پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۸۵۶۷۱
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
در حالی که از شروع سال تحصیلی جدید مدت زیادی نمی‌گذرد، خبر فوت دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به‌دلیل سهل‌انگاری در مدیریت خوابگاه، جامعه دانشگاهی را داغ‌دار و مسئولین دانشگاه را به شدت دست‌پاچه کرد.

شعار سال: «در راهرو های خوابگاه قدم می‌زدم که از بلندگو اعلام شد:" یک نفر غش کرده است. پرستار شیفت سریع خودش را برساند." من می‌دانستم که هنوز شیفت های پرستاری تعیین نشده و کسی در پست کشیک حضور ندارد. در نتیجه خودم را با عجله به محل رساندم. وقتی رسیدم که زمان زیادی از دست رفته بود. پیکر نیمه جان دختری بر روی زمین بود. برخی از بچه‌ها در حال ماساژ قلبی به او بودند. یک نفر هم کاملا گیج شده و حرکاتش مشخص نبود. فرد دیگری مرتب فریاد می‌زد که یک پرستار برای کمک بیاید. من مشغول گرفتن نبض و انجام عملیات احیا شدم. ساعتی قبل از این اتفاق دو دانشجوی دختر دیگر در راهرو و حمام خوابگاه بوی گاز را احساس می‌کنند. یکی از این دو به یک مسئول خوابگاه در رابطه با بوی گاز هشدار می‌دهد اما مسئول اعتنایی نمی‌کند. بوی گاز که شدت بیشتری پیدا می کند دانشجویان احساس خطر کرده و به حمام خوابگاه می‌روند تا مطمئن شوند کسی به حمام نرود. یک تشت لباس مقابل درب حمامی بود اما صدایی از دوش آب نمی‌آمد.»


این بخشی از خاطرات تلخی است که در ذهن دانشجویان خوابگاه بوستان شهرکرد ثبت شده است. دانشجویان پس از اطلاع از وضعیت وی مسئولان خوابگاه را در جریان می‌گزارند و با اورژانس تماس می‌گیرند که 20 دقیقه بعد و آنهم بدون تجهیزات کافی حضور می‌یابد. به هر زحمتی که هست نیروهای اورژانس این دختر را درون پتو به بیمارستان می‌برند، چون برانکارد ندارند.

مسئولین دانشگاه اطلاع می‌دهند که ما روند پذیرش خانم قاسمی در بیمارستان بقیه الله را پیگیری می‌کنیم و علت حادثه را ایست قلبی معرفی کردند. اما دقایقی بعد خبر فوت او منتشر می‌شود. در حالی که دانشجویان علت مرگ را گاز گرفتگی می‌دانند.
در همان ساعت‌های اولیه انتشار خبر، بعضی منابع اعلام کردند که علت مرگ دانشجوی پزشکی دانشگاه شهر کرد ایست قلبی بوده است. حتی برخی علت مرگ را خودکشی دانستند. روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز در اطلاعیه‌ای علت فوت او را ایست قلبی اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده بود: «یکی از دانشجویان دختر دچار ایست کامل قلبی، تنفسی شد که با وجود اقدامات کامل احیا توسط اورژانس ١١٥ و نیز انتقال بیمار به بیمارستان آیت‌الله کاشانی متاسفانه نتیجه احیا موفقیت‌آمیز نبوده و ایشان فوت کردند. مراتب از همان دقایق اولیه به اطلاع مسوولان دانشگاه رسانده‌شد و ریاست دانشگاه به همراه تعدادی از معاونان و مسوول حراست و بازرسی دانشگاه در بیمارستان و همچنین در محل وقوع حادثه حضور یافتند و از نزدیک در جریان چگونگی وقوع حادثه قرار گرفته و اعلام همدردی با دانشجویان نمودند و تاکید موکد به بررسی کلیه ابعاد حادثه تا مشخص شدن نتیجه قطعی داشتند

گفتگوی بین دانشجویان حادثه‌دیده و با یکی از دوستان خود که در بیمارستان شیفت شب بوده در شب حادثه:

خانواده قاسمی شبانه خود را به شهرکرد می‌رسانند. وارد خوابگاه که می‌شوند اشک و ناله دانشجویان را می‌بینند و امان از ناله‌های مادری که دخترش را برای دکتر شدن به دانشگاه فرستاده بود اما اکنون پیکر بی‌جان او را بدلیل سهل انگاری مسئولین تحویل می‌گیرد.

روز بعد دانشجویان به اخبار دانشگاه مبنی بر ایست قلبی این دانشجو اعتراض می‌کنند و صدای خود را به رسانه ها می‌رسانند. مسئولان همچنان پاسخگو نبودند و دانشجویان معترض شبانه مقابل در خوابگاه بوستان شعار: "ما همه زهره هستیم تفاوتی ندارد" را در تجمع خود سر دادند.زیرا دانشجویان انتظار داشتند تا مسئولین حداقل برای تعمیر تاسیسات خوابگاه اقدامی انجام دهند که اتفاق دیگری رخ ندهد.


مهندس هاشمی نیا معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در این تجمع حضور یافت و به ‌پرسش‌ها وانتقادات دانشجویان نتوانست پاسخ درخوری دهد بلکه تنها وعده بهبود اوضاع و اظهار تاسف نسبت به وضع موجود از این مسئول شنیده شد.
هاشمی‌نیا به دانشجویان گفت: مشکلی در سیستم تاسیسات خوابگاه وجود ندارد. خانم قاسمی هم دچار ایست قلبی شده و گازگرفتگی نبوده است. وی از دانشجویان خواست که به خوابگاه خود بروند زیرا هیچ مشکلی نیست و خطر احتمالی نیز برطرف شده است.



بخشی از گفتگوی این دانشجویان را در زیر می‌شنوید:




یکشنبه اغلب دانشجویان در مقابل در ورودی دانشگاه تجمع کردند و با در دست داشتن شعارهای مختلفی چون "قربانی بعدی کدام یک از ماست؟" و "قربانی تقدیر یا بی کفایتی؟" همچنان منتظر واکنش مناسب مسئولین بودند. این تجمع حدود دو ساعت به طول انجامید.

نماینده دانشجویان بیانیه ای را در این تجمع قرائت کرد. در این بیانیه پنج درخواست از مسئولین دانشگاه مطرح شد:

) برگزاری مراسم باشکوه با دعوت عمومی و اهدای دکترای افتخاری به دکتر زهره قاسمی و پیگیری پرداخت دیه آن مرحومه.

) شفاف سازی و اعلام عمومی علت دقیق فوت و پیگیری جهت مشخص شدن عاملین این حادثه.

) استانداردسازی خوابگاه تحت نظارت مهندسین رسمی سازمان نظام مهندسی و سازمان استاندارد با ارائه گزارش مستند.

) تعیین محل سکونت موقت برای اعضای خوابگاه بهارستان تا رفع کامل نواقص موجود و یا تعطیلی موقت درصورت عدم امکان تعیین مکان سکونت.

) پیش بینی کامل کلیه ملزومات سلامت اعم از آمبولانس مجهز، پزشک، ترالی احیا بصورت ۲۴ساعته.

تجمع نیز بدون اقدامی از سوی مسئولین پایان یافت و داغ ازدست دادن یک دانشجو بدلیل ندانم‌کاری در دل دانشجویان شعله ور تر می‌شد. مسئله قابل تامل اینجا بود که به رغم اسرار دانشجویان به تعطیلی خوابگاه و کلاس‌ها تا برطرف شدن مشکل تاسیسات و پافشاری مسئولان در برگزاری کلاس‌ها و حضور دانشجویان، به همه اعلام شد غیبت‌های آنها موجه است و می‌توانند به خانه‌های خود بروند.

در شبکه‌های مجازی نیز واکنش های مختلفی به این حادثه منتشر شد:


پزشکی قانونی نیز اعلام کرد فوت بر اثر مسمومیت گاز مونو اکسید کربن بوده است. مدرکی که حق را به دانشجویان داد، ضربه‌ای بود بر ادعای ایست قلبی خانم قاسمی اما دانشگاه همچنان سعی بر این داشت که حادثه را امری عادی جلوه دهد و مقصرین را ایمن نگه دارد.






یکشنبه شب نیز دانشجویان در سالن اجتماعات دانشگاه حضور یافتند تا مسئولین بالاخره به آنها پاسخی درخور اعلام کنند. دکتر خالدی فر ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، در این جلسه ضمن عرض تسلیت به خانواده سرکار خانم قاسمی، دوستان و هم دانشگاهی‌های آن بزرگوار و نیز جامعه پزشکی، بروز چنین حادثه ای را یک فاجعه ی عظیم و اسفناک دانست.


خالدی فر در پاسخ به مطالبات دانشجویان گفت: قطعا با متخلفینی که منجر به بروز چنین حادثه‌ای شدند، برخورد قاطع خواهد شد و من مطالبه‌گر قاطع و اصلی این واقعه هستم. دانشجویان هم باید طبق قوانین مطالبه گر حقوق خود باشند.

وی اعلام کرد طی مراسمی که در آینده برگزار خواهد شد، دکتری افتخاری به سرکار خانم قاسمی اعطا خواهد شد. اقدامی که قابل تامل است. سوالی که دانشجویان مطرح کردند این بود :" دکتری افتخاری چه دردی را از خانواده قاسمی دوا می‌کند؟"

وعده‌هایی هم در این مراسم توسط خالدی فر داده شد. وی گفت: در آینده‌ای نزدیک فونداسیون خوابگاهی 400 نفری برای دانشجویان دختر، با نظارت کارشناسان مجرب و به نام سرکار خانم دکتر زهره قاسمی پی ریزی خواهد شد.

این قبیل صحبت‌ها و وعده‌ها از نظر افراد مختلف و دانشجویان خارج از مسئله اصلی بود و به طوری فریب افکار عمومی.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد عنوان کرد: احساس شرم می‌کنم که رئیس مجموعه‌ای با این همه مشکل هستم. این دانشجویان نخبه‌های علمی و استعدادهای این کشور هستند و اصلا قابل قبول نیست که این چنین از این دانشجویان حفاظت شود. طبق نظر پزشکی قانونی، علت فوت به طور قطع مسمومیت با گاز کربن مونوکسید بوده است. در نتیجه با نظارت و بازرسی مستقیم دادگستری درصد قصور مهندسین و پیمانکار ساخت خوابگاه مشخص خواهد شد و پیگیری های لازم در این زمینه انجام می‌شود. پس از مشخص شدن مقصران، همه تلاشمان در زمینه رفع نقایص موجود در خوابگاه بهارستان به کار گرفته خواهد شد. تا فردا بعدظهر با تلاش دکتر رئیسی، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، مکانی برای اسکان موقت دانشجویان ساکن خوابگاه بهارستان فراهم خواهد شد و تا زمانی که مهندسین استاندارد سازی شرایط این خوابگاه را برای سکونت تایید نکنند، دانشجویان به آن خوابگاه بازگردانده نمی‌شوند.

در پایان دکتر خالدی‌فر گفت: روز سه شنبه از حدود ساعت یازده صبح در مسجد دانشگاه، مراسم بزرگداشتی با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار خواهد شد و از خانواده آن مرحومه نیز دعوت به عمل خواهد آمد.

هرچند دانشجویان صحبت‌های رئیس دانشگاه را همچنان وعده‌هایی جهت آرام کردن فضا احساس می‌کردند اما چنین فکر می‌کنند که توانسته‌اند مسئولین را وادار به اظهار اشتباه کنند و به موفقیت بزرگی رسیدند!

روز دوشنبه نیز بازرسان وزارت بهداشت از ساختمان خوابگاه بازرسی و نشت گاز را از سیستم تاسیسات ساختمان تایید کردند.دکتر عباس عطوف با اعلام اين خبر اظهار کرد: در بازديدي که داشتيم تاسيسات را مجددا روشن کرديم و مشخص شد که نشت گاز وجود داشته که اين نشت در طبقه سوم و چهارم خوابگاه بيشتر احساس مي‌شد.

عطوف با بيان اينکه بررسي علت نشت گاز به علت فرسودگي تجهيزات يا موارد ديگر در تخصص ما نيست، گفت: ساختمان خوابگاه دخترانه دانشگاه علوم پزشکي شهر کرد طی دو سال گذشته راه‌اندازی شده و چهارمين ترمی است که از آن استفاده می‌شود بنابراين به نظر بعيد می‌رسد که مساله فرسودگي ساختمان و تجهيزات در ميان باشد.

وی افزود: موتور خانه خوابگاه نيز موتور خانه مرکزی است و به هيچ عنوان داخل ساختمان جايی که گاز نشت کند وجود ندارد و تنها نقطه‌ای که امکان نشت گاز وجود داشته سيستم موتور خانه بوده است.

عطوف بیان کرد: ما از اورژانس شهرکرد نيز بازديد کرديم و کل مکالمات از زمان تماس خوابگاه با اورژانس در آن جا ثبت شده بود و از زمان تماس تا رسيدن اورژانس به محل خوابگاه هشت دقيقه به طول انجاميده است.

با توجه به ادعاهای اولیه‌ای که دانشگاه در رابطه با فوت این دانشجو داشت، کتمان این موضوع که مشکلی در خوابگاه وجود دارد، اهدای دکتری افتخاری و اقداماتی از این دست به جای پاسخگویی و رفع مشکل، باید انتظار داشت که چنین اتفاقاتی در آینده بسیار شنیده شود زیرا متاسفانه برخوردی درخور تاکنون از سوی وزارتخانه با این مسئله صورت نگرفته است. دانشگاه هایی که امکاناتی را برای دانشجویان در مجموعه خوابگاهی جهت بهره مندی از خدمات پزشکی فراهم نکرده اند، هشیار باشند زیرا که این اتفاق های در گذشته بسیار بوده‌اند و در‌ آینده نیز امکان وقوع دارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 19 مهر 96، کد مطلب: 639036: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین