پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۷۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵
خاویار به عنوان برند اختصاصی گلستان که در زمره گران ترین غذاها بوده و در دنیا به دلیل امتیازات فراوان تغذیه ای به مروارید سیاه معروف است، با راه اندازی مزارع منفرد و تولید انبوه در مجتمع بزرگ پرورش ماهیان خاویار این استان ارزان می شود.

شعارسال: توجه فراوان به مصرف این محصول در دنیا موجب شده در سالیان گذشته کشورهای حاشیه دریای خزر بی رویه اقدام به صید ماهیان خاویاری کنند تا جایی که ذخیره این گونه پرارزش آبزی رو به پایان رفته و در خطر انقراض قرار گرفته است.

بر اساس آمارهای موجود، 93 درصد از ذخایر ماهیان خاویاری جهان در دریای خزر قرار دارد و مدیریت حفظ و تکثیر و رهاسازی این گونه در دریا نیز با ایران است.

گلستان به عنوان مرکز تولید و پرورش این گونه آبزی و محل صید تکثیری ماهیان خاویاری است، در سال های اخیر تلاش هایی را برای جلوگیری از خطر انقراض آن در پیش گرفته و با اجرای برنامه های پرورش و تکثیر مصنوعی سعی کرده، برند خاویار را برای ایران و استان حفظ کند.

راه اندازی مراکز و مزرعه های تکثیر و پرورش خاویار از جمله راهکارها برای حل این مشکل و کاهش دغدغه های از میان رفتن همیشگی یکی از گونه های مهم آبزیان دریای خزر است.

هم اینک یک مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در استان گلستان با سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری رسیده و چند مزرعه دیگرهم در مسیر گشایش و آغاز فعالیت برای توسعه پرورش این گونه است.

کاهش ذخایر دریای خزر، رونق این گونه مزارع پرورش خاویار را ضروری کرده و در راستای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی وهمچنین توسعه ظرفیت بالای استان در پرورش این گونه، توجه به آن را ضروری تر کرده است.

یکی از ویژگی های گلستان برای توسعه مزارع پرورش خاویار، وجود سفره های آب زیرزمینی شور به عنوان پیش نیاز تولید این گونه آبزی بوده که استان را به مرکزی مستعد برای رونق بخشیدن به راه اندازی مزارع تولید خاویار کرده است.

علاوه بر راه اندازی مزارع منفرد پرورش خاویار، اداره کل شیلات گلستان اجرای طرح بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان خاویاری جهان به مساحت 500 هکتار را دنبال می کند.

مدیرکل شیلات گلستان گفت: فاز اول این طرح در زمینی به مساحت 220 هکتار اجرا می شود که در چشم انداز 1404 این مجتمع بزرگ می تواند 400 تن خاویار و 8 هزار تن گوشت ماهی تولید کند.

سیدجواد قدس علوی اظهار داشت: اجرای این طرح علاوه بر فراهم کردن فرصت اشتغال مستقیم وغیرمستقیم برای 4 هزار و 800 نفر، با تولید انبوه این محصول می تواند قیمت خاویار را نیز کاهش دهد.

براساس اعلام مدیرکل کل شیلات گلستان، اکنون هر کیلوگرم خاویار در بازار به قیمت 120 میلیون ریال به فروش می رسد.

وی افزود: صید ماهیان خاویاری در خزر ممنوع است و توجه بیشتر به تولید و تکثیر این آبزی درمراکز پرورشی، علاوه بر تاثیر در کاهش قیمت خاویار، این گونه ها را از شرایط بحرانی خارج کرده و به ثبات نسبی خواهد رساند.

مدیرکل شیلات گلستان گفت: طرح پرورش ماهیان خاویاری و بویژه فیل ماهی در مزارع منفرد و مجتمع های خاویاری، ایده های به اجرا درآمده شیلات استان برای جلوگیری از نابودی این آبزی و ایجاد فرصت های جدید اشتغال است.

براساس اعلام اداره کل شیلات گلستان در سال های اخیر میزان تولید خاویار از ماهیان خاویاری دریای خزر از 300 تن به یک تن کاهش یافته است.

اقدام دیگر شیلات گلستان برای جلوگیری از نابودی ماهیان خاویاری، ارسال بچه ماهی به مزارع پرورش خاویار دیگر نقاط کشور برای تکثیر و تولید فیل ماهی است که این اقدام موجب راه اندازی مزارع تولید خاویار در استان هایی مانند یزد و قم شده است.

قدس علوی گفت: امسال بیش از 40 هزار قطعه بچه ماهی خاویاری از تولیدات استان برای پرورش در مزارع منفرد و قفس به 34 مرکز آبزی پروری 17استان کشور ارسال شد.

وی ادامه داد: همچنین بیش از 60 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان خاویاری و استخوانی تولیدی مراکز بازسازی ذخایر آبزیان گلستان در رودخانه های قره سو و گرگانرود رها شد.

فیل‌ماهی، تاس‌ماهی روسی یا چالباش، تاس‌ماهی ایرانی یا قره‌برون، ماهی شیپ و ماهی ازون‌برون یا سوروگا، گونه‌های اصلی ماهیان خاویاری دریای خزر است.

استان مرزی و شمالی گلستان با کشور ترکمنستان، دریای خزر و استانهای مازندران، سمنان وخراسان شمالی همسایه است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 13 شهریور 1397 ، کدخبر:83022124 ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
پروش ماهی خاویار خیلی فکر خوب و مفیدیه.
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
0
0
ما از روزی که یادمو.نه شما تلاش داشتین خاویار زیاد بشه و دردسترس باشه ولی فقط حرف میزنین زیادم بشه فقط برای سدجویی شما استفاده میشه مردم که نفع نمیبرن م.ق714
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین