پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۷۸۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
دولت‌ها در نظام برنامه‌ریزی و هزینه کرد بودجه، کاملا حساب‌شده پیش بروند و از تاثیر نوسانات قیمت نفت بر روی بودجه جلوگیری کنند.

شعار سالدولت شش ماه قبل از پایان سال باید بودجه سال آینده را به مجلس تحویل دهد، هر چند که اکثر دولت‌ها در موقع مقرر، بودجه را به مجلس تحویل نمی‌دهند، با این همه بحث بر سر بودجه سال آینده از جمله بحث‌های مجلس با دولتیان است.

اصولابودجهاصلی‌ترین ابزار اجرای برنامه‌ها وسیاست های دولت است و بدون برنامه ریزی دقیق برای منابع، اداره امور دولت ممکن نیست .

به نظر می‌رسد که فارغ از جناح بندی سیاسی دولت‌ها، اقتصاد ایران از گذشته با مشکلات ساختاری روبه روبوده و این مشکلات هنوز هم برطرف نشده‌اند.

با این حال عملکرد بودجه‌ای دولت یازدهم و دوازدهم نشان داده است که با وجود کسری بودجه دولت با برداشت ازصندوق توسعه ملیواستقراض از بانک مرکزیبه نوعی دخل و خرجش با هم هماهنگ شده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس در گفتگو با خبرنگاراقتصاد و انرژی،گفت: یکی از مشکلات اساسی در نظام برنامه‌ریزی بودجه، وابستگی بودجه به نفت است، البته هم اکنون، به دلیل اینکه نفت به فروش نرفته است ودرآمدهای نفتیکمتر شده است، بودجه نفتی هم به مراتب پایین می آید، که البته این امر ارادی نیست و فشار مالیاتی بدی بر بخش های تولید اقتصاد آورده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه هزینه های جاری دولت تاثیری زیادی در کاهش بودجه عمرانی کشور دارد، گفت: هزینه های جاریدولتبسیار زیاد شده است و این افزایش هزینه ها در درجه اول حاصل استخدام‌های بی رویه دولتی و در درجه دوم حاصل افزایش حقوق و مزایای کارمندان دولتی بوده است.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی درمورد تبعات کسری بودجه دولت اضافه کرد: نبود تحقق درآمدهای دولتی در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و آموزشی تاثیر خود را بر جای می‌گذارد، از همین رو بایددولت‌ها در نظام برنامه‌ریزی و هزینه کرد بودجه، کاملا حساب‌شده پیش بروند.

این نماینده مجلس با تاکیدبر فاصله گرفتن دولت از درآمدهای نفتی تصریح کرد: تحولات بازار نفت موجببی انضباطی مالیدر نظام برنامه ریزی و سایر بخش های آن می‌شود. این وابستگی باعث می‌شود که ازظرفیت های تولیدیغیر نفتی کشور در تامین منابع مالی فعالیت های دولتی استفاده نشود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان گفت:افزایش نقدینگیو تورم ارتباط زیادی با کسری بودجه دارد. به عنوان نمونه دولت برای تامین هزینه های خود اوراق خزانه منتشر می کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه حبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 14 آبان 96، کدمطلب:۶۳۰۲۱۵۰، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین