پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۹۳۱
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان تاکید کرد: رمز ماندگار شیعه ابعاد مختلفی دارد که یکی از آن‌ها رابطه عاطفی بین پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) است.

شعار سال: آیت‌الله علی خاتمی شامگاه دیروز در ششمین روز از ایام محرم‌الحرام و در جمع عزاداران حسینیه اعظم زنجان با بیان اینکه امروز باید قدردان زحمات پدران‌مان که ما را با محبت سیدالشهدا (ع) بزرگ کردند باشیم، افزود: همچنین باید قدردان اساتید و همه کسانی که دست در دست هم دادند و ارادت ما را نسبت به امام حسین (ع) افزایش دادند، باشیم.

وی با بیان اینکه از افضل اعمال، عرض ارادت و عزاداری نسبت به سالار شهیدان است، تصریح کرد: تردیدی در این مسئله نیست منتهی این مسئله دو چهره دارد. رمز ماندگار شیعه ابعاد مختلفی دارد که یکی از آن‌ها رابطه عاطفی بین پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) است و این مسئله در ایران به لحاظ سوابق قبل از اسلام، مقداری رنگ و بوی بهتری پیدا کرده است، لذا وقتی اسلام وارد این منطقه شد، عمیق‌ترین بعد اسلام را مردم ایران پذیرفتند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه ولایت و عشق به اهل‌بیت (ع) و نیز تبعیت از ائمه‌اطهار (ع) به معنای عاطفی‌ترین بعد اسلام است، ادامه داد: ایرانیان اسلام را با ولایت اهل‌بیت (ع) قبول کردند و پای این مسئله نیز ایستاده و هزینه آن را هم داده‌اند. نمونه بارز آن، آماده شدن هیئات و تکایا برای عزاداری امام حسین (ع) قبل از فرا رسیدن ماه محرم است تا بتوانند با برنامه‌ریزی در این زمینه، مراسم پرشورتری برگزار کنند، به‌ویژه اینکه این مسئله را به عینه می‌توان در مورد چند هیئت شاخص که نماد زنجان است، مشاهده کرد.

وی با یادآوری اینکه خداوند وقتی بنده‌ای را دوست داشته باشد، محبت امام حسین (ع) را نیز در دل او می‌اندازد، اظهار کرد: این شکل مسئله و پوست و ظاهر مطلب است اما اگر می‌خواهیم این اعمال اثرگذار، ماندگار و تحول‌آفرین باشد باید مغز و محتوا هم داشته باشد. یعنی برگزاری این مجالس عزا شکل ظاهری کار است که به واسطه آن شهرمان را سیاه‌پوش و در جشن‌ها نیز چراغانی می‌کنیم که البته لازم است اما کافی نیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با بیان اینکه اگر قرار باشد فقط به شکل برگزاری مراسم اکتفا کنیم، باید محتوا و باطن هم داشته باشد، گفت: وقتی می‌گوییم شیعه هستیم فقط در ماه محرم مشکی می‌پوشیم و سینه می‌زنیم و در اعیاد هم شیرینی پخش کنیم و به هم تبریک بگوییم که این کافی نیست. باید از این نوع مجالس عزا و شادی ثواب دربیاید.

وی با تاکید بر رعایت نظافت، به ویژه نظافت شهر و محیط پیرامون به هنگام برگزاری مراسم عزاداری، افزود: تاکید می‌کنم باید نظافت را در عزاداری‌ها رعایت کنیم. وقتی پیامبر گرامی اسلامی (ص) می‌فرمایند «النظافة من الایمان»، یعنی پایه اسلام نظافت است، این در حالی است که ما جزو کشورهای پیشرو در نابودی محیط زیست هستیم. یادمان باشد این زباله‌ها به‌ویژه نایلون‌های پلاستیکی که در محیط اطراف‌مان رها می‌کنیم 500 سال تجزیه نمی‌شود و به مرور خاک زراعتی مرغوب‌مان را نیز از بین می‌برد.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه اولین بدآموزی رعایت نکردن بهداشت به هنگام برگزاری مراسم عزاداری و جشن‌ها این است که بچه‌ها هم این حرکت را یاد گرفته و همین کار را تکرار می‌کنند، تصریح کرد: اگر احسانی که در این روزها دریافت می‌کنیم نذر است، بنابراین هیچ چیز آن نباید دور ریخته شود، اما اینکه مقداری را بخوریم و مقداری را نیز دور بریزیم، این کار با مسلمانی ما منافات دارد و این کار را در حالی انجام می‌دهیم که هزار مرتبه عبارت «النظافة من الایمان» را دیده و خوانده‌ایم.

وی با بیان اینکه مشکل کار ما این است که فکر می‌کنیم با برگزاری مراسم عزاداری و برپایی جشن در اعیاد، ارادت‌مان را به امام حسین (ع) ابراز کرده‌ایم، بیان کرد: اگر صرفا محدود به این باشد اثرش کوتاه‌مدت است و بعد از مدتی خواهیم دید که هم فرد به مسجد می‌رود و هم دروغ بر زبان می‌آورد، بنابراین باز هم تاکید می‌کنم که مجلس امام حسین (ع) باید ثواب داشته باشد.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: یک درخت میوه ثوابش این است که میوه دهد و اگر نداد باید سایه داشته باشد و اگر هیچ‌کدام را نداشته باشد به درد هیزم می‌خورد؛ چرا که فقط جا را گرفته است. بنابراین قدم اول ثواب از این جلسات این است که ما را به خدا، به پیغمبر (ص) و اهداف امام حسین (ع) نزدیک‌تر کند. اگر یک قدم معرفت ما نسبت به امام حسین (ع) نزدیک‌تر شود ما ثواب برده‌ایم.

وی یادآور شد: مگر می‌شود برای امام حسین (ع) سینه زد ولی نماز را سبک شمرد. مگر می‌شود کسی به دسته عزاداری بیاید اما وضو نداشته باشد. هر چند جای خرسندی است که امروز نماز اول وقت پررنگ‌تر شده است. در حال حاضر چیزی که بسیار پرشور شده و رسانه‌ها نیز در این زمینه تبلیغ می‌کنند، نماز ظهر عاشورای ایران است. نماز جماعت هویت مسلمان شیعه است لذا نماز را باید جلوی ویترین بگذاریم تا دنیا آن را ببیند.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با اشاره به فرمایش امام حسین (ع) مبنی بر اینکه «آن‌هایی که بدون نماز هستند و در عزاداری من حاضر می‌شوند در روز قیامت دیده نمی‌شوند»، اظهار کرد: زنجان پایتخت شور و شعور حسینی است. در حال حاضر شور هست و شعورش هم باید قوی‌‌تر شود، یعنی معرفت نسبت به امام حسین (ع) بیشتر باشد؛ چرا که نمی‌شود عزادار امام حسین (ع) بود و دروغ گفت، غیبت کرد، به نماز اول وقت اهمیت نداد، به جمعه و جماعت اهمیت نداد و این دو باهم سازگاری ندارد و یک جای کار ایراد دارد که آن نیز معرفت است.

وی با تاکید بر اینکه وقتی احساس و شور در این مجالس موج می‌زند، شعورش هم این است که باید حسینی شد و اخلاق و عبادت حسینی نیز داشت، افزود: قدم دوم این است که بین ما و گناه بیشتر شود که اگر این فاصله با حضور در این مجالس یک قدم هم شود این شخص از حضور در این مجالس ثواب برده است لذا شور و شعور باید کنار هم باشد.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه شهدا نمونه بارز افرادی بودند که شعور حسینی داشتند، خاطرنشان کرد: شعور حسینی بودن در شهدا قوی بود. همه شهدا بچه هیئتی و مسجدی بودند. این نتیجه شور توأم با شعور است. این یعنی رسیدن به اوج. هیئت کلاس معرفت، انسان شدن، آدم شدن و دین‌داری است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا(استان زنجان)، تاریخ 6 مهر 96، کد مطلب: 967-885-5: www.zanjan.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین