پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۴۰۰
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۷
عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بی اساس خواندن استدلالات مخالفان تولید ماهی تیلاپیا در کشور نسبت به نظرات علمی موافقان، گفت: این ماهی را می توان در مناطق مرکزی ایران که هیچگونه راهی به آب های آزاد ندارند، پرورش داد.

شعارسال: یکی از آبزیانی که می تواند به راحتی در آبهای شور و لب شور پرورش داده شود و نیاز کمی به آب و منابع آبی شیرین دارد ماهی تیلاپیا است.

گردش مالی ۶ میلیارد دلاری ماهی تیلاپیا در جهان

تیلاپیا هم اکنون در بیش از ۱۴۰ کشور تولید و در ۱۸۰ کشور دنیا مصرف می شود و بعد از کپور ماهیان دومین ماهی پرورشی در جهان محسوب می شود؛ به همین دلیل تجارت این ماهی سالانه بیش از ۶ میلیارد دلار در جهان گردش مالی دارد.

این ماهی به عنوان یک منبع غذای دریایی ویژگی های مفید زیادی دارد و به عنوان معدن مواد غذایی شناخته می شود که در آن ویتامین ها و مواد معدنی از جمله مقادیر قابل توجه پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳، سلنیوم، فسفر، پتاسیم، ویتامین ب ۱۲، نیاسین، ویتامین ب ۱ و پانوتنیک اسید موجود است.

مصرف ماهی تیلاپیا توسط سازمانهای مطرح جهانی توصیه شده است

ﻣﺼﺮف ﻣﺎﻫﻰ ﺗﯿﻼﭘﯿﺎ به دﻟﯿﻞ ﻏﻨﻰ ﺑﻮدن ﻣﻮاد ﻣﻐﺬى در آن ﺗﻮﺳﻂ ﺳﺎزﻣﺎن و ارﮔﺎن‌ﻫﺎى ﻣﺨﺘﻠﻔﻰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎى ﺳﺎزﻣﺎن ﻏﺬا و داروى آﻣﺮﯾﮑﺎ، سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست و اﻧﺠﻤﻦ ﺑﺎردارى آﻣﺮﯾﮑﺎ ، فائو(سازمان خواربار جهانی)، انجمن قلب آمریکا و آژانس بهداشت و محیط زیست فرانسه و سازمانهای داخلی از جمله شیلات، سازمان بهداشت، سازمان دامپزشکی توصیه شده و بارها این سازمانها با انتشار گزارشاتی کیفیت این ماهی را تایید نموده اند.

گفتنی است بر اساس آمار گمرک، در ۹ ماه نخست سال گذشته ۹۷۰۰ تن فیله تیلاپیا وارد کشورمان شده که ارزش آن ۳۳ میلیون دلار معادل بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است.

همچنین روزانه بیش از ۵۰۰ میلیون تومان صرف واردات فیله ماهی تیلاپیا به کشور می شود، به طوری که با این حجم واردات، ایران پس از آمریکا، مکزیک و ساحل عاج چهارمین واردکننده ماهی تیلاپیا در جهان بوده که عمده این وادرات از مقصد چین، امارات، ایتالیا به کشور صادر می شود.

ایران ظرفیت پرورش سالانه ۲۰۰ هزار تن ماهی تیلاپیا را دارد

بررسی ها نشان می دهد ایران ظرفیت پرورش سالانه ۲۰۰ هزار تن ماهی تیلاپیا را دارد که این میزان تولید ماهی تیلاپیا علیرغم پوشش تقاضای داخلی، می تواند زمینه ساز حضور ایران در بازارهای جهانی این ماهی پرفروش شود.

با تمام این توصیفات، تولید این ماهی ارزشمند در کشور به دلیل مخالفت های غیرعلمی و غیرکارشناسانه برخی از مسئولین محیط زیست و تولید کنندگان ماهیان سردآبی همچنان متوقف مانده است.

این در حالیست که براساس اعلام صریح عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، مخالفین تولید ماهی تیلاپیا در برابر موافقین تولید آن هیچ استدلال منطقی ای ندارد چون این ماهی را می توان مانند سایر کشورهای جهان، در قفس ها و سیستم های مداربسته پرورش داد.

در کلیپ زیر نظرات برخی از کارشناسان مطرح شیلات و محیط زیست در خصوص مصرف ماهی تیلاپیا آورده شده است.


پیش از این نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون کشاورزی، بر اهمیت و ضرورت تولید ماهی تیلاپیا در کشور تاکید کرده بودند.

بنابراین ضروری است سازمان حفاظت محیط زیست با تهیه یک برنامه منسجم که موارد مذکور جهت «مدیریت مخاطرات زیست محیطی در پرورش ماهی تیلاپیا» و «نظارت بر کیفیت» آن را مدنظر دارد، هرچه سریعتر اقدامات لازم برای ایجاد امکان پرورش صیانتی ماهی تیلاپیا در کشور را برای درآمدزایی و ارزآوری حاصل از آن و کاهش واردات، در استان های مرکزی کشور فراهم آورد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مقاومتی نیوز، تاریخ انتشار: 16اردیبهشت1397 ، کدخبر: 53525: moqavemati.net


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین