پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۹۳۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
وزیر راه و شهرسازی: طول آزادراه‌ها باید به ۱۰ هزار کیلومتر برسد.

شعار سال: پروژه‌های آزادراهی یکی از اولویت‌های اول طرح عمرانی کشور از 4 سال قبل تاکنون بوده که با وجود گستردگی کار، پیشرفت خوبی نیز داشته است.

در این چارچوب ۱۵ کیلومتر از آزادراه غرب اصفهان نیز در آخرین روز کاری هفته گذشته به بهره‌برداری رسید که با افتتاح آن مسیر اصفهان-شیراز ۱۴۱ کیلومتر کوتاه‌تر شد؛ آن هم در یکی از شاهراه‌های ترانزیتی شمال به جنوب کشور.علاوه بر این کاهش 141 کیلومتری مسیر موجب کاهش آلودگی و ترافیک شهر اصفهان، انتقال سریع‌تر کالا و مسافر به پایتخت و استان‌های شمالی و غربی کشور نیز شد. در این خصوص مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مراسم بهره‌برداری این آزادراه در حضور وزیر راه و شهرسازی به بیان ویژگی‌های این آزادراه پرداخت و گفت: علاوه بر کاهش طول مسیر ترانزیت شمال- جنوب کشور، انتقال سریع‌تر بار، کالا و مسافر از نقاط مهمی چون کارخانه‌های ذوب‌آهن، مجتمع فولاد مبارکه، کارخانه‌های سیمان سپاهان و... به استان تهران و استان‌های شمالی و غربی کشور تسهیل شد.
خیرالله خادمی می‌گوید: این قطعه، آخرین قطعه آزادراه کنارگذر غربی اصفهان بود و به این ترتیب این آزادراه به طول 90 کیلومتر به طور کامل زیر عبور ترافیک قرار گرفت.
بر اساس محاسباتی که انجام شده، این آزادراه موجب صرفه‌جویی حدود 30 درصد در مصرف سوخت برای هر عبور، کاهش مصرف سوخت سالانه حدود 420 میلیارد ریال و کاهش زمان سفر حدود یک ساعت می‌شود.
معان وزیر راه و شهرسازی این آزادراه را بخش مهمی از شبکه شریانی کشور معرفی کرد و افزود: با تکمیل این آزادراه و اتصال آن به شهر مبارکه، صنایع مختلف منطقه‌ای به شبکه راه‌های جنوب و غرب کشور دسترسی پیدا می‌کنند و ترافیک منطقه به آزادراه منتقل و ارتباط بین شهرهای نجف‌آباد، فولادشهر، زرین‌شهر، دیزیچه، مبارکه و کرکوند تسهیل می‌شود. استان اصفهان از جهت ترانزیتی خاص است. دو کریدور اصلی به سمت شیراز و خوزستان از آن عبور می‌کند و همیشه یک گلوگاه بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای ۹۴ کیلومتر کنارگذر تخصیص داده شده است که امروز ۱۵کیلومتر از آن افتتاح شد.
سال طلایی توسعه ریلی ایران
علاوه بر آزادراه‌های در حال ساخت که شمار آنها به بیش از 15مورد می‌رسد و همگی همزمان در حال توسعه‌اند، در بخش ریلی نیز ۱۸۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری در دست اقدام است. در این رابطه خادمی می‌گوید که ۹۱۹ کیلومتر ریل جدید در مسیرهای مختلف استان گیلان، کرمانشاه، همدان و آذربایجان غربی بخشی از پنج استانی است که در دست بهره‌برداری است.
او ادامه داد: امسال سال طلایی در طول تاریخ ایران در توسعه ریلی و برای خطوط ریلی است.
طول آزادراه‌ها
باید به ۱۰ هزار کیلومتر برسد
هدفگذاری برای افزایش 10 هزار کیلومتری شبکه آزادراهی کشور یکی از موضوعات مهمی است که وزیر راه و شهرسازی در این مراسم به آن اشاره کرد. عباس آخوندی می‌گوید که «شبکه آزادراه کشور را باید ۱۰ هزار کیلومتر افزایش دهیم زیرا قبل از انقلاب تنها دو میلیون خودرو داشتیم اما الان حدود ۲۰ میلیون خودرو داریم و سالی یک میلیون خودرو اضافه می‌شود.»
طرح‌های آزادراهی دو خصوصیت دارد؛ اول آنکه باید دولت در تأمین مالی آن حضور داشته باشد و دوم آنکه از فاینانس و منابع مالی خارجی نیز باید استفاده شود تا کار پیش برود. از این نظر نسبت به بخش‌های دیگر نیازمند تدبیر بیشتری است.
در این باره آخوندی اذعان کرد: «اتفاقات خوبی در حوزه قانون مشارکت رخ داده و این یکی از بهترین قوانینی است که در اصفهان انجام شده است و اجازه مشارکت در همه حوزه‌های هوایی، زمینی، ریلی را می‌دهد. آیین‌نامه این قانون که قدیمی بوده و بر آزادراه متمرکز بوده است، ساخت را در اختیار دولت و هزینه را بر عهده بخش خصوصی قرار داده بود. ما این قانون را تغییر داده‌ایم و ساخت را بر عهده بخش خصوصی و به صورت شریک قرار دادیم تا مشکلات این آیین‌نامه حل شود.با همین آیین‌نامه چند هزار میلیارد تومان قرارداد بسته‌ایم. توجه سرمایه‌گذاران گسترش پیدا کرده است و ۷۰ درصد بخش خصوصی و ۳۰ درصد بخش دولتی در این پروژه‌ها شریک هستند و دوره بازگشت تسهیلات ۱۲ ساله است.
آخوندی اظهار کرد: کار دیگری که باید انجام دهیم، بحث ریل است و همیشه باید از گذشتگان تشکر کرد اما حجم نقل و انتقال هم پرمخاطره و هم وقت‌گیر است. در برنامه ششم توسعه تلاش بر این است که راه‌آهن را زنده کنیم و بخش عمده‌ای از حمل و نقل قابل انتقال به راه‌آهن است و شاید زمان بگیرد اما باید به آن سمت برویم.
وی افزود: در حوزه بار در اصفهان با توجه به تولید ۱۰ میلیون تن فولاد و ذوب‌آهن باید نقل و انتقال آنها را به ریل منتقل کنیم زیرا حجم بار در جاده اتلاف انرژی است و در ریل یک ششم انرژی مصرف می‌شود و همچنین ایمنی آن بهتر است.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: راه‌آهن خط دوم زرین‌شهر به بافق ۶۵ کیلومتر پیشرفت کار داشته و از سریع‌ترین پروژه‌های در حال انجام است. این پروژه‌ بسیار مهم از نظر اشتغال، ایمنی و صرفه انرژی و از جهت مسافر نیز صرفه بهتری پیدا می‌کند.
آخوندی در پایان اظهار کرد: امید است با عزمی ملی و تفاهمی متقابل میان دولت و بخش خصوصی بتوانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم.

نیم نگاه

کاهش 141 کیلومتری مسیر موجب کاهش آلودگی و ترافیک شهر اصفهان، انتقال سریع‌تر کالا و مسافر به پایتخت و استان‌های شمالی و غربی کشور نیز شد
این قطعه، آخرین قطعه آزادراه کنارگذر غربی اصفهان بود و به این ترتیب این آزادراه به طول 90 کیلومتر به طور کامل زیر عبور ترافیک قرار گرفت
امسال سال طلایی در طول تاریخ ایران در توسعه ریلی و برای خطوط ریلی است

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران ، تاریخ انتشار 22 مهر 96، کدمطلب:203578، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین