پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۴۹۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به تذکر 69 نفر از نمایندگان به رئیس‌جمهور در مورد واردات محصولات تراریخته به کشور گفت: هم اکنون در حدود 37 کشور دنیا محصولات تراریخته با قوانین و مقررات و اعمال ضوابط خاصی مصرف می‌شود امادر کشور ما این محصولات بدون ضابطه وارد می‌شود.

شعار سال: علی محمد شاعری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مورد متن نامه تذکر 69 نماینده مجلس به رئیس‌جمهور در خصوص محصولات تراریخته اظهار کرد: در این نامه از رئیس جمهور درخواست کردیم که براساس برنامه ششم توسعه نسبت به کنترل محصولات تراریخته اقدام کند زیرا احکام برنامه ششم دولت را مکلف کرده بدون رعایت قوانین و مقررات اقدام به واردات، رهاسازی، تولید و مصرف محصولات تراریخته نکنند.

وی افزود: براساس قوانین و مقررات واردات هر محصول تراریخته باید متضمن حفظ سلامت انسان‌ها و ایمنی زیست محیطی باشد، قانون ایمنی زیستی در محصولات تراریخته باید کاملا حفظ شود و سلامت مردم و محیط زیست نباید به مخاطره افتد.

شاعری ادامه داد: متاسفانه شاهدیم محصولات تراریخته بدون رعایت قوانین و مقررات وارد کشور می‌شود و با توجه به اینکه مردم اطلاع کافی از اثرات سوء و تبعات این محصولات ندارند ممکن است سلامت مردم و ایمنی زیستی با خطراتی مواجه شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: به همین دلیل در این نامه تذکر از رئیس جمهور در خواست کردیم که به وزارتخانه‌های بهداشت، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست دستور دهد تصمیمات لازم برای واردات، تولید و مصرف محصولات تراریخته حتما پس از طی آزمایشات ،تحقیقات و آزمون‌های مختلف صورت گیرد.

شاعری اظهار کرد: حتما باید قبل از اینکه محصول تراریخته‌ای وارد کشور شود آزمایشات لازم نسبت به سلامت آن انجام شود و پس از دریافت مجوزهای لازم از سوی مراجع مسئول از جمله وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست به کشور وارد شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اسلامی تاکید کرد: در صورتی که از سلامت محصولات تراریخته مطمئن شدیم و اطمینان حاصل کردیم که این محصولات برای محیط زیست کشور و سلامت مردم بی خطر است آن وقت برچسب گذاری و لیبل بندی و در فروشگاه‌ها عرضه شود تا ضمن حفظ حقوق مشتریان، مردم بدانند کدام محصول تراریخته و کدام یک ارگانیک است.

شاعری تصریح کرد: هم اکنون در حدود 37 کشور دنیا محصولات تراریخته با قوانین و مقررات و اعمال ضوابط خاصی مصرف می‌شود، حتی در برخی از کشورها قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای نسبت به واردات و تولید این نوع محصولات وجود دارد.

این نماینده مجلس گفت: در بسیاری از کشورها محصولات تراریخته صرفا برای سوخت‌های زیستی و خوراک غیر انسانی استفاده می شود اما در کشور ما هنوز مقرراتی که در برنامه ششم آمده است به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود و مثل سنوات قبل مجوزهای لازم برای ورود محصولات تراریخته به کشور صادر می‌شود.

وی با اشاره به ورود بی ضابطه میلیون‌ها تن محصول تراریخته به کشورگفت: نمایندگان مجلس برای حفظ سلامت مردم و حفظ محیط زیست نامه تذکر به رئیس جمهور را امضا کردند و امیدواریم ایشان هر چه سریع‌تر نسبت به واردات، تولید، مصرف و رهاسازی محصولات تراریخته ضابطه‌مند اقدام کنند و تحت مقررات و قوانین موجود نسبت به محصولات دستکاری شده تصمیمات لازم را بگیرد.

شاعری با تاکید بر این که وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست باید براساس احکام برنامه ششم به مسئولیت خود در مورد آزمایش محصولات تراریخته و نمونه‌برداری از آن ها عمل کنند، افزود: باید آزمایشات و ارزیابی‌های دقیقی نسبت به واردات و تولید محصولات تراریخته در کشور صورت گیرد زیرا کشت این گیاهان دستگاری شده و محصولات تراریخته در کشور سلامت مردم و ایمنی زیست محیطی را تهدید می‌کند.

هفته گذشته 69 نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور نسبت به واردات، تولید و مصرف محصولات تراریخته در کشور تذکر دادند و خواستند تا دکتر روحانی به وزارت‌خانه‌های بهداشت، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست دستور دهد تا قبل از واردات محصولات تراریخته به کشور، تحقیقات و آزمایشات لازم را صورت دهند و براساس احکام و قوانین برنامه ششم نسبت به این موضوع عمل کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری سلامت، تاریخ انتشار 18 مهر 96، کد مطلب: 226785، www.salamatnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین