پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۳۹۳
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹
در حالی که در سال‌های گذشته جمعیت ماهیان خاویاری دریای خزر ۹۰ درصد کاهش یافته، چین به دنبال تسخیر بازارهای جهانی است، کشورهای ژاپن، اسرائیل و چین رقیب جدی‌ برای بازار خاویار ایران محسوب می‌شوند.

شعار سال: در حالی که خاویار ایران زمانی در دنیا معروف بود و نمایی از اقتصاد ایران به شمار می‌رفت، اکنون تولید ماهیان خاویاری دریای خزر(معروفترین خاویار جهان)90 درصد کاهشیافته و کشورهای دیگر جای خاویار ایران را در جهان می‌گیرند.

کاهش ماهیان دریای خزری به ویژه پس ازفروپاشی اتحادیه جماهیر شورویشدت بیشتری به خود گرفت چرا که کشورهایحاشیه دریای خزرمدیریتی بر حفظ،نگهداری و تولیداین نوع ماهیان نداشتند،سرازیر شدن پساب‌هابه ویژه از رودهای بزرگ روسیهکاهش جمعیتماهیان خاویاری را تشدید کرد.

اکنونچین رقیب جدی‌برای خاویار ایران شده و اینتولیدکننده نوپامی‌خواهد با برندهای حساب‌شده و تولید مناسب جای خاویار ایرانی را در رستوران‌های جهان بگیرد.

بلومبرگ می‌نویسد: اگرچه کسی نمی‌خواهد اذعان کند، اما چین بخشی ازخوشمزه‌ترین ماهیانخاویاری جهان را تولید می‌کند.

بلومبرگ در گزارش خود می‌افزاید: به دلیلصید بی‌رویه، تخم ماهیان خاویاری خوشمزه ایران و روسیه که از ماهیان خاویاری دریای خزر به عمل می‌آید، بسیار کاهش یافته است.

صید بی‌رویه سرانجام منجر به این شد که گونه ماهیان بلوگا و استروژن در دریای خزر درمعرض نابودیقرار گیرد و کشورهایی نظیر ژاپن، اسرائیل و چین در حال گرفتن جای ایران و روسیه در تولید ماهیان خاویار هستند.

رین کارشناس چینی می‌گوید:صادرات خاویارچین افزایش خواهد یافت، چرا کهتحریم‌هاو محدودیت‌های عرضه در ایران و روسیه وجود دارد. بسیاری از رستوران‌ها خاویار چینی را خریداری خواهند کرد، چرا که کیفیت خوب، قیمت منصفانه وعرضه بالاییدارند.

شرکت کالوگا کوئین در چین سالانه 60 تن خاویار تولید می‌کند که این شرکت را به عنوان بزرگترین تولیدکننده خاویار جهان تبدیل کرده است. این شرکت پنج نوع از ماهیان خاویاری را می‌فروشد که متوسط قیمت آنها 210 دلار در هر 30 گرم است.

اما ظاهرا در این میان مشکلی هم برای خاویار چینی وجود دارد. «لیلی لیو» مدیر برنامه‌های بازاریابی یک شرکت‌ چینی می‌گوید: «بزرگترین مانع برای فروش خاویار چینی،عدم اعتماد شرکت‌های غذایی چینیاست.»

به هر حال خاویار ایران و روسیه سال‌ها بین مشتریان به ویژه اروپایی جا باز کرده‌اند وجلب اعتمادبرای محصولات جدید تا حدودی دشوار است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 28 شهریور 96، کدمطلب:۶۲۴۹۵۴۷، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین