پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۲۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
همین محدودیت سبب شده تا بازاری در این عرصه شکل بگیرد. از این رو طرح‌های ترافیک مختلفی از جمله طرح‌های مخصوص معلولان و سرویس مدارس و ... با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسد.

شعارسال: هوای تهران باز هم در شرایط ناسالم برای افراد حساس و غیر حساس قرار گرفت. موضوع تعطیل شدن مدارس نیز در این اوضاع و احوال یکی از خبرهای کلیشه‌ای رسانه‌هاست. رسانه‌ها در این زمان‌ها حساس شده و به چند کارشناس ذی‌ربط مراجعه و درباره علت آلودگی هوا و راه‌های کاهش آن به گفت‌وگو می‌پردازند.

بعضا برخی از خبرنگاران نیز به سراغ کارشناسان بهداشت می‌روند و از آنان درباره اینکه چه کار کنیم تا کمتر آلودگی هوا به سلامت‌مان آسیب برساند سئوالاتی می‌پرسند و این کارشناسان نیز از عدم خروج از خانه و رفتن به نقاطی که آلودگی هوا کمتر است، سخن می‌گویند؛ نسخه‌ای که معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان محیط زیست برای تهرانی‌ها تجویز کرد. اما حالا نه ابتکاری در سازمان محیط زیست است و نه موضوع بنزین‌های آلوده که مطرح می‌شد آلودگی‌ هوای تهران به آن ارتباط دارد.

درواقع با این اوصاف آلودگی هوا یکی از کلیشه‌ای ترین معضلات شهرهای بزرگ کشور از جمله شهر تهران است.

اما در این وضعیت آنچه جالب توجه می‌نماید، طرح‌هایی برای جلوگیری از آلودگی هواست. یکی از همین طرح‌ها ایجاد محدودیت‌های ترافیکی است که چندی است به اسم مقابله با آلودگی هوا اجرا می‌شود. با تشدید آلودگی هوا نیز طرح زوج و فرد خودروها به طرح ترافیک افزوده و یا دایره ‌آن را گسترده تر می‌کنند. اما در این طرح تبصره‌هایی وجود دارد. افرادی که نیاز به رفت و آمد در این محدوده را دارند و بعضا در ادارات دولتی و ... مشغول به کار هستند با استفاده از همین تبصره‌ها مجوز ورود به این منطقه را می‌یابند که البته تعداد این افراد نیز کم نیست و بعضا مدیران دولتی و نهادهای مختلف و افراد متمول در این دسته هستند تا کسانی که با استفاده از رانت و پارتی می‌توانند در این حیطه قرار بگیرند.

از سوی دیگر طرح فروشی هم موجب کسب درآمد برای شهرداری تهران شده است. در همین رابطه شاهد فروش بی‌ضابطه طرح ورود و خروج به این محدوده هستیم که موضوعیت و ماهیت این طرح را به شکل عجیبی زیر سئوال برده است. سئوال این است که اگر قرار بود که ورود به محدوده مرکزی شهر تهران با عوارض و هزینه همراه شود پس چرا آلودگی هوا را مستمسکی برای این مسئله قرار داده‌اند.

همین محدودیت سبب شده تا بازاری در این عرصه شکل بگیرد. از این رو طرح‌های ترافیک مختلفی از جمله معلولان و سرویس مدارس و ... با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسد. به دلیل تقاضای فراوانی که برای آرم طرح ترافیک وجود دارد، کوچک‌ترین شایعه در مورد توقف یا کندی در روند عرضه این مجوز و یا افزایش نرخ آن، بازار غیررسمی را دچار شوک می‌کند و باعث می‌شود تا قیمت‌ها در این بازار افزایش پیدا کند.

جالب اینجاست که افرادی در این حوزه فعالیت دارند که با جعل پرفروش‌‌ترین آرم‌های طرح‌ترافیک، از محل فروش آرم‌های تقلبی درآمد چشمگیری نصیب خود می‌کنند. تفاوت فاحش قیمت بین نرخ دولتی و بازار آزاد مجوز طرح ترافیک، زمینه سودجویی و دلالی را برای برخی افراد به وجود آورده است.

با این اوصاف افرادی که توانایی خرید طرح ترافیک را دارند بدون هیچ دردسری وارد محدوده طرح شده و رفت و آمد می‌کنند و افرادی که یا ماشین ندارد یا خرید طرح را به صرفه و اقتصادی نمی‌دانند مشتری وسایل نقلیه عمومی می‌شوند. با این اوصاف روزانه خودروهای تک سرنشین بسیاری در محدوده مرکزی شهر تهران رفت و آمد می‌کنند و نه تنها در کاهش آلودگی هوای تهران تاثیری دیده نمی‌شود بلکه چنین طرح هایی باعث به‌وجود آمدن تخلفات دیگری در جامعه می‌شود که هم هوا را آلوده می‌کند و هم جامعه را.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ انتشار 16 آبان 96، کد خبر: 1231121، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نعیم
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
0
0
فعلا تمام طرحایی که گذاشتن هیچکدوم جواب نداده که هیچ بلکه فقط باعث درآمد زایی خودشون شده.الف م
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین