پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۸۸۹
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۲
درآمدهای مالیاتی در حالی تا پایان سال گذشته سهم بالاتری نسبت به درآمدهای نفتی در بودجه کشور داشت که بهار امسال بودجه دولت دوباره رنگ و بوی نفت گرفت و سهم نفت در بودجه از مالیات بیشتر شد.

شعارسال: چند سالی است که تمام ارکان حکومتی در ایران بر لزوم نفت زدایی بودجه تاکید می‌کنند. بر این اساس طی 3 سال گذشته، سهم نفت از بودجه کاهش پیدا کرد و درآمدهای مالیاتی جایگزین آن شد.

این امر حتی در سال گذشته که صادرات نفت ایران بیش از دوبرابر شد همچنان ادامه داشت و این افزایش صادرات نتوانست وزنه نفت در بودجه را سنگین تر کند.

اما بر اساس اعلام مرکز آمار، ‌بهار امسال شرایط دوباره تغییر کرد و در حالی که در تولید و صادرات نفت خام به ترتیب شاهد 0.7 و 3.2 درصد کاهش بودیم، سهم نفت از درآمدهای مالیاتی پیشی گرفت و 30.9 درصد از بودجه را شامل شد.

این در حالی است که سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه دولتی در فصل بهار سال جاری 29.8 درصد بوده است و واگذاری های مالی نیز که شامل انتشاراوراق مشارکت و اسناد خزانه می شود،‌سهمی 30.2 درصدی را دارد.

لازم به ذکر است که کل منابع بودجه عمومی دولت در بهار 610500 میلیارد ریال بوده است.

از این میزان 96.8 درصد صرف هزینه های جاری شده و تنها 1.4 درصد به اعتبارات عمرانی اختصاص پیدا کرده است. همچنین 1.7 درصد از بودجه دولت نیز برای تملک دارایی های مالی هزینه شده است.

نکته مهم این است که تحقق درآمدهای دولت نسبت به بودجه مصوب در بهار امسال 53.3 درصد بوده و همین امر سبب شده تا بیشتر درآمدهای بدست آمده برای هزینه های جاری کشور درنظر گرفته شود و اعتبارات عمرانی سهم کوچکی در این فصل داشته باشند.

با این حال اگرچه رشد اقتصادی نسبت به سال گذشته با کاهش همراه بوده اما همچنان مثبت است. رشد اقتصادی بهار با در نظر گرفتن نفت 6.5 درصد و بدون احتساب آن 7 درصد را نشان می دهد.

مهمترین دلیل تاثیر منفی نفت بر رشد اقتصادی،‌کاهش صادرات این محصول است. در فصل بهار، ایران روزانه 2.1 میلیون بشکه نفت خام روانه بازارهای صادراتی کرد که در مقایسه با زمستان سال گذشته کاهشی 3.2 درصدی داشته است.

با وجود کاهش صادرات نفت و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصادی،‌ سایر بخش ها توانستند رشد اقتصادی ایران را مثبت نگه دارند.

سهم خدمات از تولید ناخالص داخلی در بهار سال جاری، 53.4 درصد بود. صنعت و کشاورزی نیز به ترتیب با 39.4 و 7.1 درصد بر رشد اقتصادی موثر بودند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 20آبان1396 ، کدخبر: 304474 : www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین