش اوليه اين تنوع به واسطه صيد بي رويه، آلودگي ها، عوامل انساني و تخريب زيستگاه ها بوده که پس از آن منتج به جايگزيني گونه هاي جديد Exotic شده است). اما نکته ظريفي در اين بخش وجود دارد و آن مخالفت سرسختانه سازمان محيط زيست با اين موضوع است. مشاور اين سازمان در ارتباط با پرورش ماهي تيلاپيا در کشور به موج گفت: به هيچ عنوان اجازه چنين کاري به سازمان شيلات داده نخواهد شد.
دليل وي براي اين مسأله، فرار گونه مذکور به آب هاي آزاد و از بين رفتن گونه هاي بومي توسط تيلاپياست؛ زيرا اين ماهي که زادگاهش در آفريقاست، به سرعت تکثير يافته و اگر وارد آب منطقه اي شود، هم مي تواند گونه هاي ديگر را به عنوان غذا استفاده کرده و هم قادر است تعادل زنجيره غذايي آن ناحيه را به هم بريزد. بنابراين از نظر مسوولان سازمان حفاظت محيط زيست، اين ماهي خطري جدي براي زيست بوم تلقي مي شود.

*سازمان محيط زيست به هيچ عنوان کوتاه نمي آيد

اما طرف ديگر اين ماجرا توليدکنندگاني هستند که براي جلوگيري از رسيدن آسيب به محيط زيست، تدابيري انديشيده اند که مي تواند در صورت اجرا کارساز باشد.

رئيس اتحاديه شرکت هاي تکثير و پرورش ماهيان گرمابي سراسر کشور در اين ارتباط به موج مي گويد: ايرادات سازمان محيط زيست کمي چکشي و احساساتي است.

حسن آقازاده با اشاره به اينکه معرفي گونه جديد ماهي جزو موجودات بومي ما نيست، مي افزايد: به همين دليل لازم است که ملاحظات خاصي را در توليد و پرورش آن در نظر گرفت اما اين ملاحظات نبايد از حدود عقل و منطق خارج شده و به احساسات بدل شود.

به گفته آقازاده، اکنون مي توان با پرورش تک جنسي اين ماهي و همچنين عقيم کردن آن، جلوي پيشروي و تخريب آن را در آب هاي آزاد گرفت. از اينها گذشته مي توان در ديواره هاي اطراف محل پرورش، راهکارهايي را به کار برد تا از حمله ماهي به اطراف جلوگيري کرد.

اين درست همان چيزي است که پرورش دهندگان در نامه خود به رياست جمهوري عنوان کرده بودند: «توليد تيلاپياي تک جنسي (جنس نر) با درصد بازدهي بسيار بالا، به منظور محدود کردن شرايط توليد مثلي ماهيان پرورشي در سازه هاي پرورش، عقيم شدن گونه تيلاپياي نيل در آب شور دريا و اصلاح سازه ها بر اساس نظر کارشناسي سازمان محترم حفاظت محيط زيست در مزارع متقاضي پرورش ماهي تيلاپيا
از سوي ديگر، مشاور سازمان محيط زيست معتقد است که حتي اگر چنين قوانين و ضوابطي هم تدوين و معرفي شوند، باز هم نمي توان روي مديريت صحيح آن مطمئن بود. زيرا در کشورهاي جهان سومي از جمله ايران، همه طرح ها روي کاغذ زيباست اما به محض اينکه به مرحله اجرا مي رسد، سوءمديريت ها آغاز مي شود.

*ذائقه مردم را چه کنيم؟

البته رئيس اتحاديه شرکت هاي تکثير و پرورش ماهيان گرمابي سراسر کشور در واکنش به اين ادعا عنوان مي کند: «چنين ادعايي منطقي و درست نبوده و به طور کلي دور از عقلانيت است. بنابراين سازمان مربوطه با چنين ادله سستي نمي تواند جلوي تکثير و پرورش ماهي تيلاپيا در ايران را بگيرد
آقازاده بحث واردات مشکل ساز دوسال پيش براي ماهيان سردآبي را پيش مي کشد و مي گويد: «اگر سازمان محيط زيست واقعا نگران ورود گونه هاي خارجي و آسيب هاي ناشي از آن است، پس زماني که بيماري VHS توسط واردات آلوده تخم چشم زده به ايران آمد، آنها کجا بودند؟ چرا اعتراضي از اين نهاد بلند نشد؟

وي با بيان اينکه کم کم ذائقه مردم نيز به اين ماهي خوش خوراک عادت خواهد کرد، مي افزايد: در اين صورت، کشور به واردات اين نوع وابسته خواهد شد و بر اين اساس، ميليون ها دلار ارز در سال از کشور خارج مي شود. اين در حالي است که هم اکنون ماهي تيلاپيا در تور صيادان جنوبي که در مناطقي مانند اروند، کارون يا خليج فارس مشغول هستند، يافت مي شود. بنابراين مخالفت با پرورش، آن هم به صورت غيرمنطقي، قابل قبول نيست.

گفتني است طبق گفته پرورش دهندگان شيلات، تنها 20 درصد از ميزان توليد، متعلق به خواستگاه اصلي اين گونه يعني آفريقا است و مابقي آن متعلق به کشورهايي که تيلاپيا در آن به عنوان يک گونه غير بومي يا اگزوتيک است، مطرح شده. تا سال 2013 گونه هاي مختلف ماهي تيلاپيا در 137 کشور جهان در پروژه هاي مختلف تجاري و تحقيقاتي پرورش داده شده است. گذشته از اينها امکان پرورش اين گونه در آب هاي غير متعارف، نياز بسيار اندک به پودر ماهي در غذاي تيلاپيا و به تبع آن نياز کمتر به صيد گونه هاي باارزش ماهي مورد استفاده در کارگاه هاي پودرماهي و امکان توليد اين ماهي بدون استفاده از آنتي بيوتيک (آبزي پروري سبز) از ظرفيت هاي بالقوه تيلاپيا جهت توسعه و گرايش روزافزون پرورش دهندگان به آن در سطح جهان محسوب مي شود.

حال بايد منتظر بود و ديد که آيا شيلاتي ها مي توانند با راهکارهاي عملي، سازمان محيط زيست را در اين امر اقناع کنند يا نه؟ در صورتي که اين اتفاق نيفتد، داستان واردات اين ماهي و خروج ارز 25 ميليون دلاري در سال، به کجا خواهد رسيد؟

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری موج، تاریخ انتشار: 2 آذر 1394، کد مطلب: -:www. mojnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین