پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۶۹
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
وزیر نیرو گفت: در سال های اخیر 40 میلیارد متر مکعب منابع آبی کشور کاهش یافته است.

شعار سال: حمید چیت چیان وزیر نیرو در مراسم بیست و چهارمین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها که در ساختمان مجلس قدیم برگزار شد با بیان اینکه با دو مسئله جدی آب و برق مواجه هستیم، اظهار داشت: به دلایل خشکسالی و تغییر اقلیم زمین با مشکل جدی در حوزه آب مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته 130 میلیارد متر مکعب آب داشته ایم،افزود: این رقم به 80/5 میلیارد متر مکعب رسیده یعنی بیشتر از 40 میلیارد متر مکعب کاهش داشته است.

وزیر نیرو اضافه کرد: امروزه با کاهش منابع آبی در کشور، مصرف و نیاز به آب شرب افزایش یافته است.

چیت چیان با بیان اینکه آب و برق دو کالا و خدمات مهم زیر ساخت های جامعه هستند، تصریح کرد: تمام فعالیت و عملکردهای جامعه و همچنین رفاه جامعه وابسته به آب و برق و تداوم ارائه این دو فرمت است.

وی به ارائه این دو خدمت در طول 24 ساعت اشاره کرد و گفت: حتی یک لحظه هم امکان قطع این خدمات وجود ندارد چرا که با قطع این دو امر زندگی مردم بهم می خورد.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت شوراها برای ارائه خدمات بهتر در این حوزه استفاده کنیم، یادآور شد: این تعامل باعث ارتقاء خدمات می شود.

چیت چیان با بیان اینکه در صنعت آب و برق با توازن درآمدها و هزینه ها مواجه هستیم، تاکید کرد: هر متر مکعب آب در شهرها و روستاها حدود 1000 تومان هزینه دارد اما در حال حاضر به ازای هر متر مکعب تنها 400 تومان دریافت می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از شهروندان تقریبا 40 درصد هزینه درآمد دریافت می شود، ادامه داد:به‌ازای هر کیلووات ساعت نیز 100 تومان هزینه می‌کنیم که 60 تومان آن از مصرف کننده دریافت می‌شود و 10 تومان آن را بابت یارانه‌ها می‌پردازیم، بنابراین نصف هزینه هر کیلووات ساعت برق درآمد داریم.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ارتقاء کیفیت، خدمات تامین آب را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: امسال آب مصرفی و شرب 5300 روستا با تانکر تامین شد که اگر امکان داشتیم پروژه هایی را اجرایی می کردیم تا روستاییان از تمام این مشکلات خارج شوند.

چیت چیان با تاکید بر اینکه امروزه شرکت ها زیر مجموعه وزارت نیرو زیان ده هستند، افزود: اگر کار آن‌ها ادامه یابد ما را با مشکلات زیادی رو به رو می کند.

وی با بیان اینکه در شرایط موجود هزینه ها رو به افزایش است، تصریح کرد: با رشد شهرنشینی با عدم تامین آب از منابع محلی رو به رو هستیم و مجبوریم که از مسیرهای دورتر آب را تامین کنیم.

وزیر نیرو به فرسودگی شبکه های آب و فاضلاب در برخی از شهرها اشاره کرد و افزود: در کشور لوله کشی برخی از شهرها بیش از 40 تا 50 سال عمر دارد به همین دلیل باید تمام شبکه ها را نوسازی کنیم.

چیت چیان با بیان اینکه در گذشته شهرها کوچک بود و از طریق چاه های جذبی کار مرتفع می شد، گفت: امروزه اگر از طریق فاضلاب آب جمع آوری بهداشتی نشود، مشکلات ببشتر خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه 42 درصد از جمعیت شهرهای ما تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند، ادامه داد: روزانه هزینه های ما افرایش می‌یابد در حالی که درآمدهای دولت رو به کاهش بوده است.

چیت چیان با بیان اینکه در حال حاضر دولت منابع مشخص نفتی دارد، افزود: این منابع نفتی یک دهم هزینه ها هم نمی شود.

وی تصریح کرد : باید بپذیریم که مشارکت مردم در تامین هزینه ها باید افزایش یابد چراکه چاره ای جز این امر نیست.

وزیر نیرو با بیان اینکه قانونی تحت عنوان ایجاد تسهیلات برای توسعه شهرها در اختیار شوراها قرار دارد، یادآور شد: شبکه هدر رفت آب و برق نیاز به حفاری و تعویض دارد و باید بارسازی بر روی آن‌ها انجام شود.

چیت چیان با تاکید بر اینکه در بعضی از مواقع میزان هزینه های شهرداری که از ما مطالبه می شود بیشتر از هزینه کل طرح اجرایی است، تصریح کرد: این هزینه ها برای شرکت های وزارت نیرو کمر شکن است.

وی با بیان اینکه در توسعه عمودی و افقی شهر باید مسائل مربوط به آب و برق رعایت شود، تاکید کرد: گاهی برای پیدا کردن زمین پست برق دچار مشکلات عدیده ای هستیم.

چیت چیان با اشاره به سیلاب های اخیر در کشور یادآور شد: امروز در تهران در مسیر رودخانه بازارچه هایی ساخته شده به همین دلیل مسائلی از این قبیل باعث کم شدن ظرفیت رودخانه ها شده و چنین سیلاب هایی را ایجاد و همچنین به اقتصاد مردم آسیب وارد می کند به همین منظور باید ساماندهی رودخانه ها در اطراف شهرها اصولی و علمی باشد.

وزیر نیرو با بیان اینکه می توان از فاضلاب های تصفیه شده استفاده کنیم، تاکید کرد: در تمام شهرها مناطق آب مورد نیاز برای فضای سبز پیش بینی شده که با نظارت شورای شهر می توان آن را به بهترین شکل ممکن انجام داد.

وی با بیان اینکه در احداث ساختمان های جدید رعایت بند 16 و 19 قانون مقررات ملی ساختمان بسیار ضروری است، گفت: نمی توان به شیوه های قبلی سنتی عمل کنیم به همین منظور باید با در نظر گرفتن مسائل شهرها و تغییرات اقلیمی شرایطی فراهم شود که با صرفه جویی نیاز مردم را تامین کنیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان,تاریخ انتشار8 بهمن1394,کد مطلب : 5478302, www. Yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین