پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۶۲۲۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰
«چند ماه پیش میزبان فعالان اقتصادی از چند کشور اروپایی بودیم. آنها به صراحت به ما گفتند که با وجود تهدید و تحریم‌های امریکا، علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند ولی تنها شرط‌‌ شان این است تا بتوانند انتقال پول داشته باشند.»

شعار سال: حسین سلیمی، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران چند روز پیش چنین از نگاه اروپایی‌ها به ایران بعد از دور جدید تحریم‌های امریکا خبر داد. حالا که مجلس به پیوستن ایران به CFT در جهت اجرای قوانین کارگروه ویژه اقدام مالی FATF رأی مثبت داده و شفافیت مالی در بانک‌ها اجرایی خواهد شد، اصلی‌ترین مانع تجاری بین ایران و اروپا رفع می‌شود. از سویی دیگر، صحبت از یک وسیله جدید پرداخت مالی داغ شده است.تا شرکت‌های اروپایی بتوانند تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را دور زنند. برونو لومر وزیر دارایی فرانسه هم گفته است: «متقاعد شده‌ام که پیامد بحران فعلی ایران، شانسی برای اروپاست که نهادهای مالی مستقل خود را توسعه دهد و اروپایی‌ها بتوانند با هر که دوست دارند، تجارت کنند و به واشنگتن ربطی ندارد که ما اجازه تجارت با ایران را داریم یا خیر.»


روابط ایران و اروپا در دور قبلی تحریم‌ها
تجارت ایران و اروپا طی سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. بر اساس آمارهای گمرک، میزان صادرات ایران به اتحادیه اروپا از سال 1389 روند نزولی را آغاز کرد و در سال 1392 به کمترین مقدار خود طی سال‌های اخیر، یعنی 900 میلیون دلار رسید. پس از چهار سال متوالی کاهش صادرات به اتحادیه اروپا، سرانجام در سال 93 صادرات 900 میلیون دلاری ایران به اتحادیه اروپا با رشد 66 درصدی نسبت به سال قبل همراه شد و به سقف 1.5میلیارد دلار رسید. همین‌طور میزان واردات ایران از کشورهای اتحادیه اروپا نیز در سال 90 به 8.9 میلیارد دلار رسید و پس از آن با شیب ملایمی روند کاهشی خود را تا سال 93 ادامه داد. اما پس از سه سال افت، ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا سرانجام در سال 93، حدود 7.6 درصد رشد کرد و 9.6 میلیارد دلار شد. در سال‌های بعد نیز با توافق هسته‌ای، روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا افزایش یافت. تا جایی که بر اساس گزارش پایگاه خبری کمیسیون اروپا در سال 2017، مطابق با زمستان 95 تا زمستان 96، اتحادیه اروپا 21 میلیارد یورو با ایران مراودات تجاری داشته است. روند تجارت میان ایران و کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که با خروج امریکا از برجام نیزهمکاری‌ها و مبادلات طرفین کاهش نیافته است و همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

رشد 17 درصدی تجارت با اروپا در دو ماه ابتدایی 2018
آخرین آمار خارجی نیز نشان می‌دهد که تجارت کالایی ایران با اتحادیه اروپا در دو ماه نخست سال 2018 با سه میلیارد و 740 میلیون یورو، حدود 17 درصد نسبت به 2017 افزایش یافت. بر این اساس در دو ماه نخست سال ۲۰۱۸، حدود یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون یورو کالا از اتحادیه اروپا وارد شده و حدود دو میلیارد و ۱۷۰ میلیون یورو نیز به ۲۸ کشور عضو اتحادیه کالا صادر شده است. بر اساس اطلاعات معاونت اقتصادی اتاق تهران، عامل مسلط در رشد تجارت کالایی ایران، افزایش ۵۲۳ میلیون یورویی صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپا بوده است که ۸۹ درصد از آن را سوخت‌های معدنی و روان‌کننده‌ها تشکیل می‌دهد. در راستای افزایش ارزش تجارت کالایی ایران با اتحادیه اروپا طی دو ماه ۲۰۱۸، بهبود قابل‌ توجهی هم در تراز بازرگانی ایران حاصل شده است. تراز بازرگانی کالایی ایران- اروپا به رقم ۵۹۴ میلیون یورو به نفع اتحادیه اروپا رسیده است.

ایتالیا؛ بزرگ‌ترین خریدار کالاهای ایرانی تا تیرماه امسال
آخرین آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که در بهار امسال، تجارت خارجی با اروپا سهم 27.6 درصدی از کل تجارت ایران داشته و با 11 کشور اروپایی بیش از 3.1 میلیارد دلار مبادلات تجاری داشته است.ارزش صادرات به کشورهای اروپایی، شامل آلمان، سوئیس، فدراسیون روسیه، فرانسه، ایتالیا، انگلستان، هلند، بلژیک، اسپانیا، سوئد و اتریش نیز 222 میلیون دلار بوده است. در حوزه واردات، آلمان با 573 میلیون دلار به میزان 214 هزار تن و سهم 5.1 درصد در جایگاه نخست و اتریش با 93 میلیون دلار با رقم 124 هزار تن، سهم هشت دهم درصدی با کمترین سهم در رتبه یازدهم جای گرفت. تا تیر ماه امسال نیز بر اساس اطلاعات استخراج شده از سایت اتاق بازرگانی تهران، ایران حدود 248 میلیون دلار کالا به کشورهای اروپایی صادر کرده است. بیشترین میزان کالاهای صادراتی ایران به اروپا، به مقصد ایتالیا بوده است. این کشور در چهار ماهه ابتدایی امسال، 162 میلیون و 124 هزار دلار از ایران کالا وارد کرده است. عمده صادرات ایران به ایتالیا، آهن و فولاد و محصولات نیمه تمام از آهن بوده است. پوست حیوانات، مصنوعات ریخته گری شده، حنا، زیره و رازیانه، فرش دستباف و... از جمله محصولات صادراتی به ایتالیا از گمرکات مختلف کشور از عسلویه گرفته تا تبریز و سمنان بوده است. فرانسه نیز از ایران 15 میلیون دلار کالا وارد کرده است که بیش از نه میلیون دلار آن محصولات پتروشیمی از عسلویه بوده است. فدراسیون روسیه نیز که جزو کشورهای اتحادیه اروپا جای می‌گیرد، واردات 94 میلیون دلاری از ایران داشته است. بیش از 55 میلیون دلار از این میزان، انواع میوه‌ها و محصولات کشاورزی شامل سیب، هندوانه، خرما، سیر و... از آستارا بوده است.
در چهار ماه ابتدایی امسال، هلند نیز بیش از 18 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است. عمده آن نیز محصولات آهن یا فولاد از بندر امام خمینی و یزد بوده است.
در این مدت از ایران به انگلستان نیز 15 میلیون و 311 هزار دلار کالا صادر شده است که شش میلیون دلار آن را محصولات آهنی و فولادی تشکیل می‌دهد. پس از آنها نیز انواع مختلف خرما، زعفران، فرش و... نیز در دسته محصولات صادراتی به انگلستان است. کشور بلژیک نیز 31 میلیون و 715 هزار دلار کالا از ایران وارد کرده که 27 میلیون دلار از این مقدار از بندرشهید رجایی صادر شده است.
صادرات ایران به اسپانیا هم در چهار ماه ابتدایی امسال، 42 میلیون یورو بوده است. بیش از 17 میلیون یورو از این میزان از گمرک مشهد شامل زعفران، گل سرخ، قند و شکر و... بوده است. همچنین سوئد از صادرات ایران به اروپا، سه میلیون و 732 هزار دلار سهم دارد. این کشور بیش از یک میلیون و 200 هزار دلار زعفران و محصولات مشابه از مشهد وارد کرده است. اما سوئیس از تمام کشورهای اروپایی سهم کمتری دارد و حدود یک میلیون و 700 هزار دلار کالا از ایران وارد کرده است. حدود 800 هزار دلار آن نیز انواع محصولات غذایی و کشاورزی و انواع کفپوش‌ها از گمرک غرب تهران بوده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 17 مهر97، شماره: 485002


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
0
0
ا.ف75
وقتی بیشتر ما وارد کننده باشیم به چه دردی میخوره همش ضرره خوب
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین