پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۵۷۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
استاندار هرمزگان دستور داد که از شنبه ۱۳ آبان ماه فعالیت مجدد پروژه مجتمع بندری بندرخمیر بار دیگر آغاز شود.

شعار سال: به نقل از استانداری هرمزگان، فریدون همتی در نشست بررسی مشکلات پیش‌روی پروژه مجتمع بندری بندرخمیر با تقدیر از همت رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان در برگزاری این جلسه، به طولانی شدن زمان اجرای این پروژه اشاره کرد و بیان داشت: هر بحثی وجود دارد باید برطرف شود و بار دیگر این پروژه آغاز شود و ما مسئول هستیم و باید پاسخگوی تصمیماتمان باشیم و همان طور که پیش از این اعلام کردم، هیچ سازمانی حق ندارد بیشتر از دو هفته صدور یک مجوز را طول بدهد.

وی ادامه داد: قانون اجازه نداده این پروژه این‌قدر طول بکشد و با تعهد و صورت‌جلسه تنظیم‌ شده امیدوارم این پروژه بار دیگر پیش رود.

استاندار هرمزگان با تعیین چهار شرط، خواست که این شرایط در صورت‌جلسه بین سازمان‌های مرتبط با این پروژه قید شود و دستور داد از شنبه ۱۳ آبان ماه فعالیت مجدد پروژه مجتمع بندری بندرخمیر بار دیگر آغاز شود.

همتی تصریح کرد: شرط نخست این است که مطالعات براساس مشخصات موجود به‌صورت شفاف به صورت شش ماه یکبار توسط سازمان‌های محیط زیست و بنادر و دریانوردی اعلام شود، شرط دوم اینکه سازمان محیط‌ زیست موافقت کند که پروژه توقف نداشته باشد، شرط سوم این است که تعهد داده شود که اداره بنادر در صورت هرگونه خسارت به محیط‌ زیست، جهت احیای آن اقدام کند و شرط چهارم اینکه که از امروز پیگیری قضایی در خصوص این پروژه متوقف شود.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس نیز در این نشست، بیان داشت: در گذشته به همراه معاونت دریایی سازمان محیط‌زیست کشور از این پروژه بازدید کردیم که منجر به تعیین شرایطی برای راه‌اندازی آن شد ولی همچنان از سوی اداره بنادر و محیط‌زیست این موضوع مسکوت مانده و تاکنون اجرایی نشد.

حسین هاشمی تختی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته عملیات ساخت اسکله بندرخمیر با هزینه‌ای بالغ‌بر ۱۰ میلیارد تومان نیز انجام‌شده بود، تصریح کرد: به دنبال رفع موانع و مشکلات بنادر هرمزگان برای رونق اقتصادی کشور هستیم و امیدوارم در آینده نزدیک به این مهم دست پیدا کنیم.

وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل را کثرت اسکله‌های بندری در استان می‌دانند اما این نباید مانعی برای کسب درآمد و روزی حلال مردم منطقه باشد و نمی‌شود به بهانه کثرت اسکله در استان لنج داران کسب‌وکارشان را از دست بدهند و متحمل سختی برای خارج کردن کالا از این بندر شوند.

نماینده حوزه مرکزی استان هرمزگان در خانه ملت تصریح کرد: با توجه به اینکه درآمد ساکنان منطقه از راه دریانوردی و وارد و یا خارج کردن کالا است نبود گمرک و محول کردن مسائل مربوط به این حوزه به گمرکات مناطق دیگر به ضرر و زیان لنج داران است که در این زمینه نیز باید بررسی‌ها و تدابیر لازم انجام شود.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور نیز در این نشست، اظهار داشت: دو بار از این پروژه بازدید کردم و به ‌عنوان یک ایرانی این خیلی بد است که اجرای پروژه این‌قدر طول بکشد.

پروین فرشچی اضافه کرد: بعضی از اوقات به دلیل جابجایی مسئولان و همچنین به دلیل اتمام بودجه این پروژه توقف داشته که این مدت باید از کل زمان توقف کم کنیم و مدتی از این توقف هم بابت اختلاف‌ نظر سازمان‌ها بوده و این‌طور نبوده که کل توقف‌ها توسط محیط ‌زیست بود.

وی با اشاره به اینکه جانمایی و استقرار اصل و پیش‌فرض این پروژه‌ها است و نمی‌توانم ادعا کنم که جانمایی نشده است، افزود: این معاونت موافقت کرد ارزیابی توسط هر دو نهاد یعنی اداره بنادر و محیط ‌زیست انجام شود و امیدوارم با آغاز مجدد فعالیت پروژه، مطالعات دقیقی صورت گیرد.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز در این نشست، بیان داشت: مطالعات زیست‌محیطی این پروژه در تاریخ ۲۶/۷/۱۳۸۸ را با اداره کل حفاظت محیط‌زیست به مدت بیشتر از دو سال دنبال کردیم و چندین بار سی دی مطالعات ارسال شد که حدود ۲۰۰ چالش با محیط‌زیست وجود داشت.

محمدرضا اله‌یار خاطرنشان کرد: صورت‌جلسه‌ای با محیط ‌زیست امضا شد که همه مسئولین امضا کردند و توسط ابراهیم عزیزی، استاندار اسبق هرمزگان به سازمان بنادر هرمزگان ابلاغ شد و بعد از آن مکاتبات متعددی با اداره بنادر جهت انجام مراحل قانونی انجام شد اما در اواسط کار سازمان محیط ‌زیست به دادگاه شکایت و پروژه تعطیل شد و این پروژه خاتمه یافت.

وی با بیان اینکه پس از مدتی این پروژه سپس توسط نمایندگان مجلس هرمزگان پیگیری شد و منتظر تعیین تکلیف بودیم تا اینکه با همکاری سازمان محیط‌ زیست ارزیابی ریسک انجام و تحویل شود، اضافه کرد: قرار بر آن شد در خصوص موج‌شکن نیز تغییراتی انجام شود که مشاور مطالعات موردنظر را انجام داده و به ‌صورت مدون در اختیار داریم.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور عنوان کرد: نظر ما این است که این پروژه برای اکوسیستم مشکلی ایجاد نمی‌کند زیرا سعی کردیم وارد جنگل‌های حرا نشویم و بهترین نقطه آب را برای انجام آن انتخاب کردیم که به جنگل آسیبی نرسد.

اله‌یار با بیان اینکه شناورهایی با ظرفیت تا پنج هزار تن بار در این بندر می‌توانند پهلوگیری کنند، تصریح کرد: چهار هکتار برای طرح اولیه و جهت توسعه تا ۱۶ هکتار قابل‌استفاده است.

در پایان این جلسه همه سازمان‌ها موافقت کردند که از روز ۱۳ آبان اجرای مجدد پروژه شروع و فرآیند قرارداد و تعیین پیمانکار انجام شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 12 آبان 96 ، کد مطلب: 4133407: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین