پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۲۹۰
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۵
ترجیح دادن حجتی به کلانتری در دولت اصلاحات آغازگر یک کدورت کهنه شد، تا کلانتری از سال 79 تا همین حالا که در دولت روحانی پست گرفته و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه شده تبدیل به اپوزیسیون بخش کشاورزی کشور و همچنین شخص محمود حجتی شود.

شعارسال: ماجرا از آن جایی شروع شد که مجلس در سال پایانی اولین دولت اصلاحات تصمیم گرفت تا دو وزارتخانه قدیمی جهاد سازندگی و کشاورزی را ادغام کند. دو وزارتخانه با دو روحیه متفاوت و دو ویژگی متمایز که حالا قرار بود ماموریتی جدید برای بهبود وضعیت کشاورزی کشور بر عهده بگیرند. شاید همه انتظار داشتند که رئیس دولت اصلاحات بعد از این تغییر و تحولات از میان محمد سعیدی کیا وزیر جهادسازندگی و عیسی کلانتری وزیر کشاورزی یکی را برای وزارتخانه جدید انتخاب کند. از میان این دو نفر، کلانتری خود را محق‌تر می‌دانست زیرا در وزارتخانه جدید التاسیس بخش کشاورزی سهم بیشتری از حوزه جهاد سازندگی داشت و کلانتری انتظار داشت که سکان بخش کشاورزی کشور همچنان در دستان وی باشد.

اما رئیس دولت اصلاحات دست به انتخابی غیر قابل پیش بینی زد و محمود حجتی را از وزارت راه و ترابری به وزارت جهاد کشاورزی آورد تا درهای خروجی دولت به سمت عیسی کلانتری وزیر کهنه کار کشاورزی که در دوران هاشمی هم وزیر بود، نشان داده شود.

ترجیح دادن حجتی به کلانتری در دولت اصلاحات آغازگر یک کدورت کهنه شد، تا کلانتری از سال 79 تا همین حالا که در دولت روحانی پست گرفته و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه شده تبدیل به اپوزیسیون بخش کشاورزی کشور و همچنین شخص محمود حجتی شود.

وی بارها از طرح های خودکفایی که حجتی در مدت 5 سال وزارتش در دوران اصلاحات اجرا کرده بود انتقاد کرد و گفت که کشاورزی کشور ظرفیت خودکفایی ندارد.

در یکی از این انتقادها که در سال اخیر هم ادامه داشت، کلانتری در تیرماه سال گذشته در مصاحبه با یکی از روزنامه ها با انتقاد از طرح خودکفایی گندم در دوران وزارت حجتی در دولت اصلاحات آن را ناشی از رقابت دولت وقت با عربستان سعودی دانست!

انتقادهای کلانتری زمانی به اوج خود رسید که محمود حجتی به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی معرفی شد. کلانتری بعد از رای اعتماد مجلس به حجتی بارها در مصاحبه های متعددی اعلام کرد که حجتی را خودش به رئیس جمهور برای وزارت جهاد کشاورزی معرفی کرده است. بعدها روحانی هم در کنگره سراسری خانه کشاورز از تمایلش به وزارت کلانتری در وزارتخانه جهاد کشاورزی پرده برداشت و صحت حرف کلانتری را تایید کرد.

شاید دور جدید انتقادات کلانتری از وزیر جهاد کشاورزی به پاییز امسال مربوط شود که حجتی برنامه 10 ساله ای را برای به صفر رساندن تراز تجاری بخش کشاورزی به مجلس ارائه کرد.

کلانتری در واکنش به این مسئله به یکی از خبرگزاری های دولتی گفت که " تراز تجاری بخش کشاورزی ایران که همیشه منفی بوده و طی یکسال اخیر منفی هشت میلیارد دلار اعلام شده و یکی از نشانه‌های ضعف در بخش بازرگانی کشاورزی ایران است، چرا که منفی شدن تراز تجاری کشاورزی به هر میزان به معنی بالاتر بودن واردات و وابستگی آن نسبت به صادرات است. البته منفی بودن تراز تجاری کشاورزی ایران طی سال‌های گذشته آن هم در بالاترین حد خود (منفی هشت میلیارد دلار) چندان دور از انتظار نیست "

وی همچنین ادامه داده " اگر طی 10 سال آینده بتوان تراز منفی تجاری کشاورزی ایران را صفر کرد کار بسیار بزرگی در کشور انجام شده است اما به نظر می‌رسد با شرایط موجود به صفر رساندن تراز تجاری منفی کشاورزی ایران ممکن نیست."

وزیر کشاورزی دولت هاشمی همچنین در واکنش به بر نامه 5 ساله حجتی برای خودکفایی در گندم بیان کرد: " من معتقدم هر کسی باید پای خود را به اندازه گلیمش دراز کند. زمانی که کشور با این همه مسایل زیست‌محیطی، اقلیمی و کمبود آب مواجه است، صحبت از خودکفایی بی‌معناست. بالاخره بعد از 37 سال از انقلاب، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کشور مشخص است و قاعدتا برمبنای پتانسیل‌ها که عمده آن آب است، باید سیاست‌گذاری کرد. ما نمی‌توانیم در حوزه کشاورزی سیاست‌گذاری کنیم و بعد ببینیم آب نداریم. به‌هرحال بعد از 37 سال از انقلاب، باید آگاهانه، عاقلانه و علمی صحبت و سیاست‌گذاری کنیم. "

این ها تنها بخشی از انتقادات وزیر کشاورزی دولت سازندگی از مرد اول این روزهای کشاورزی کشور است و حکایت از اختلاف میان این دو همکار سابق در کابینه نخست اصلاحات دارد. در این میان حمایت معنادار وی از حمید چیت چیان وزیر نیرو که سابقه حضور در خانه کشاورز را هم داشته نشانی دیگر از اختلافات میان حجتی و کلانتری دارد.

کلانتری چندی پیش به بهانه اجرای طرح نکاشت با دفاع صریح خود از حمید چیت چیان گفت: " وزیر نیرو متعهد ترین وزیری است وارد وزارت نیرو شده است. مشکلات را لمس می کند. مشکلات سیاسی را به جان خریده است. چون آدم متعهد و جانبازی است. در میان وزرای آقای روحانی ایشان متمایز از بقیه هستند "

با وجود این اظهار نظر از سوی کلانتری این سوال به اذهان متبادر می شود که چرا دبیرکل خانه کشاورز از وزیری که به زعم خود، خودش به روحانی برای وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داده دفاع نمی کند، و پای حمید چیت چیان را به نوعی وسط می کشد؟

خانه کشاورز چندی قبل در واکنش به گزارش «نسیم» در خصوص اختلافات حجتی و اعلام کرد که کلانتری هیچ اختلافی با وزیر جهاد کشاورزی ندارد و از همه سیاست های وی در بخش کشاورزی حمایت می کند.

با این وجود می توان گفت جوابیه خانه کشاورز هیچ تطابقی با مصاحبه های دبیرکل این خانه بعد از پایان دوره وزارتش ندارد و در واقع کلانتری با توجه به مسئولتی که در دولت یازدهم بر عهده گرفته است قصد دارد تا اختلافات و انتقادات خود را نسبت به حجتی و سیاست های کشاورزی کشور پنهان کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نسیم آنلاین، تاریخ انتشار: 17اسفند1393 ، کدخبر: 986945 : www.nasimonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین