پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۱۰۴
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات کشور گفت: عملیات بومی‌سازی انجام شده است و در بخش‌های باقیمانده هم در حال بومی‌سازی هستیم. در بخش‌های صید و صیادی کم‌ترین میزان وابستگی را به شناورهای خارجی داریم و امکانات فنی لازم اعم از نیروی انسانی و امکانات فنی در کشور وجود دارد و می‌توانیم از امکانات بومی برای رفع نیازهایمان استفاده کنیم.

شعار سال: مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات کشور گفت: عملیات بومی‌سازی انجام شده است و در بخش‌های باقیمانده هم در حال بومی‌سازی هستیم. در بخش‌های صید و صیادی کم‌ترین میزان وابستگی را به شناورهای خارجی داریم و امکانات فنی لازم اعم از نیروی انسانی و امکانات فنی در کشور وجود دارد و می‌توانیم از امکانات بومی برای رفع نیازهایمان استفاده کنیم. عیسی گلشاهی، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات کشور، درباره تبعات خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: برجام برخی تسهیلات اعم از بانکی، بیمه‌ای و حمل و نقل جاده‌ای را برای کشور ایجاد کرد، اما مواد غذایی هیچ‌وقت به صورت مستقیم با تحریم‌ها درگیر نبود و به دلیل مشکلات و تحریم‌های حمل و نقل جاده‌ای، صادرات آن دستخوش تغییر می‌شد. وی افزود: در این حوزه تا قبل از به ثمر نشستن برجام، با وجود محدودیت‌های بسیاری که با آن مواجه بودیم و معاملات عمدتاً به صورت نقل و انتقالات بانکی حاصل از صادرات به‌سختی انجام می‌شد، تجارت کالاهای شیلاتی همچنان رشد داشت و در تمام دوره‌های گذشته صادرات به میزان متناسبی به رشد خود ادامه داده است. گلشاهی تصریح کرد: یکی از عمده موفقیت‌های ما این است که حتی شرایط فعلی برجام و خروج آمریکا از آن تأثیر زیادی بر این حوزه نمی‌گذارد؛ مگر این‌که هزینه‌های نقل و انتقال محصولات شیلاتی را تحت‌الشعاع قرار دهد که با کاهش هزینه‌ها می‌توان آن را مدیریت کرد. وی گفت: کالاهای صادراتی در کشور مقصد انحصاراً به عنوان کالاهای امنیت غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل و با توجه به کیفیت مواد غذایی ایرانی، در این زمینه دچار مشکل نخواهیم شد، اما باید مسیرهای درستی را برای صادرات کالاها انتخاب کنیم تا با کم‌ترین زیان صادر شوند. وی عنوان کرد: خروج آمریکا از برجام در یک یا دو ماه اول ممکن است کمی تأثیرگذار باشد، اما مجدداً مسیرهای مناسب را پیدا خواهیم کرد و نگرانی از این بابت نخواهیم داشت. واردات و صادرات کالاهای شیلاتی مثل گذشته پررونق خواهد بود و مشکلی نخواهیم داشت.

عدم تأثیر خروج آمریکا از برجام بر شیلات ایران

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات کشور درباره انتقال تکنولوژی عنوان کرد: در بحث انتقال تکنولوژی و منابع آن می‌توان گفت تمام منابع تکنولوژی‌ مورد استفاده ما، اروپایی است و کم‌ترین مراوده را با ایالت متحده آمریکا داریم و این هم می‌تواند از مواردی باشد که تأثیرگذاری آمریکا را در مباحث شیلاتی کاهش دهد. وی افزود: ما عموماً از تکنولوژی آسیای جنوب شرقی و اروپا استفاده می‌کنیم که اگر شرایط آن‌ها به گونه‌ای باشد که همچنان متعهدانه در برجام باقی بمانند، مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت. گلشاهی با بیان این‌که شرکت‌های کوچک همچنان تمایل خود را برای معاملات تجاری با ایران حفظ می‌کنند، گفت: نکته مهم این است که عملیات بومی‌سازی انجام شده است و در بخش‌های باقیمانده هم در حال بومی‌سازی هستیم. در بخش‌های صید و صیادی هم کم‌ترین میزان وابستگی را به شناورهای خارجی داریم و امکانات فنی لازم اعم از نیروی انسانی و امکانات فنی در کشور وجود دارد و می‌توانیم از امکانات بومی برای رفع نیازهایمان استفاده کنیم. وی ادامه داد: هم در شمال و هم در جنوب کشور امکانات تأمین و ساخت کشتی و شناورهای مختلف وجود دارد که می‌تواند به ما کمک کند تا با کم‌ترین دغدغه به مسیر خود ادامه دهیم.

تولید تخم چشم‌زده ماهی در کشور و کاهش نیاز به واردات

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات کشور درباره واردات تخم چشم‌زده و مولدین گفت: در شرایطی هم که برجام با تمام اعضای متعهد به آن در حال کار بود، ما با بخش غیردولتی هماهنگی انجام دادیم که بر مبنای آن، علاوه بر واردات مولدین باید تولید آن در کشور نیز صورت می‌گرفت. این موضوع از سال گذشته عملی شده و الان در شرایطی هستیم که می‌توانیم نیازهای خود را تا حد زیادی تأمین و با کم‌ترین فشار از این مخمصه عبور کنیم. البته این منابع ژنتیکی هم متعلق به اروپا و آسیای جنوب شرقی است و تنها بخش کوچکی از آن مربوط به آمریکای جنوبی است، اما به نظر نمی‌رسد مشکل جدی داشته باشیم. در این زمینه هم ضریب خوداتکایی و خودکفایی ما بالاست و می‌توانیم نیازهایمان را تأمین کنیم و به‌تدریج نیز بر روی اصلاح‌ نژاد ژنتیکی و تولید تخم چشم‌زده و مولدین عاری از بیماری که مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی آن را پیگیری می‌کند، کار کنیم و نیاز داخلی را تأمین کنیم. گلشاهی با بیان این‌که امنیت غذایی با اتکا به صنعت بومی آبزی‌پروری و صید و صیادی انجام می‌شود، تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت بحث امنیت غذایی شیلات و آبزیان در صورت خروج طرفین از برجام، با کم‌ترین مخاطره مواجه خواهد بود و صنعت آبزی‌پروری همچنان به تولید و افزایش بهره‌وری برای امنیت غذایی مردم ادامه خواهد داد و نگرانی خاصی از این بابت نداریم.

استانداردسازی با مؤلفه‌های اتحادیه اروپا

وی درباره کشورهای هدف صادراتی گفت: کشورهایی که عمده معاملات خود را با آن‌ها انجام می‌دهیم کشورهای همسایه شامل عراق، ترکیه، ارمنستان، روسیه، امارات، قطر، کویت، عمان هستند و بخش کوچکی هم به افغانستان صادر می‌شود، بخش دیگری هم به کشورهای آسیای جنوب شرقی و عمدتاً ویتنام، چین و کره جنوبی و بخش کوچکی نیز به اتحادیه اروپا صادر می‌شود. گلشاهی افزود: بحث مبادله با اتحادیه اروپا می‌تواند برای هر کشوری از جنبه استانداردها و معیارهای کیفی و سایر موارد مهم باشد، اما نکته این است که ما پایه‌ریزی بسیاری از صنایع شیلاتی بزرگ خود و بسیاری از بخش‌های مربوط به محصولات صادرات‌محور را از ابتدا بر محور استانداردهای اتحادیه اروپایی قرار داده‌ایم؛ بنابراین از بابت کم شدن کیفیت محصولات نگرانی نداریم. رونق صادرات به اتحادیه اروپا در یک یا دو سال اخیر شکل گرفته، اما هنوز به شرایط قبل از تحریم‌ها برنگشته است. وی گفت: شاید اگر همه طرفین نیز از برجام خارج شوند مشکل چندانی برای ما به وجود نیاید، اما وجود بازار اروپا به عنوان یک بازار خوب و توانا در خرید برخی محصولات مزیت تلقی می‌شود و امیدواریم اروپایی‌ها همان‌طور که متعهد شدند و قول دادند از برجام خارج نشوند، اما در صورت عدم حضورشان هم مشکلی نخواهیم داشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه ، تاریخ انتشار 9 تیر 97، کدمطلب: 46598، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین