پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۱۱۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۱
رئيس امور بين‌الملل سازمان شيلات ايران گفت: نمايندگان پنج کشور ساحلي درياي خزر، ممنوعيت صيد تجاري ماهيان خاوياري در اين دريا را تا پايان سال 2019 ميلادي تمديد کردند.

شعارسال: مرتضي مهران‌پور در پايان دومين اجلاس کميسيون حفاظت و بهره‌برداري منابع زنده آبي درياي خزر که در باکو برگزار شد، افزود: ممنوعيت صيد تجاري ماهيان خاوياري از سال 2010 ميلادي آغاز شده است.

وي يادآوري کرد: براي نخستين بار در سال 2010 ميلادي در جلسه روساي جمهوري پنج کشور ساحلي درياي خزر در باکو ، صيد تجاري ماهيان خاوياري براي پنج سال ممنوع اعلام شد و هر سال هم ممنوعيت در اين زمينه تمديد مي‌شود.

مهران‌پور خاطرنشان کرد: در اجلاس امسال نيز تصميم گرفته شد، حداقل تا پايان سال 2019 ميلادي ممنوعيت صيد تجاري ماهيان خاوياري ادامه يابد و در جلسه آتي که سال آينده برگزار مي‌شود، براي سال‌هاي بعد در اين زمينه تصميم‌گيري خواهد شد.

وي درباره وضعيت ماهيان خاوياري درياي خزر اظهار داشت: گزارش ارايه شده در اجلاس باکو نشان دهنده اين بود که با وجود ممنوعيت به کار گرفته شده، وضعيت ذخاير اين ماهيان بهبود چنداني نداشته است.

مهران‌پور با اشاره به اين که قرار شد در کار گروه علمي اين کميسيون اين مساله رسيدگي شود، افزود: از ابتداي ممنوعيت صيد ماهيان خاوياري بنا بود سازوکار اجرايي اين موضوع تدوين شود که متاسفانه بنا به دلايلي اين کار انجام نگرفته و در اين کميسيون تصميم گرفته شد در اجلاس کار گروه علمي که قرار است در نيمه اول سال 2019 ميلادي در روسيه برگزار شود، اين مساله بار ديگر رسيدگي و اين ساز و کار اجرايي هم تدوين شود.

رئيس امور بين‌الملل سازمان شيلات ايران افزود: سهميه صيد سال 2019 ميلادي براي ماهيان خاوياري و کيلکا و گونه هاي مختلف براي اهداف تحقيقاتي و بازسازي ذخاير سهميه کشورها نيز در اين کميسيون مشخص شد.

وي گفت: قرار شد صيد ماهيان خاوياري فقط براي بازسازي ذخاير و امور تحقيقاتي انجام گيرد و هر گونه صيد تجاري اين ماهيان همچنان ممنون است و در پروتکل اجلاس هم آمده است که صادرات خاويار و گوشت اين ماهيان براي سال 2019 ميلادي صفر و ممنوع است.

مهران‌پور درباره نتايج دومين اجلاس کميسيون حفاظت و بهره‌برداري منابع زنده آبي درياي خزر در باکو ، گفت: در سال 1393 موافقتنامه جديد حفاظت و بهره‌برداري از منابع زنده درياي خزر در آستاراخان روسيه همزمان با اجلاس روساي جمهوري امضا و يک کميسيون جديد تاسيس شد که در قالب آن پارسال اجلاس قبلي اين کميسيون برگزار شد.

رييس گروه امور بين‌الملل سازمان شيلات ايران افزود: اجراي موافقتنامه مبارزه با صيد غيرمجاز آبزيان در درياي خزر که تاکنون سه جلسه در اين زمينه در ترکمنستان برگزار شده است ،در اجلاس باکو نيز بررسي و قرار شد که در جلسه بعدي مذاکرات در اين زمينه ادامه پيدا کند.

وي افزود: در عرصه علمي يک کار گروه در قالب اين کميسيون تشکيل و بنا شد و در نيمه اول سال 2019 ميلادي اولين جلسه اين کار گروه در روسيه برگزار مي‌شود.

اين مسوول، گزارش کشورها درباره عملکرد صيادي و بازسازي ذخاير در سال 2017 ميلادي را از موضوعات دومين اجلاس کميسيون عنوان کرد و فعاليت کميسيون حفاظت و بهره‌برداري منابع زنده آبي درياي خزر را اثربخش خواند و گفت: اين تنها نهادي است که در کشورهاي حاشيه خزر در رابطه با مسايل شيلاتي فعاليت دارد و در پنج کشور مورد تصويب مجلس نيز قرار گرفته و بايد تلاش شود که اين کميسيون جايگاه بهتري پيدا کند.

رئيس گروه امور بين الملل و سازمان تخصصي شيلات ايران گفت: در اين اجلاس مصوب شده که نماينده کميسيون از اين پس در جلسات بين المللي مثل فائو ، سايتس و کنوانسيون تهران حضور داشته باشد.

مهران‌پور همچنين اعلام کرد که از ابتداي سال 2019 ميلادي طبق آيين نامه کميسيون، رياست دوره اي به مدت دو سال به جمهوري اسلامي ايران واگذار مي‌شود و جلسات کميسيون در ايران برگزار خواهد شد .

وي در باره همکاري با نهادهاي بين المللي مربوطه در زمينه حفظ منابع زنده آبي خزر گفت: در پروتکل دومين اجلاس اين کميسيون از همکاري و کمک سازمان هاي بين المللي و بخصوص فائو با کشورهاي حاشيه خزر در اين زمينه استقبال شده است .

مهران‌پور همچنين يادآور شد که فائو در زمينه حفاظت بهينه ذخاير آبزي درياي خزر طرحي هم دارد و بنابر اين کميسيون حفاظت و بهره برداري منابع زنده آبي درياي خزر از اين همکاري استقبال مي‌کند.

نمايندگان پنج کشور ايران، جمهوري آذربايجان، روسيه، ترکمنستان و قزاقستان، طي روزهاي سه شنبه تا پنجشنبه اين هفته براي بررسي راهکارهاي حفاظت بهينه منابع زنده درياي خزر و همکاري‌هاي مشترک در دومين اجلاس کميسيون حفاظت و بهره برداري منابع زنده آبي درياي خزر در باکو گردهم آمدند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ، تاریخ انتشار: 10آذر 1397 ، کدخبر: 20181201112337407، www.aryanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین