شعار سال: این طرح با افزایش پروازهای بین المللی، عبوری و پروازهای داخلی و همچنین
ایجاد بیش از هفت هزار کیلومتر راه هوایی به روزهای خوب خود نزدیک شده است.
جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت ژئو اکونومیکی در آسمان، اتصال دهنده
شرق و غرب است. از یک سو آسیا پاسیفیک با ترافیکی که در آینده در افق 2030
بالاترین نرخ ترافیک و رشد را دارد و از سوی دیگر، اروپا یکی از نقاط
پرترافیک هوایی است.
ایران این دو منطقه را به راحتی می تواند به
یکدیگر متصل کند که در گام نخست صرفه اقتصادی دارد و در مسیر بعدی می تواند
ایران را به «نقطه تعادل منطقه ای» مبدل کند که برای کشورمان بسیار مهم
است.
پیش از این ، روزانه 400 پـرواز عبـوری بر فراز کشورمان صورت می گرفت. منزوی کردن ایران در دوران پسابرجام و بعد از تحولات فعلی سخت تر شده و چنانچه پروازهای عبوری
روزانه به دو هزار پرواز افزایش یابد که ترکیبی از ملیت ها، کشورها و شرکت
های مختلف است آنگاه در این صورت برای محدودسازی ایران، چندین ملت و شرکت
باید تصمیم بگیرند.
مرکز توسعه و سیاست های راهبردی وزارت راه و شهرسازی در جدیدترین گزارش خود از نحوه مدیریت آسمان کشور آورده است: افتتاح و بهره برداری از 7100 کیلومتر راه هوایی در سال 1394، حدود 2000 کیلومتر راه هوایی در سال 1395 و افتتاح 5200 کیلومتر مسیر هوایی جدید و یک طرفه در 10 اردیبهشت سال 1396 توسط وزیر محترم راه و شهرسازی در آسمان ایران که باعث کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت هواپیماها و ارتقای سطح ایمنی و افزایش جذابیت آسمان ایران برای استفاده ایرلاین های خارجی شد کار را برای طراحان تحریم سخت تر کرد.
با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی تی نیوز، تاریخ انتشار 25 شهریور 1396، کد مطلب:94513438 : www.tnews.ir