پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۳۸۵
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
ورود شیرابه جایگاه زباله سراوان به تالاب انزلی به عنوان یکی از معضلات بزرگ و پیچیده تالاب انزلی است.

شعار سال: ورود شیرابه جایگاه زباله سراوان به تالاب انزلی به عنوان یکی از معضلات بزرگ و پیچیده تالاب انزلی است.

قربانعلی محمدپور، در خصوص وضعیت ورود فاضلاب به تالاب انزلی گفت:یکی از عوامل تاثیرگذار بر اکوسیستم تالاب انزلی ورود انواع فاضلابهای صنعتی بصورت مستقیم یا غیر مستقیم به تالاب انزلی از طریق رودخانه‌ها بوده که در سالهای اخیر با مداومت در اجرای برنامه پایش،اکثر واحدهای آلاینده مشخص و با پیگیری های مداوم، ملزم به ساخت تصفیه‌خانه در فاضلاب خروجی خود شده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر درست است که بخش اعظم فاضلاب این حوزه وارد تالاب می‌شود، ولی آنچه قابل توجه است در گذشته نه چندان دور این فاضلابها بدون تصفیه وارد این عرصه می‌شدند، این در حالیست که هم‌اکنون این فاضلابها با رعایت استاندارد خروجی تعیین‌شده توسط سازمان محیط زیست دفع می‌شوند.

محمدپور ادامه داد:ازجمله اقدامات مدیریتی تصفیه فاضلاب، مجهز شدن واحدهای مستقر در شهر صنعتی رشت به تصفیه خانه فاضلاب، تصفیه فاضلاب شهرک صنعتی حسن رود و واحدهای پراکنده مستقر در حوزه تالاب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه سه شهر در حاشیه تالاب انزلی قرار دارند، گفت: با توجه به اینکه در سالهای اخیر اقدامات خوبی در زمینه مدیریت واحداث تصفیه خانه‌های فاضلاب این شهر ها صورت گرفته است ولی جمع آوری فاضلاب از سطح شهرها و انتقال آن به تصفیه خانه ها با توجه به بافت کنونی این شهرها بسیار مشکل است که همکاران شرکت آب و فاضلاب در حال پیگیری و انجام آن هستند.

وی خاطر نشان کرد: درحال حاضر شهرستان انزلی و رشت مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب هستند، ولی شهرستان صومعه سرا در حال جانمایی و مقدمات احداث تصفیه خانه است.

قربانعلی محمدپور ورود شیرابه جایگاه زباله سراوان به تالاب انزلی را به عنوان یکی از معضلات بزرگ و پیچیده تالاب انزلی عنوان کرد و گفت: وضعیت جایگاه زباله سراوان باید هرچه سریعتر با هماهنگی همه دستگاههای متولی حل شود تا از ورود شیرابه آن به تالاب جلوگیری بعمل آید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست تصریح کرد: مبلغ چهل میلیارد تومان دیگر به پروژه احداث زباله سوز رشت تخصیص یافت تا بزودی شاهد افتتاح این پروژه باشیم.

این مقام مسئول در ادامه به معضل دیگری که گریبانگیر تالاب شده اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات دایمی تالاب، ورود انواع پسماندها و گیاهان مهاجم از جمله آزولا و سنبل آبی بوده که طی سالیان متمادی برای مقابله با آن آزمون و خطا صورت گرفته بود، ولی هم اکنون با تهیه زیر ساختهای مناسب و اقدامات علمی وعملی توانسته ایم کارهای شاخصی را در این بخش انجام دهیم.

وی افزود: انجام مطالعات، بررسی انواع پروژه های حوزه تالاب، احداث تله زباله‌گیر، تهیه دستگاه جمع آوری زباله وگیاهان مهاجم بصورت نمونه برای الگو برداری از کشور کانادا در شرایط تحریم های ظالمانه از جمله اقداماتی بوده که در این اداره کل صورت پذیرفته است.

محمدپور اضافه کرد:در سال گذشته جمع آوری سنبل‌آبی بصورت دستی و با مشارکت گروهای مختلف مردمی در تالاب انزلی میسر شد ولی در سال جاری با خرید یکدستگاه بسیار پیشرفته و مطابق با تکنولوژی روز دنیا از کشور کانادا به مبلغ 280 میلیون تومان که مخصوص جمع آوری زباله و گونه های مهاجم است، بعنوان نمونه می‌توانیم عملیات مبارزه با گیاهان مهاجم و جمع آوری زباله را به سهولت انجام دهیم .

وی از دانشمندان جوان و دانشگاهیان خواست تا با مطالعه و بررسی دقیق این دستگاه و عملکرد آن نسبت به ساخت ماشین های مشابه اقدام کنند تا از خروج ارز جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با ابراز خرسندی از دغدغه مسئولین استانی نسبت به موضوع محیط زیست به ویژه تالاب انزلی گفت : اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان همواره خواستار یاری گرفتن از مسئولین استانی و کشوری در رابطه با نجات تالاب انزلی و محیط زیست گیلان است و از انتقادات سازنده استقبال می‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری ابریشم، تاریخ انتشار 10 آبان 96، کدمطلب:96810، www.abrishampress.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین