پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۱ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 21
کد خبر: ۹۲۱۸۸
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
حضور هیات 70 نفره از مقامات و فعالان اقتصادی اتحادیه اروپا در تهران با گلایه‌های مسئولان دولتی و بخش خصوصی کشورمان نسبت به ادامه تحریم‌های بانکی اروپایی‌ها علیه ایران پس از برجام، همراه بود.

شعارسال: حضور هیات 70 نفره از مقامات و فعالان اقتصادی اتحادیه اروپا در تهران با گلایه‌های مسئولان دولتی و بخش خصوصی کشورمان نسبت به ادامه تحریم‌های بانکی اروپایی‌ها علیه ایران پس از برجام، همراه بود. با این حال، از سخنان مقامات اروپایی مشخص بود که نگاه آنها به تجارت با ایران، همچنان بر مدار بازاریابی برای کالاهای اروپایی در بازار 80 میلیونی ایران می‌چرخد.

در دیدارهایی که تجار اروپایی با مسئولان اتاق بازرگانی تهران و وزیر جهاد کشاورزی کشورمان داشتند، درخواست تسهیل صادرات محصولات اروپایی همچون گوشت، لبنیات و میوه تازه به ایران را مطرح کردند. این درخواست‌ها در حالی مطرح شد که پس از اجرای برجام، موج واردات کالاهای اروپایی به ایران سرعت گرفته و کشورهای قاره سبز در برابر افزایش چند برابری واردات نفت و مواد خام معدنی از ایران، اقدام به صادرات کالاهای مصرفی و صنعتی خود به ایران کرده‌اند.

حضور این هیات اروپایی در تهران در شرایطی صورت گرفت که روابط ایران و اروپا پس از اعلام رویکرد جدید دولت آمریکا در قبال ایران و برجام، وارد فاز تازه‌ای شده و اتحادیه اروپا در ابتدا بشدت از مواضع آمریکا انتقاد و بر حفظ برجام تاکید کرد. دلیل چنین رویکردی را می‌توان در منافعی دانست که برجام برای اروپایی‌ها داشته و بر همین اساس مقامات اروپایی به تکاپو افتاده‌اند تا از به هم خوردن توافق هسته‌ای جلوگیری کنند.

با این حال به نظر می‌رسد مسئولان کشورهای اروپایی صرفا به دنبال منافع اقتصادی خود در قبال برجام هستند و از شرایط فعلی که نفت و مواد خام معدنی ارزانقیمت از ایران وارد کرده و به جای آن، کالاهای مصرفی و اقلام ساخته‌شده صنعتی خود را روانه بازار ایران می‌کنند، رضایت دارند و تلاشی برای رفع تحریم‌های بانکی که موجب ایجاد مشکل در صادرات کالاهای ایرانی به اروپا شده، نمی‌کنند.

گلایه مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در دیدار با هیات تجاری اتحادیه اروپا از همین موضوع بود، به طوری که او گفت: دو سال از اجرای برجام گذشته ولی مشکلات بانکی کماکان پابرجا مانده و برای توسعه همکاری‌ها باید این مشکل را برطرف کرد.

ایران بازار مصرف اتحادیه اروپا؟

در جریان نشست‌های روز گذشته، اظهارات کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا که ریاست هیات اروپایی را بر عهده دارد، قابل توجه بود که از نگاه اروپاییان به بازار مصرف ایران سخن گفت.

فیل هوگان در جمع اعضای اتاق بازرگانی تهران گفت: ایران کشوری جوان با 80 میلیون جمعیت است که این امر نشان‌دهنده آن است که مصرف‌کنندگان زیادی در این کشور وجود دارند که فرصت مناسبی برای اتحادیه اروپاست.

وی افزود: در بخش‌هایی مانند لبنیات، گوشت، سبزیجات، شکلات، دانه‌های گیاهی برای خوراک دام و دیگر مواد غذایی، زمینه‌های همکاری مناسبی برای فعالیت مشترک وجود دارد.

کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا ادامه داد: ایران کشوری جوان با 80 میلیون جمعیت است که نشان‌دهنده آن است که مصرف‌کنندگان زیادی در این کشور وجود دارد که فرصت مناسبی برای اتحادیه اروپاست. همچنین باید توجه داشت که ایران به دنبال آن است که برای بهبود صنایع غذایی خود گام‌های جدی بردارد.

وی تصریح کرد: ایجاد مسیرهایی برای همکاری‌های مشترک در زمینه تولیدات صنایع غذایی ایجاب می‌کند شرکت‌های ایرانی نیز بتوانند نیازهای مشتریان خود را بشناسند و محصولات باکیفیتی را پردازش و برابری کنند.

هوگان تصریح کرد: برای ایجاد زنجیره‌های غذایی فعالیت‌های خوبی نیز فراهم آمده است، ضمن این‌که در اتحادیه اروپا سختگیرانه‌ترین استانداردها برای کنترل تولیدات صنایع غذایی وجود دارد.

کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا همچنین در واکنش به انتقادها از ادامه مشکلات بانکی بین ایران و اروپا با وجود گذشت دو سال از اجرای برجام گفت: تمام تلاش خود را برای رفع موانع بانکی انجام می‌دهیم، اما باید توجه داشت که دو سال زمان کافی نیست.

وی یادآور شد حرکت‌های خوبی برای همکاری‌های بانکی میان ایران و کشورهای اروپایی توسط بانک‌های کوچک انجام شده است، اما این مشکل در ارتباط با بانک‌های بزرگ وجود دارد و در این ارتباط لازم است بانک‌های ایران نیز خود را با استانداردهای روز جهانی مطابقت دهند.

صادرات گوشت گاو به ایران بدون محدودیت سنی!

کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا و هیات همراه پس از جلسه اتاق بازرگانی، راهی ساختمان وزارت جهاد کشاورزی شدند تا با محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی و معاونانش دیدار کنند، اما آنها درخواست‌های عجیبی از حجتی داشتند که می‌توان به صادرات گوشت گاو بدون محدودیت سنی، لبنیات، شیر خشک و میوه تازه از جمله کیوی اشاره کرد.

در این دیدار کمیسیونر اتحادیه اروپا خطاب به وزیر جهاد کشاورزی درخواست کرد که صادرات گوشت گاو از اتحادیه اروپا بدون محدودیت سنی از سوی ایران تسهیل شود. از سوی دیگر نیز صادرات محصولات لبنی مانند شیر خشک از دیگر درخواست‌های وی بود.

فیل هوگان ادامه داد: گرچه شما خارج از فصل، کیوی از نیوزیلند وارد می‌کنید، اما ما نمی‌خواهیم با این کشور رقابت کنیم و درخواست داریم مشکلات سرراه صادرات میوه تازه به ایران حل شود. البته می‌توانیم با پیگیری‌های متعدد و تشکیل هیات مشترک تجاری این موارد را مورد بررسی بیشتر قرار دهیم.

گلایه وزیر از مشکلات بانکی

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نیز در دیدار با مسئولان تجاری اروپا از مشکلات بانکی سخن گفت و اظهار کرد: دستگاه‌های دولتی و تجار ما برای تجارت با اروپا رنج می‌برند، اما این مشکل از طرف شماست و از طرف ما نیست.

وی افزود: ایران آمادگی همکاری‌های مشترک برای تحقیق، توسعه و بهره‌وری از علوم کشاورزی و انجام حمایت‌های لازم در این زمینه را دارد و استقبال می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از اتحادیه اروپا به دلیل استقبال از محصولات کشاورزی ایران تقدیر به عمل می‌آید و امیدواریم مسائلی که پیش روی توسعه صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد، برداشته شود.

حجتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در واکنش به مشکلات بهداشتی پسته‌های صادراتی ایران گفت: شما مسائلی را در رابطه با صادرات پسته ایران مطرح کردید که ما نیز آن را قبول داریم، اما در سال‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی داشته و محصول برگشتی ایران سال به سال کمتر می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد در آینده مشکلات برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران به صفر برسد.

وی در واکنش به درخواست اروپایی‌ها برای صادرات گوشت قرمز به کشورمان گفت: در صورتی که بتوانیم با برزیل رقابت کنیم ما ترجیح می‌دهیم گوشت مورد نیاز خود را از اروپا وارد کنیم.

بالاترین تعرفه واردات اروپا علیه ایران

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی از اتحادیه اروپا درخواست کرد در تعرفه‌های خود بازنگری کند تا امکان تجارت عادلانه برای ایران فراهم شود.

علی اکبر مهرفرد در نشست فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با هیات تجاری کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتحادیه اروپا گفت: موانعی بر سر راه تجارت ایران و اروپا وجود دارد که با رفع تحریم‌ها این موانع نیز باید برطرف شود. مشکلات بانکی یکی از این موانع است که مسائل زیادی را برای فعالان اقتصادی ایران به وجود آورده و باعث افزایش هزینه‌ها شده است.

وی تاکید کرد: باید با همکاری شرکت‌های ایرانی و اروپایی فرآیند ایجاد زنجیره برای تولید غذای سالم توسعه پیدا کند. اکنون تعرفه صادرات ایران به اتحادیه اروپا در بالاترین حد خود قرار دارد. این موضوع باید در اتحادیه اروپا در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم در شرایط عادلانه‌ای به تجارت بپردازیم. دولت ایران هم این عزم را دارد که به عضویت WTO درآید.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت جام جم، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: 3065565695086041104 : www.press.jamejamonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین