پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۱۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
کسی که در کشتی اباعبدالله الحسین(ع) نشسته، نمی تواند نسبت به اقامه قسط و عدل و نفی ظلم و جور به صورت اجتماعی و جهانی بی تفاوت باشد، بلکه تلاش خود را در این مسیر مضاعف می کند؛ و همین، مبدأ پیوند عاشورائیان با مهدوی باوران است.

شعارسال: حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمى و قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر در رابطه با «رسیدن از شور و شعور حسینی به انتظار زمینه ساز»، اظهار کرد: پیوند میان عاشورا و ظهور وقتی به صورت طبیعی و عمیق برقرار می شود که اهداف قیام امام حسین علیه السلام و حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه را با هم مقایسه کرده و ارتباط آنها را با هم مشاهده کنیم.

وی افزود: همچنان که از روایات برمی آید اقامه قسط و عدل یکی از مهمترین دستاوردهای قیام امام عصرعجل الله تعالی فرجه خواهد بود و در همین رابطه فرموده اند: «یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا»؛ بنابراین، شعار حضرت(عج)، اقامه قسط و عدل آن هم در عمل و در مقیاس جهانی است. اگر بنا باشد این هدف را به صورت فردی نیز در نظر بگیریم باید گفت هدف از ظهور، نفی ظلم و جور و برچیده شدن بساط آن و سلب قدرت از آنها است برای اینکه نتوانند انحراف عینی و عملی خود را ادامه دهند.

عضو هیئت علمى دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: در قیام حضرت سید الشهدا علیه السلام نیز اگر کلمات حضرت(ع) را مرور کنیم، می بینیم که اهدافی مشابه هدف حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه را برای قیام خود عنوان کرده اند. به عبارت دیگر حضرت سید الشهدا علیه السلام نیز هدف قیام خود را اقامه عدل و نفی اقامه باطل بیان فرموده اند که در زمان ایشان اتفاق افتاده بود. همچنین می فرمایند:«اُرِیدُ اَن آمِر بِالمَعروفِ وَ اَنهَی عَنِ المُنکَرِ وَ اَسِیرُ بِسِیرةِ جَدِّی وَ اَبِی عَلِّی بن ابی طالب علیه السلام؛ هدف من امر به معروف و نهی ازمنکر و حرکت براساس سیره جدم رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم و پدرم علی ابی طالب علیه السلام است. و تحقق سیره پدر و جدّ بزرگوار ایشان حضرت امیرالمومنین علیه السلام و رسول گرامی اسلام صل الله علیه وآله یعنی ادامه تلاش عملی و عینی برای تحقق قسط و عدل.

حجت الاسلام پیروزمند ادامه داد: حضرت(عج) در جای دیگری در بیان دلایل قیام خود فرموده اند: «آیا نمی بینید سنت از بین رفته و باطل احیا شده است؟» جملاتی با این مضمون و به صورت مشابه در فرازهای مختلفی از کلام آن حضرت(ع) مشاهده می شود.

قائم مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی گفت: نکته دیگر در حلقه اتصال قیام سیدالشهداء علیه السلام به ظهور این است که هم در زمان امام حسین علیه السلام یک انحراف عینی در قالب اجتماعی شکل گرفته بود و حضرت(ع) برای نفی این انحراف و برگرداندن آن به مسیر اسلام ناب، جان و خون مبارک خویش را هدیه کردند؛ هم در زمان حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه این اتفاق تکرار شده و یک انحراف عملی و ظلم فراگیر بر دنیا مسلط می شود که تنها با دست با کفایت و پربرکت حضرت حجت علیه السلام این انحراف برطرف خواهد شد و دنیا به سمت قسط و عدل حرکت خواهد کرد.

پیروزمند بااشاره به سخنان حضرت حجت علیه السلام در راطه با وضعیت دوران پیش از ظهور، ابراز کرد: این که حضرت(عج) می فرمایند: «کَما مُلِئَت ظُلماً و جَوراً» گویای همین مطلب است که پیش از ظهور، انحراف و ظلم و جور فراگیر بر دنیا مسلط می شود. بنابراین، وقتی هدف سیدالشهداء علیه السلام و هدف قیام حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه را مقایسه می کنیم، می بینیم هر دو از یک ماهیت برخوردار اند.

وی در پایان تاکید کرد: کسانی که در کشتی هدایت حضرت سیدالشهدا علیه السلام راه پیدا می کنند «ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» اساسا سمت و سوی این هدایت به جهت ولی الله اعظم حضرت حجت علیه السلام خواهد بود. به این دلیل که کسی که در کشتی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام نشسته، نمی تواند نسبت به اقامه قسط و عدل و نسبت به نفی ظلم و جور به صورت اجتماعی و جهانی بی تفاوت باشد. بلکه تلاش خود را برای این مسیر مضاعف خواهد کرد و همین عامل، مبدأ پیوند عاشورائیان با مهدوی باوران و مهدی یاوران خواهد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شبستان، تاریخ انتشار: 17 مهر 1396، کدخبر: 660755، www. shabestan.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فدایی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
0
0
کاش عزاداری های ما سینه زن ها، ما مردم، ما مذهبی ها، توام با فهم و معرفت بود و زمینه ساز ظهور. اما دریغ. یک نمونه اش سیستم نذری یاب هست که امسال مد شده! فاصله داریم با شعورمند شدن .ن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین