پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۲۱۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸
حادثه کربلا به عنوان عمیق ترین زخم بر پیکر بشریت، رساترین فریاد و ماندگارترین باور در دل تاریخ، امروز مفهوم خود را بیشتر از دیروز بازیافته است، به گونه ای که آزادگان جهان همه داغدار شهادت امام حسین(ع) و فرهیختگان نیز دلداده آرمان های عدالت طلبانه و آزادی خواهانه آن امام مظلوم هستند.

شعار سال: در آن غروب تلخ کربلا و قیام خونین عاشورا، زمانی که خیمه های اهل بیت (ع) در رقص شمشیر کوردلان و دشمنان انسانیت، آتش باران شده بود، حیوان صفتان همه چیز را تمام شده دانستند، غافل از اینکه قهرمان کربلا یعنی حضرت امام حسین (ع) در میان ملت های آزاده، به قبله نمای کمال و سعادت، الگوی ایثار، جهاد و رشادت و اسوه مقاومت و ایستادگی تبدیل شد.
در این راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قم دیدگاه های برخی شخصیت های حوزوی در رابطه با اهمیت عزاداری حسینی را جویا شده است.
آنان دراین گفت وگو بیان کرده اند: در محافل حسینی باید شور و حماسه با شعور و آگاهی نسبت به قیام سید الشهدا (ع) آمیخته شود و مردم تنها به سینه زنی صرف اکتفا نکنند بلکه به محتوای عزاداری ها توجه ویژه داشته باشند.

**حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خسروشاهی رئیس مرکز بررسی های اسلامی دراین زمینه گفت: عزاداران حسینی در چند روز گذشته در سراسر ایران و جهان حماسه بزرگی را به پا کردند ولی باید این شورها همه همراه با شعور باشد.
وی ادامه داد: همه اعم از سینه زن و مداح، باید مطیع اوامر رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید باشند و در عزاداری های خود به توصیه ها و تذکرات این بزرگان توجه کنند.
خسروشاهی بیان داشت: مداحان باید از برخی آهنگ های جدید در روضه و عزاداری اجتناب کنند، برخی آهنگ ها و لحن ها در مراسم عزاداری به تقلید از سبک های غربی است و در شان امام حسین (ع) نیست.
وی ادامه داد: بالا و پایین پریدن ها و استفاده از آهنگ های آنچنانی، سینه زنی نیست، باید عزاداری سنتی را منهای قمه زنی حفظ کنیم.
خسروشاهی همچنین افزود: خروجی عزاداری های ما باید وحدت و همدلی در جامعه باشد.

**آیت الله سید جعفر میرعظیمی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم نیز در این زمینه گفت: خطبا و روحانیان حوزه علمیه قم در مراسم عزاداری، باید اهداف قیام امام حسین(ع) را برای مردم تبیین و شور حسینی را با شعور و حماسه همراه کنند.
وی ادامه داد: همه باید توجه داشته باشند که مسیر ما اسلام، قرآن و اخلاق است و باید همه حرکات و رفتارهایمان برگرفته از مکتب اهل بیت (ع) باشد.
میرعظیمی گفت: مداحان باید روضه های واقعی بخوانند، روضه امام حسین (ع) مانند نماز است که نباید ذره ای از آن کم و زیاد شود.
وی یادآورشد: رهبر معظم انقلاب خود از روی مقتل روضه می خواندند و مداحان و خطبای ما نیز باید از صورت مستند روضه خوانی کنند، باید روایات، اشعار و مطالبی که قرائت می شود صحیح و خالی از خرافات و غلو باشد.
میرعظیمی گفت: برخی برای گریاندن مردم، چیزهایی از خود درست می کنند که در هیچ منبعی پیدا نمی شود، در حالی که بسیاری از این مباحث، تهمت است و اگر در ماه رمضان چنین مطالبی بیان شود، کفاره دارد.
وی گفت: ماه محرم و نام امام حسین (ع ) باید برای همیشه، در تاریخ زنده بماند، قیام عاشورا مردم را به جوش و خروش می آورد و مردم هر سال بهتر از گذشته، نام حسین(ع) و یارانش را فریاد می کشند.
میرعظیمی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ما برگرفته از انقلاب حسینی است و جوانان باید با الگوگیری از کربلا و قیام امام حسین (ع)، جان خود را برای دفاع از اسلام فدا می کنند.
وی ادامه داد: امروز جوانان ما در سوریه برای دفاع از حرم مطهر حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) از جان خود می گذرند که نمونه آن شهید حججی می باشد.
میرعظیمی گفت: بدن شهید حججی را قطعه قطعه کردند،معلوم است هنوز نسل شمر، معاویه و عمرسعدها در جهان هستند، هر روز عاشورا و هر سرزمینی نیز کربلا است، هر جا خون مظلوم ریخته شود، آنجا کربلاست.

**حجت الاسلام حسن ملک محمدی نماینده سابق مجلس و استاد حوزه علمیه قم نیز گفت: در عزاداری ها باید اهداف قیام امام حسین (ع) مانند اقامه نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر، احیای سنت های نبی اکرم (ص) و سیره عملی امام علی (ع) بیان شود.
وی ادامه داد: باید ارزش های دینی در اشعار مداحان تبلور داشته و عزاداری های ما مملو از بیان عظمت امام حسین (ع)، ظلم ستیزی، مقام عبودیت و بندگی ایشان، عشق به شهادت و جهاد باشد.
ملک محمدی خاطرنشان کرد: نتیجه عزاداری های ما باید پیوند قلب ها و دل ها با ولایت، وحدت آفرین و جلا و صفا دهنده جامعه باشد، در جامعه حسینی که ملت ایران از این نعمت برخوردار است همه افراد با گویش ها، نژادها و اقوام، نسبت به سالار شهیدان اظهار ارادت دارند.
وی گفت: باید با زنده نگه داشتن نام، مکتب و راه امام حسین (ع)، ادامه دهنده اهداف بلند ایشان باشیم، بنابراین انتظاری که از مداحان می رود اینکه مجالس حسینی را باشکوه، عظمت و منظم برگزار کنند.
وی ادامه داد: باید از خواندن اشعار ناسازگار با شان اهل بیت پرهیز شود، از بدعت ها و تحریف ها در روضه ها به شدت اجتناب کنند، بهترین شعرها اشعار محتشم کاشانی و شاعران معاصر و ... می باشد، باید از آنها استفاده شود.
این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: جلسات حسینی باید هر چه بیشتر باعث همدلی، همراهی و وحدت در مسیر اقامه امر خدا و پاسداری از دین خدا قرار بگیریم.

**حجت الاسلام والمسلمین علی پارسا از محققان و پژوهشگران حوزه علمیه قم گفت: باید شعور و آگاهی خود را در مورد قیام امام حسین (ع) بالا ببریم، رفتار، کردار، سخنان و تذکرات آن حضرت را مورد توجه قرار دهیم.
وی ادامه داد: اگر عزاداری های ما به صورت هدفمند نباشد، انجام آن بی فایده است، اقامه عزاداری امام حسین (ع)، سخنرانی، مداحی، گریه و هیات همه برای این است که در زندگی فردی و اجتماعی ما موثر باشد.
وی گفت: تا زمانی که آگاهی خود نسبت به امام حسین (ع) بالا نبریم و اهداف قیام امام، محیط پیرامون و افرادی که مقابل ایشان ایستاده اند را نشناسیم، عزاداری های ما تاثیر فردی و اجتماعی ندارد.

با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 8 مهر 1396، کد مطلب: 82681272: www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین