پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۸۷۵۶۶
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
رئیس اتاق بازرگانی ایران در مراسم روز ملی صادرات گفت: سهم ایران از صادرات جهانی با احتساب نفت ۳۴ صدم درصد و بدون نفت ۲۴ صدم درصد است.

شعارسال : غلامحسین شافعی امروز در بیست و یکمین سالروز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد، گفت: براساس آمار رسمی، سهم ایران از صادرات جهانی 34 صدم درصد است و اگر نفت را از ان جدا کنیم، سهم ما از صادرات 24 صدم درصد می شود.

ریس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: البته با توجه به واقعیت ها و موقعیت‌هایی که در کشور وجود دارد، می‌تواند این رقم در یک فاصله میان مدت به رقم بسیار بالاتری افزایش یابد.

وی افزود: زمانی ما در صادرات می‌توانیم موفق باشیم که از یک پشتوانه تولیدی موفق برخوردار باشیم.

شافعی اظهار داشت: بخش صادرات در مقابل تلاطمات سیاسی و اقتصادی بیشتر از سایر بخش‌های اقتصادی تحت تاثیر است و بنابراین توجه به صادرات و نگاه بلند مدت برای رفع مشکلات صادرات بسیار حایز اهمیت است.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از صادرات ما در شرایط فعلی به صادرات مواد کشاورزی و خان معدنی تعلق دارد گفت: شاید یکی از جاذبه های بازار برای این محصولات استفاده از یارانه‌هایی است هم در بخش کشاورزی و هم در بخش مواد خام معدنی منظور می‌شود.

وی افزود: نهایتا به دلیل آنچه پیش رو داریم، به دلیل منابع محدود آبی و فشردگی رقابت در صادرات مواد خام باید، به این موضوع که توجه کرد که صادرات این محصولات در آینده توفیق چندانی نخواهد داشت.

رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: به نظر می‌رسد با یک نگاه جدید و توجه ویژه به بخش تولید در کشور و توجه به بخش صادرات صنعتی برای آینده ما بسیار حایز اهمیت است.

وی با بیان اینکه ارزش افزوده کالاهای صادراتی ما کمتر از کالاهای وارداتی است، بیان داشت: در حال حاضر ارزش صادراتی کالای ما 341 دلار و کالاهای وارداتی 1308 دلار است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از موضوعات بسیار مهم که تأثیرگذاری بالایی در صادرات دارد توجه جدی به دیپلماسی اقتصادی است، گفت: از این نظر ما در وضعیت بسیار خوبی قرار داریم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: هم رئیس جمهور، هم معاون اول رئیس جمهور و هم وزیر امور خارجه به بهترین نحو ممکن بخش خصوصی را در کنار دیپلماسی سیاسی قرار داده‌اند و در اکثر مذاکرات و سفرها بخش خصوصی با موقعیت خودش قرار دارد که جای تقدیر و تشکر از مقامات کشوری دارد.

شافعی اظهار داشت: اما یکی از مسائل ما در زمینه صادرات این است که ما از لحاظ قیمت کالاهای صادراتی در رقابت با رقبا مشکل داریم و موضوع دوم هم این است که در چند سال گذشته بخش صنعت ما از نظر تکنولوژیکی نتوانسته خودش را همراه جهان کند.

وی اظهار داشت: شاید اگر پیش‌بینی که در موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها شده بود و سهم صنعت صرفاً به خاطر استفاده از تکنولوژی روز و پایین آمدن مصرف انرژی به آن تعلق می‌گرفت، حتماً بخش تکنولوژیکی ما دچار عقب‌ماندگی نمی‌شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه اظهار داشت: موضوع فرسودگی ماشین‌آلات کالاهای صنعتی هم باعث افزایش قیمت تمام شده کالاهای صادراتی است.

شافعی اظهار داشت: ما با اکثر کشورهایی که کار می‌کنیم عضو سازمان توسعه تجارت جهانی هستند در حالی که ما در این سازمان عضویت نداریم و به همین دلیل تعرفه‌های گمرکی ما با کشورهای رقیب فاصله زیادی دارد و در مقابل تعرفه‌های 4 درصدی گمرکی آنها صادرکنندگان ما حتی تا 20 درصد تعرفه گمرکی پرداخت می‌کنند و این بر قیمت تمام شده کالاهای صادراتی ما مؤثر است.

وی گفت: حتی ایران از کمترین امتیاز تعرفه‌های ترجیحی و قراردادهای تجارت آزاد با کشورهای همسایه برخوردار است.

شافعی اظهار داشت: علاوه بر این موارد هزینه‌های بالای حمل‌ونقل و کندی حرکت ناوگان حمل‌ونقل در بالا رفتن هزینه صادرات ما مؤثر است به طوری که سرعت حمل‌ونقل ریلی ما به کشورهای همسایه بین 15 تا 20 کیلومتر بر ساعت است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران به نرخ بهره بانکی اشاره کرد و گفت: عدم دسترسی به منابع بانکی مشکل بزرگ‌ ما است که مطابق آمار رسمی سهم مانده تسهیلات بخش صادرات از منابع بانکی در سال 78 رقم 5.4 درصد بوده است و در سال 94 این رقم به نیم درصد رسیده است.

وی اظهار داشت: آنچه ما باید به آن در شرایط فعلی توجه کنیم حضور در مجامع بین‌المللی است و امیدواریم با برنامه‌های پیش‌رو و برنامه‌های شورای عالی صادرات حضور بیشتری در این مجامع بین‌المللی داشته باشیم.

شافعی اظهار داشت: ما می‌توانیم آینده صادرات را بسازیم به شرط اینکه بخش خصوصی به عنوان بازیگر اصلی باشد و بازی‌ شونده قرار نگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران، اظهار داشت: امیدواریم در مورد نرخ ارز سیاست‌هایی اتخاذ شود که صادرکنندگان با اطمینان و ریسک کمتر برنامه‌هایشان را پیش ببرند و شاهد سرکوب نرخ ارز نباشیم.


شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:29مهر96،کدخبر: 13960729000203،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین