پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۱۵۵۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
مهر و آبان پر حادثه‌ای بود. از خودکشی و قتل و خفگی بر اثر نشتی گاز گرفته تا تصادف و غرق شدن در استخر و سقوط از نور گیر؛ همگی کلکسیونی از اتفاقات تلخ و شوکه کننده را رقم زدند. البته برای مکانی علمی و پژوهشی به اسم دانشگاه.

شعارسال : مهر و آبان پر حادثه‌ای بود. از خودکشی و قتل و خفگی بر اثر نشتی گاز گرفته تا تصادف و غرق شدن در استخر و سقوط از نور گیر؛ همگی کلکسیونی از اتفاقات تلخ و شوکه کننده را رقم زدند. البته نه فقط برای صفحه حوادث و جراید روزنامه ها، بلکه برای مکان علمی و پژوهشی به اسم دانشگاه!

دو ماه پر تلاطم


آغاز سال تحصیلی که با تجمع و تحصن دانشجویان برخی دانشگاه‌ها به خاطر مشکلات آموزشی و صنفی شروع شد، پیش ذهن مَثَل همان سالی که نکوست تداعی شد. اما اتفاقاتی که پشت بند این تجمعات رخ داد ناگوارتر از آنچه تصور می‌شد بود. در ادامه به مشروح این اتفاقات پرداخته ایم.

دانشگاه علوم پزشکی تهران و قتل یک دانشجوی جوان


چهارشنبه
۱۹ مهرماه فردی با مراجعه به کلانتری ۱۵۱ یافت آباد به مأمورین اعلام کرد که دخترش (متولد ۱۳۷۸) برای رفتن به دانشگاه از منزل خارج و پس از آن مراجعتی به منزل نداشته است. این دانشجو که بعدا مشخص می‌شود دانشجوی ترم سوم رشته رادیولوژی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران است؛ بر اساس اعلام پلیس آگاهی تهران توسط جوانی ۲۳ ساله که نامزد دانشجو بوده به قتل رسیده است. طبق اعترافات قاتل، وی به دلیل مشاجره لفظی، متوفی را خفه کرده و جنازه را در جاده شهریار ر‌ها کرده است.

خفگی بر اثر نشتی گاز؛ پایان زندگی دانشجوی پزشکی


خبر کوتاه بود؛ یکی از دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد، بین ساعات
۲۰ تا ۲۲ شامگاه گذشته جمعه ۱۴ مهر ۹۶ در حمام خوابگاه بهارستان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد درگذشت. زهره قاسمی دانشجوی ترم نهم رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نفر بعدی بود که جامعه دانشگاهی را عزادار کرد.

پس از رسانه‌ای شدن این اتفاق تیمی از مدیران و کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برای بررسی علت حادثه به چهارمحال و بختیاری اعزام شدند. بر اساس معاینات و آزمایشات انجام شده در مرکز پزشکی قانونی استان، علت فوت این دانشجو خفگی به دنبال مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن (
CO) بوده است.

این در حالی است که مسئولین دانشگاه ساعتی پس از این وقوع این اتفاق مرگ دانشجو را ایست کامل قلبی عنوان می‌کنند و اصلا اشاره‌ای به نشا گاز نمی‌شود. در پی این اتفاقات اعتراضات دانشجویان به صورت گسترده در دانشگاه و خوابگاه دختران شکل می‌گیرد و ابعاد رسانه‌ای حادثه را وسیع‌تر می‌کند.


خبرگزاری دانشجو نیز درگزارشی مفصل تحت عنوان «از کتمان گازگرفتگی تا ترحم مدرک دکتری برای دانشجوی فوت شده! / سرنوشت چند دانشجوی دیگر با سهل‌انگاری مسئولین سیاه خواهدشد؟» به بررسی ابعاد این اتفاق ناگوار پرداخته است.


غرق‌شدن دانشجوی ۱۹ ساله در استخر دانشگاه آزاد ساری

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان مازندران خبر را به صورت رسمی اعلام و تایید می‌کند. ساعت ۱۹ پنجشنبه ۲۷ مهر ماه خبر حادثه غرق شدگی جوان ۱۹ ساله در استخر به مرکز ارتباطات اورژانس مازندران اعلام شد. این حادثه در استخر دانشگاه آزاد ساری اتفاق افتاد و این جوان ۱۹ ساله به گفته افراد حاضر در صحنه مدت زیادی در زیر آب مانده بود.

مروری بر تراژدی‌ دانشگاه‌ها در دو ماه اول سال تحصیلی

تیم اورژانس پس از وارد شدن به صحنه دریافتند که نامبرده فاقد علائم حیاتی است و معده و ریه‌ها پر از آب شده است. با انجام اقدامات احیا وی به بیمارستان امام خمینی (ره) ساری منتقل می‌شود، اما اقدامات احیا در بیمارستان هم متاسفانه بی‌تاثیر بود. محمدرضا قربان زاده دانشجوی ترم یک بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود که بر اثر این اتفاق جان خود را از دست داد. خبرنگار ما برای بررسی بیشتر با دهقانی مسئول بسیج دانشگاه علوم پزشکی ساری تماس می‌گیرد.

دهقانی مسئول بسیج دانشگاه علوم پزشکی ساری می‌گوید: کسانی که همراه این دانشجو بودند تعریف می‌کنند حدود یک ربع پس از فوت وی متوجه می‌شوند که کف استخر است و نجات غریق‌ها را صدا می‌کنند. اطرافیان پس از این اتفاق اظهار داشتند که هیچ گونه سر و صدایی از این دانشجو مبنی براینکه در حال غرق شدن است نشنیده‌اند. پس از آن نتیجه کالبدشکافی مشخص کرد که این دانشجو دچار عارضه ایست قلبی شده و به خاطر همین نجات غریق‌های اطراف استخر متوجه سر و صدایی از وی نشده بودند.

مسئول بسیج دانشگاه علوم پزشکی ساری اظهار داشت: حواشی فوت این دانشجو حتی به برخی از کانال‌های ضد انقلاب نیز راه پیدا کرد و هر که هر طور که خواست از این ماجرا برداشت کرد، اما اصل ماجرا ایست قلبی در استخر بوده است. شاید تنها ایرادی که به ماجرا گرفته می‌شود بی توجهی غریق نجات‌ها در استخر باشد.

دو تصادف مرگ بار برای مازندران و ارومیه


هنوز چند روزی از آغاز سال تحصیلی نمی‌گذشت که دو دانشجو تصادف شدیدی در جاده بند ارومیه کردند. یکی از این دانشجویان که ورودی کارشناسی رشته مهندسی عمران دانشگاه ارومیه بود پس از یک هفته کما، درگذشت.

مروری بر تراژدی‌ دانشگاه‌ها در دو ماه اول سال تحصیلی

تصادف دانشجویان، اما به ارومیه ختم نمی‌شود و دانشگاه مازنداران هم با فوت امیر عباس نیک پور دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه مازندران بار دیگر عزادار می‌شود. این دانشجو که ورودی سال ۹۳ گروه مهندسی عمران بود بر اثر سانحه تصادف در بابلسر درگذشت.


مروری بر تراژدی‌ دانشگاه‌ها در دو ماه اول سال تحصیلی

آبان ماه و سقوط آزاد دو دانشجو!


این روز‌ها هر سقوطی را از پل هوایی گرفته تا نور گیر و بالا پشت بام دانشگاه به یک بازی به اسم «نهنگ آبی» ربط می‌دهند چیزی که لااقل به دو سقوط اخیر در دانشگاه ربطی ندارد.


رئیس مرکز علمی کاربردی هلال احمر چهارمحال و بختیاری از سقوط یکی از دانشجویان این دانشگاه از نورگیر خبر داد. این خبر ششم آبان در شرایطی منتشر شد که مهر ماه با حادثه‌های پر استرس و پر التهابی سپری شده بود و انتظار می‌رفت آبان در شرایط بهتری شروع شود.

این دانشجو از نورگیر ساختمان این دانشگاه به پایین سقوط کرد. علت این سقوط سرگیجه عنوان و پس از وقوع این حادثه فرد مصدوم سریع به بیمارستان منتقل شده است.


روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در ساعت
۱۴: ۴۷ این حادثه به اورژانس اطلاع داده شد. دانشجوی مصدوم مرد و ۲۲ سال دارد. فرد مصدوم که از ناحیه سر، لگن و کمر آسیب دیده است اکنون در بیمارستان آیت‌الله کاشانی بستری است.

سقوط دوم، اما پایان تلخ تری پیدا می‌کند. دانشجویی که سقوط آزاد را برای پایان دادن به زندگی انتخاب می‌کند از این تصمیم جان سالم به در نمی‌برد. «خودکشی نخبه المپیادی دانشگاه شهید بهشتی ارتباطی با چالش نهنگ آبی ندارد.» این خبر به سرعت در فضای مجازی و درست در بحبوحه نمایشگاه مطبوعات دست به دست می‌شود.

مروری بر تراژدی‌ دانشگاه‌ها در دو ماه اول سال تحصیلی

چند تن از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی که برای بازدید به نمایشگاه مطبوعات آمده بودند در خصوص روز حادثه گفتند: آنقدر سریع همه چیز اتفاق افتاد که خیلی‌ها متوجه خودکشی این دانشجو نشدند. کلاش ما تازه تمام شده بود که از بچه‌ها شنیدیم دانشجویی خود را از بالا پشت بام دانشکده حقوق به پایین پرتاب کرده است. سریع به محل وقوع حادثه رفتیم، اما گویا مسئولین دانشگاه سریع محیط را به حالت قبل برگردانده بودند و دانشجوی فوت شده با آمبولانس به بیرون از دانشگاه منتقل شده بود.


خودکشی نخبه دانشگاه شهید بهشتی دارنده مدال طلای المپیاد ادبیات فارسی


خورشیدی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: م- ع. از دانشجویان ترم سوم مقطع کارشناسی رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی حدود ساعت
۳۰: ۱۵ دقیقه بعد از ظهر دیروز با پرش از پشت بام ساختمان دانشکده حقوق این دانشگاه دست به خودکشی زد.


وی پس از پرش از ساختمان با سر به زمین برخورد کرده بود. پس از حضور اورژانس در محل حادثه این دانشجو به بیمارستان آیت الله طالقانی منتقل شد، اما در مسیر انتقال به بیمارستان بر اثر شدت جراحات، جان سپرد.


مرحوم از دانشجویان نخبه دانشگاه شهید بهشتی بوده که با کسب مدال طلای المپیاد ادبیات فارسی کشور توانسته بود بدون کنکور وارد دانشگاه شهید بهشتی شود.


این دانشجو در دست نوشته‌ای که در زمان خودکشی به همراه داشته انگیزه خاصی برای این اقدام خود مطرح نکرده؛ البته موضوع در دست بررسی است.


دانشجوی فوت شده اهل بابل بوده و در خوابگاه دانشجویی سکونت داشته است. اقدام به خودکشی این دانشجوی پسر هیچ ارتباطی با بازی نهنگ آبی ندارد.

سرسنگی: لزوم تشکیل کمیته ویژه بررسی علل خودکشی دانشجویان


سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران را وقتی در ایام نمایشگاه مطبوعات می‌بینیم که تازه چند روزی از خبر خودکشی این دانشجو می‌گذشت. وی به خبرنگار ما می‌گوید: مسئولان آموزش عالی باید هر چه سریع‌تر به فکر تشکیل یک کمیته ویژه برای ریشه یابی مسئله اقدام به خودکشی از سوی دانشجویان باشند. نتیجه این کمیته باید به دانشگاه‌ها برای آگاهی بخشی بیشتر ابلاغ شود. دانشگاه تهران در این زمینه خود دست به کار شده و دانشجویانی را که دارای شرایط ذکر شده هستند شناسایی و برای همکاری در فعالیت‌های معاونت فرهنگی به کار می‌گیرد. اگر دانشجویی افسردگی دارد یا منزوی است یکی از راه‌های بیرون کشیدن آن از این شرایط جذب آن به چنین فعالیت هایی است.

خبرگزاری دانشجو سال گذشته در گزارشی تحت عنوان «چرا دانشجویان خودکشی را انتخاب کردند؟» به بررسی علل این تراژدی تلخ و همچنین اتفاقاتی که دردانشگاه‌ها طی یک سال رخ داده بود پرداخت.

شاید...


مرور این اتفاقات قطع به یقین برای هیچ یک از ما خوش آیند و مسرت بخش نیست؛ اما شاید تلنگری برای مسئولین باشد. شاید با وجود امکانات و تجهیزات کامل خوابگاهی کمتر شاهد اتفاقی باشیم که برای دانشجوی شهرکردی و خفگی آن بر اثر نشتی گاز پیش آمد. شاید با فعال‌تر کردن مرکز مشاوره دانشگاه‌ها و ارتباط هرچه نزدیک‌تر مشاورین با دانشجویان بتوان نه به صورت کامل، اما تا حد زیادی به رفع دغدغه‌های ذهنی و روحی آن‌ها رسیدگی کرد. جدای از اتفاقاتی که بر اثر بیماری، تصادف و ... علت مرگ دانشجویان شده است، مابقی عوامل تماما به محیط دانشگاه و مسئولین آن‌ها باز می‌گردد. امیداوریم برای کاهش بروز چنین اتفاقات تلخی چاره‌ای جدی؛ اندیشیده شود.

ضمن تسلیت به تمامی خانوده‌های داغدار این دانشجویان از خداوند متعال صبر جزیل برایشان مسالت داریم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 17 آبان 1396، کدخبر: 644982،www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین