پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
روسیه به تازگی از یک جنبش تغییر مسیر در مبارزه محصولات دستکاری شده ژنتیکی علیه GMOs مونسانتو پرده برداشت: ممنوعیت کامل استفاده از مواد دستکاری شده ژنتیکی در تولید مواد غذایی





شعارسال:
روسیه موضوع برچسب گذاری محصولات دستکاری شده ژنتیکی(GMO) را نادیده گرفت و استفاده از همه نوع GMO را منع کرد که از طریق ایجاد غذاهای بسته بندی شده (و کشت محصولات GMO) وارد عرضه مواد غذایی شده اند.

معاون نخست وزیر ارکادی ورکوویچ در یک کنفرانس بین المللی بیوتکنولوژی اعلام کرد:" از آنجا که موجودات دستکاری شده ژنتیکی دلیل نگرانی هستند، ما تصمیم گرفتیم استفاده از هر نوع GMO را در تولید مواد غذایی ممنوع کنیم."

این جنبش جسورانه توسط دولت روسیه آغاز و در جدیدترین نشست جهانی GMOs و در حضور مونسانتو، تولید کننده مواد غذایی از آن استقبال شد. این جنبش همچنین تصمیم بحث برانگیز سازمان بهداشت جهانی را دنبال می کند که علف کش روندآپ مونسانتو(Round-up) احتمالا " سرطان زا" است.


من میخواهم چشم انداز این جنبش را توصیف کنم. به عنوان مثال، اگر این اطلاعیه در ایالات متحده منعقد شده بود، به معنی تحولی عظیم در صنعت مواد غذایی بود، اما در روسیه استفاده از GMO ها به اندازه آمریکا نیست. می دانیم که، در ایالات متحده بیش از 90 درصد از محصولات اصلی مانند ذرت، 94 درصد دانه های سویا و 94 درصد پنبه دستکاری شده ژنتیکی هستند. ممنوعیت استفاده از GMO در تولید مواد غذایی، یک تغییر اساسی در عرضه مواد غذایی است. با این حال روسیه آمادگی بیشتری برای انقلاب در مواد غذایی GMO دارد.

به گزارش راشا توودی با توجه به آمار های رسمی در طول 10 سال گذشته سهم GMO در صنعت مواد غذایی روسیه از 12 درصد به 0.01 درصد( یک صدم درصد) کاهش یافته است و در حال حاضر تنها 57 محصول از مواد غذایی ثبت شده حاوی GMO هستند. قوانین ثبت محصولات GMO مرتبط با محیط زیست ، در اواسط سال 2017 میلادی لازم الاجرا خواهد شد.

رئيس جمهور ولادیمیر پوتین معتقد است که می تواند GMOs را از کشور خارج کند حتی در حالی که احکام سازمان تجارت جهانی را اجرا کند. وی، در جلسه گذشته اعضای هیئت شورای فدراسیون روسیه اظهار داشت: برنامه ریزی کارهای ما باید به گونه ای باشد که خلاف تعهدات سازمان تجارت جهانی نباشد، اما با این حال ما، روش ها و ابزار قانونی برای حفاظت از بازار و از همه مهم تر شهروندان خود داریم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت سلامت نیوز، زمان انتشار12 مهر , 1394 ،کد مطلب 163383.www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین