پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۰۰۵۵
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
روز گذشته محصولات پلیمری در بورس کالا در شرایطی عرضه شدند که قیمت‌های پایه در روز یکشنبه با رشد محسوسی روبه‌رو شد، این در حالی است که این افزایش نرخ به‌صورت کامل و جامع در بازار خودنمایی نکرد و برخی از گریدها در مکانیزم عرضه و تقاضا نرخ‌های جدیدی را کشف نکردند.

شعار سال: روز گذشته محصولات پلیمری در بورس کالا در شرایطی عرضه شدند که قیمت‌های پایه در روز یکشنبه با رشد محسوسی روبه‌رو شد، این در حالی است که این افزایش نرخ به‌ صورت کامل و جامع در بازار خودنمایی نکرد و برخی از گریدها در مکانیزم عرضه و تقاضا نرخ‌های جدیدی را کشف نکردند؛ گویی بازار ناخود‌آگاه در برابر رشد قیمت‌های بورس کالا مقاومت کرده است. روز دوشنبه قیمت‌ها در بازار آزاد روندی مثبت در برخی کالاها و با جرقه‌های کاهشی در مورد برخی دیگر را تجربه کرد و این در حالی بود که روز گذشته بیشتر گریدها با کاهش قیمت در این بازارها همراه شدند. این امر نشانگر آن است که ذات بازار آزاد، افزایشی بیش از این حد را نمی‌پذیرد و به عبارتی می‌توان گفت با بالا رفتن قیمت‌ها طی هفته‌های گذشته، بازار داخلی هم همگام با آن بالا رفته و حال پس از گذشت چند هفته و وقوع دلایلی همچون عقب‌نشینی تقاضا، قیمت‌ها در بازارهای داخلی پایین آمده است. با توجه به اینکه بنگاه‌های پایین‌دست، واحدهای خرد و متوسط هستند و تامین مواد‌اولیه برای آن ها کاری سهل و ساده نیست با بالا رفتن قیمت‌ها تقاضای محصول در حال عقب‌نشینی است و برخی از واحدها مجبور به خاموش کردن خط تولید واحدهای خود و تعویق خط شده‌اند.

موضوع دیگری که در این میان می‌توان به آن اشاره و در خصوص آن ابزار‌ نگرانی کرد این است که تولید‌کنندگان بخش پایین‌دست صنعت پتروشیمی به دلیل ضعف نقدینگی به دنبال مواد اولیه کم‌کیفیت‌تر برای تولید محصولات خود رفته و این امر موجب تولید ضایعات و محصولات نهایی با کیفیت کمتر در بازار می‌شود. مورد دیگر موجودی نسبتا بالای انبارها طی هفته گذشته است که با فرض حجم معاملات بالای 10 هزار تن طی هفته‌های اخیر نشانگر این احتمال است که حجم معاملات رشد چندانی را در هفته‌های آینده تجربه نخواهد کرد. البته این در حالی است که همان‌طور که بارها به آن اشاره کردیم بازار پلیمرها در نهایت راهی جز تبعیت از قیمت‌های پایه نخواهد داشت ولی تاثیر‌گذاری آن زمانبر خواهد بود. احتمال کاهش قیمت‌ها در بورس کالا نیز چندان قدرتمند نیست، زیرا بازارهای جهانی به سمت رشد قیمت‌ها متمایل شده‌اند.

* کارنامه تالار نقره‌ای

روز گذشته 94 هزار و 566 تن تقاضا در مقابل42 هزار و 86 تن عرضه قرار گرفت و این در حالی است که سه‌شنبه هفته گذشته 79 هزار و 969 تن تقاضا،‌ 40 هزار و 343 تن عرضه و نهایتا 32 هزار و151تن کالا مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته گذشته با روندی افزایشی همراه بوده است. برخی از نکات مهم عرضه‌های روز گذشته:

پلی‌اتیلن ترفتالات بطری: این محصول یکی از کالاهای پرالتهاب هفته‌های اخیر به‌ شمار می‌آید که طی هفته جاری گرید 781 این محصول با کاهشی 231 تنی همراه بود و نهایتا روز گذشته نه هزار و161تن تقاضا در مقابل دو هزار و794تن عرضه قرار گرفت و این گرید با اختلاف 200 تومانی از قیمت پایه با قیمت چهار هزار و 800 تومان کار خود را در معاملات به پایان رساند. نکته دیگر کاهش هزار و 408 تنی گرید 821 این محصول و عرضه 902 تنی طی هفته جاری بود که منجر شد با قیمت نهایی چهار هزار و 300تومان معامله شود. این میزان کاهش از دیگر اتفاقاتی است که برای پلی‌اتیلن ترفتالات بطری روی داده است. در مجموع می‌توان گفت که چهار هزار و 840 تن از پلی‌اتیلن ترفتالات بطری در بورس کالای نقره‌ای عرضه شده است که در مقایسه با عرضه پنج هزار و 533 تنی هفته گذشته، این محصول با کاهش 693 تنی همراه بوده است و روند کاهشی عرضه این محصول با توجه به التهاب فصلی متناسب نبوده است و باعث ایجاد وقفه در حرکت به سمت تعادل این محصول می‌شود. PVC‌ها از دیگر کالاهای جذاب روز گذشته به شمار می‌آید که به‌طور کلی با عرضه نه هزار و874 تنی در مقابل15هزار و20 تن تقاضا قرار گرفت. گرید S65 اروند نسبت به هفته قبل با بسته‌بندی پالت با افزایش 990 تنی نسبت به هفته قبل همراه بود و دست آخر با عرضه دو هزار و 982 این محصول طی هفته جاری همراه بودیم. افزایش عرضه 600 تنی گرید S65 با بسته‌بندی جامبوی اروند نسبت به هفته قبل و عرضه 800 تنی این محصول در هفته جاری، از دیگر اتفاقاتی است که برای این گروه کالایی رخ داده است. عدم عرضه مجدد گرید 57 آبادان مانند هفته‌های گذشته، نکته قابل توجه این گروه است که در این هفته این کالا را با افزایش تقاضا مواجه کرده و این امکان را به‌وجود می‌آورد که درصد رقابت قیمتی برای این کالا افزایش یابد.

سنگین اکستروژن و لوله: این محصول از دیگر کالاهای مهم و پرالتهاب بازار پتروشیمی‌هاست که با افزایش 500 تنی عرضه EX3 شازند و عرضه هزار و 500 تنی این محصول در هفته‌جاری، مواجه بودیم و این در حالی است که کاهش هزار و 12 تنی عرضه گرید EX3 جم در هفته جاری از دیگر نکات قابل‌توجه درخصوص سنگین اکستروژن و لوله است. البته این در حالی است که پتروشیمی امیرکبیر به دلیل مشکلات فنی در خط، عرضه‌ای در بورس نقره‌ای نداشته و این عامل سبب شده که عرضه این محصول با کاهش همراه شود. پلی‌استایرن‌ها از دیگر کالاهایی بودند که با بیشترین افزایش در روز یکشنبه طی اعلام قیمت‌های پایه روبه‌رو‌ شدند؛ به‌گونه‌ای‌که پلی‌استایرن مقاوم و معمولی به ترتیب با افزایش چهار هزار و 769 و چهار هزارو 179 ریالی مواجه شدند. این در حالی است که پلی‌استایرن انبساطی با افزایش 50 تنی و عرضه 150 تنی این محصول طی هفته جاری روبه‌رو‌ شد و گرید پلی‌استایرن معمولی با 100 تن افزایش هزار و 540 تن عرضه شد.

برگی از بازارهای جهانی درخصوص پلی‌استایرن: به دنبال افزایش قیمت‌های استایرن و اتیلن و کمبود عرضه در دوره‌ پس از توفان هاروی و همچنین به علت وجود تقاضای مناسب در داخل کشور، بازار پلی‌استایرن وارداتی در چین شاهد افزایش‌های سنگینی در طول این هفته بود که بر بازار این محصول در اقصی نقاط دنیا موثر است.منبعی نزدیک به یک تولیدکننده‌ تایوانی اظهار کرد: توفان هاروی تاثیر قابل توجهی روی بازار آسیا گذاشته است؛ چراکه آمریکا یکی از عرضه‌کنندگان مهم استایرن در این منطقه است. بنابراین عقیده داریم با توجه به مسائل مربوط به عرضه، قیمت‌ها در ماه سپتامبر روندی ثابت تا افزایشی خواهند داشت.پیش‌بینی می‌شود عمدتا به‌دلیل رشد قیمت‌ها در بازار صنایع بالادستی و همچنین تقاضای مناسب، قیمت‌های پلی‌استایرن روند افزایشی خود را حفظ کنند؛ اگرچه کاهش‌های مختصر در قیمت‌های استایرن در پایان هفته باعث شد برخی معامله‌کنندگان منتظر اصلاح قیمت‌ها شوند؛ اما احتمال می‌رود تا زمان برطرف شدن مشکلات در آمریکا، این قیمت‌ها همچنان بالا بمانند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 22 شهریور 96، کدمطلب: 4143 ، www. donya-e-eqtesad. com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین