پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۰۵۴
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
یکی از پر سودترین بخش‌های آبزی‌پروری، پرورش ماهی‌های زینتی است که امروزه از گردش مالی بالایی در دنیا برخوردار است. ماهیان زینتی، این موجودات رنگارنگ، علاوه بر زیبایی که به دکوراسیون خانه‌ها می‌دهند، زمینه اشتغال‌زایی و درآمد را برای بسیاری از خانواده‌ها به همراه دارند. به اعتقاد کارشناسان، امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری در بسیاری از کشورها ایجاد فضایی متنوع با استفاده از ماهیان زینتی است. پرورش ماهیان زینتی، علاوه بر اشتغال‌زایی در حفظ تنوع‌ زیستی و افزایش جاذبه‌های گردشگری موثر است و از این طریق نقش به‌سزایی در جهش اقتصادی بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته دارد.

شعار سال: در سال‌های اخیر با توجه به رواج آپارتمان‌نشینی و دور افتادن انسان از طبیعت، شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که بازار ماهی‌های زینتی در کشور رونق گرفته و زمینه‌ساز ایجاد مشاغل مختلف شده است، به‌طوری‌که امروزه شاهد آن هستیم که در بسیاری از شهرها چندین مغازه به خرید و فروش این آبزیان اشتغال دارند. امروز رونق و تولید ماهی زینتی، نمونه‌ای از صنعتی سودآور است که برخی از جوانان علاقه‌مند به این حرفه، دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی و همچنین بانوان از طریق آن امرار معاش می‌کنند. استان هرمزگان در جنوب ایران از جمله استان‌های مهم و راهبردی در حوزه شیلات است که ظرفیت‌های ویژه‌ای در جهت توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی داشته و همواره طرح‌های این بخش از جمله پرورش ماهی در قفس و توسعه مزارع پرورش میگو مورد توجه ویژه قرار دارد. اما یکی از فرصت‌های خوب حوزه شیلات هرمزگان در جهت اشتغال‌زایی، تکثیر و پرورش ماهیان زینتی (آکواریومی) با توجه به ظرفیت‌های موجود در این استان است. بخش‌های مختلف شیلات همواره مورد توجه و تأکید مسئولان در جهت اشتغال‌زایی و رشد و توسعه اقتصادی است که در این میان پرورش ماهیان زینتی به دلیل زودبازده بودن جایگاهی ویژه برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این بخش دارد.

تولید40 درصد ماهی‌های زینتی در استان اصفهان

محمود حافظیه، رئیس بخش آبزی‌پروری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در گفت‌وگو با «سبزینه» درباره صنعت پرورش ماهیان زینتی در ایران عنوان کرد: در حال حاضر 230 میلیون قطعه ماهی زینتی تولید و در بازار در حال گردش است. وی درباره قیمت ماهی‌های زینتی گفت: قیمت این نوع ماهی‌ها به اندازه، رنگ، گونه ماهی، تنوع و... بستگی دارد و حتی قیمت ماهی‌های زینتی به میلیون هم می‌رسد. رئیس بخش آبزی‌پروری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تصریح کرد: علاوه بر استان‌های گیلان، مازندران و تهران، 40 درصد ماهی‌های زینتی در استان اصفهان تولید می‌شود. حافظیه ادامه داد: بخشی از ماهیان زینتی وارد می‌شود که لازم است بر روی این گونه‌های خارجی دانش فنی تکثیر و پرورش و همچنین دانش فنی ایجاد رنگ بهینه در بدن ماهی‌ها صورت بگیرد. وی به فعالیت موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور در زمینه صنعت ماهیان زینتی اشاره کرد و افزود: البته موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور کم‌ترین توجه را به پرورش ماهیان زینتی داشته است، چراکه حوزه امنیت غذایی اولویت بیش‌تری دارد، اما این موسسه پروژه‌های تحقیقاتی بسیاری درباره این صنعت از نظر بهبود رنگ و غذای ماهیان زینتی انجام داده است. رئیس بخش آبزی‌پروری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با تأکید براین‌که در مقایسه با پروژه‌های دیگر، صنعت ماهیان زینتی مغفول مانده است، گفت: حدود 30 تا 40 پروژه در حوزه تکثیر ماهیان زینتی در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور انجام شده است. حافظیه به بهداشت ماهیان زینتی اشاره کرد و ادامه داد: در این بخش به دلیل بیماری‌های قارچی و انگلی بسیاری از پرورش‌دهندگان ماهی زینتی ورشکسته شده‌اند، البته محققان در 11 مرکزی که وجود دارد، پروژه‌هایی را برای جلوگیری از این موارد انجام داده‌اند.

گردش مالی 3 میلیون دلاری صنعت ماهیان زینتی

وی عنوان کرد: در سال 96 گردش مالی ماهیان زینتی در کشور حدود سه میلیون دلار بود و این در حالی است که کشور سنگاپور از صنعت ماهیان زینتی، 600 میلیون دلار گردش مالی دارد؛ البته پتانسیل‌های بسیار خوبی برای توسعه صنعت ماهیان زینتی در کشور داریم و باید سعی کنیم این صنعت را به بخش خصوصی بسپاریم. رئیس بخش آبزی‌پروری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تأکید کرد: بخش دولتی به تنهایی نمی‌تواند در توسعه این صنعت نقش پررنگی داشته باشد؛ البته با ارائه تسهیلات می‌تواند به توسعه و گسترش صنعت ماهیان زینتی در کشور کمک کند.

سنگاپور، مالزی، انگلیس و آلمان کشورهای پیشرو در صنعت ماهیان زینتی

حافظیه تصریح کرد: کشورهای سنگاپور، مالزی، انگلستان و آلمان از جمله کشورهای پیشرفته در این صنعت هستند که سنگاپور رتبه اول را به خود اختصاص داده است. وی به میزان واردات ماهیان زینتی به کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر آمار دقیقی از واردات نداریم، چراکه بیش‌تر واردات از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود؛ ضمن این‌که بسیاری از گونه‌هایی که در آکواریوم‌های تجاری و خانگی دیده می‌شود، در کشور وجود ندارد و از سایر کشورها وارد می‌شود. رئیس بخش آبزی‌پروری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان این‌که ماهیانی که وارد می‌شوند، موسسه تحقیقاتی شیلات بر روی آن‌ها آزمایشاتی از جهت بهداشت انجام می‌دهد، عنوان کرد: موسسه تحقیقاتی شیلاتی علاوه بر بهداشت بر روی تغییر رنگ آن‌ها نیز تحقیقات انجام می‌دهد؛ ضمن این‌که این موسسه توانسته بسیاری از ماهیان را به مولد تبدیل و سپس تکثیر کند. حافظیه ادامه داد: در حال حاضر بیش از 90 درصد صنعت ماهیان زینتی توسط بخش خصوصی اداره می‌شود. وی افزود: صنعت ماهیان زینتی به صورت خرد در ایران بسیار زیاد است و حدود 70 درصد این صنعت در دست بخش‌های خرد است؛ البته در کاشان و اصفهان به شکل صنعتی و به دست شرکت‌های بزرگ این صنعت در حال فعالیت است. رئیس بخش آبزی‌پروری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور درباره قیمت‌گذاری بر روی ماهیان زینتی توسط بخش‌های خرد گفت: قیمت براساس تقاضا در بازار تعیین می‌شود. حافظیه تصریح کرد: گلدفیش از جمله ماهی‌های زینتی است که تولید آن بالاست و 500 واحد در کاشان حدود 90 درصد گلدفیش را تولید می‌کنند؛ علاوه بر این گونه، ماهی کوپی و سپس ماهی کوی تولیدشان بالاست، اما وارد بازار رقابت نشده‌اند.

پرورش ماهیان زینتی گردش مالی بسیاری برای کشور دارد

وی در رابطه با انتقال بیماری ماهی‌های زینتی در واحدهای خرد عنوان کرد: در این رابطه جای نگرانی نیست؛ البته که با بیماری نیز مواجه بودیم و تلفات هم داده‌ایم، اما انتقال بیماری در رابطه با ماهیان زینتی این گونه است که در واحد خرد ماهی که تولید می‌شود و ناقل بیماری است، آن ماهی به آکواریوم می‌رود و بیماری هم به ماهیان آکواریوم منتقل می‌شود. وی ادامه داد: در حال حاضر در محلات، ایستگاه تحقیقاتی ماهیان زینتی وجود دارد که بر روی تکثیر و پرورش گونه‌های بومی در این صنعت فعالیت می‌کند. رئیس بخش آبزی‌پروری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تأکید کرد: این صنعت نیاز به توجه جدی خصوصاً از سوی رسانه‌ها دارد. این صنعت زیبا گردش مالی بسیاری برای کشور ایجاد می‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه تاریخ انتشار -----، کدخبر: 62008، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین