پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۴۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶
تولید ماهیان خاویاری که روزگاری در دریای خزر به بیش از چند هزار تن می‌رسید، اکنون به چند صد کیلو کاهش یافته است. همین مسأله سبب شده تا کارشناسان و مسئولان حوزه شیلات کشور تصمیم بگیرند پرورش ماهیان خاویاری را که تاکنون مختص به استان‌های شمالی کشور بوده، در بیشتر استان‌ها مانند قم، کرمان و حتی استان‌های جنوبی نیز توسعه دهند تا علاوه بر بازگشت رونق صادرات، زمینه ایجاد اشتغال ثابت را هم در این استان‌ها فراهم کنند.بر اساس اعلام سازمان شیلات، برنامه‌ریزی شده تا پایان برنامه ششم توسعه تولید گوشت ماهیان خاویاری به ۱۰ هزار تن و تولید خاویار پرورشی به ۱۰۰ تن برسد. در این راستا 2 سالی می‌شود که طرح آزمایشی پرورش ماهیان خاویاری در هرمزگان کلید خورده و با موفقیت روبه رو بوده است. از این رو، مسئولان استانی با هدفگذاری تولید چندهزار تنی ماهیان خاویاری تصمیم گرفته‌اند این بخش را توسعه دهند.

شعار سال«کاظم قاسمی‌پور افشار»، رئیس گروه توسعه آبزیان آب‌های داخلی شیلات هرمزگان در گفت‌و‌گو با «ایران»، با اشاره به موفقیت طرح پرورش ماهی خاویاری در 2 روستای استان، اظهارداشت: با توجه به موقعیت توپوگرافی هرمزگان، این استان از دیرباز یکی از قطب‌های تولید ماهی در کشور بوده و ظرفیت مناسبی در زمینه پرورش ماهیان گرمابی، سرد آبی، دریایی، زینتی، میگو و حتی ماهیان خاویاری دارد، اما تاکنون در زمینه پرورش ماهیان خاویاری تجربه‌ای نداشتیم و برای نخستین بار است که این نوع ماهی در استان پرورش یافته و خوشبختانه با موفقیت نیز همراه بوده است. وی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده اجرای طرح پرورش ماهیان خاویاری از سال 95 در 2 شهر «حاجی‌آباد» و «میناب» هرمزگان آغاز شده و اکنون بعد از گذشت حدود ۳ سال شاهد موفقیت آن هستیم. در حال حاضر 3 روستای «گلروئیه»، «جایین» و «زرتوجی» در این شهرستان برای اجرای این طرح انتخاب شده‌اند و کار پرورش ماهی در آنها در حال انجام است. رئیس گروه توسعه آبزیان آب‌های داخلی شیلات هرمزگان افزود: در ابتدای اجرای این طرح، تعدادی تخم ماهی خاویاری از استان‌های گلستان و مازندران به استان آورده شد و طرح کلید خورد. با گذشت چند سال این ماهیان رشد کرده و اکنون ۳۰ هزار قطعه ماهی در این مناطق در حال پرورش است.

ماهیان تلف نشدند

رئیس گروه توسعه آبزیان آب‌های داخلی شیلات هرمزگان با اشاره به پرورش 500 قطعه ماهی در استخرهای شهرستان حاجی آباد، ادامه داد: ماهیان پرورش داده شده از گونه‌های فیل ماهیان هستند و خوشبختانه تاکنون تلفاتی از آنها گزارش نشده است. از این‌رو، قرار شده در مرحله بعدی پرورش این ماهیان در مناطق بستک و رودان نیز توسعه داده شود. البته قرار است امسال طرح آزمایشی پرورش گونه «سیبری» نیز در حاجی آباد اجرایی شود. اگر پرورش این گونه نیز با موفقیت همراه باشد بزودی آن را در چند شهرستان دیگر استان توسعه خواهیم داد.

توسعه پرورش ماهیان خاویاری

«محسن یکتاپور»، مدیر کل شیلات هرمزگان نیز در این زمینه اظهار داشت: با توجه به موفقیت به دست آمده می‌توان این انتظار را داشت که با برنامه‌ریزی اصولی موفقیت بیشتری درتوسعه ماهیان خاویاری در استان به دست آید و در آینده نزدیک پرورش‌دهندگان ماهی در هرمزگان به پرورش ماهیان خاویاری که سود قابل توجهی دارد، بپردازند. در ابتدا این طرح به‌صورت آزمایشی در استان اجرا شد، اما اکنون بعد از گذشت ۳ سال شاهد موفقیت آن هستیم و افراد بومی نیز به ادامه آن اشتیاق دارند.

هدف‌گذاری برای تولید یکهزار تن ماهی خاویاری

وی ادامه داد: در حال حاضر ماهی‌ها به رشد کافی رسیده‌اند و هیچ گونه تلفاتی نداشته‌ایم، از این رو، برای امسال تولید یکهزار تن گوشت ماهیان خاویاری هدف‌گذاری شده است. تاکنون پرورش ماهیان خاویاری مختص شمال کشور بوده، اما با اجرای این طرح در هرمزگان می‌توان گفت که مسیری بزرگ در راستای توسعه این صنعت در جنوب کشور آغاز شده است. مدیر کل شیلات هرمزگان افزود: حاجی‌آباد به‌عنوان اولین شهرستان برای پرورش این نوع ماهی در استان انتخاب شده، اما در نظر داریم این طرح را در دیگر نقاط استان به‌ منظور رفع محرومیت و بهره‌گیری از منابع دریایی و ایجاد اشتغال ثابت توسعه دهیم.

حمایت از سرمایه گذاران

یکتاپور خاطرنشان کرد: آمادگی داریم از تمامی سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به این بخش را دارند حمایت کنیم تا هم شاهد توسعه اشتغال و هم ارز‌آوری باشیم. وی با اشاره به اهمیت توسعه پرورش ماهیان خاویاری در اقتصاد کشور، گفت: شیلات استان برای حفظ و احیای این گونه ارزشمند علاوه بر پشتیبانی و حمایت از طرح‌های پرورش ماهی، موضوع ترویج پرورش ماهی خاویاری در قفس‌های دریایی را نیز پیگیری می‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران تاریخ انتشار 29 آبان 97، کدخبر: 490286، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
0
0
س.ح75
جنوب ایران بنیه تولید هر نوع ماهی رو داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین