پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۰۵۴
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
بند ز ماده ۱۱۷ قانون برنامه چهارم توسعه مقرر داشته بود «تشکل‌ها و بخش‌های خصوصی و تعاونی و باشگاه‌های حرفه‌ای در توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای از طریق اصلاح ساختار تربیت بدنی و ورزش کشور و اعمال پشتیبانی و حمایت لازم در زمینه‌های اداری، مالی و منابع انسانی تقویت می‌شود، به‌گونه‌ای‌که تا پایان برنامه اهداف زیر حاصل شود.

شعار سال: بند ز ماده ۱۱۷ قانون برنامه چهارم توسعه مقرر داشته بود «تشکل‌ها و بخش‌های خصوصی و تعاونی و باشگاه‌های حرفه‌ای در توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای از طریق اصلاح ساختار تربیت بدنی و ورزش کشور و اعمال پشتیبانی و حمایت لازم در زمینه‌های اداری، مالی و منابع انسانی تقویت می‌شود، به‌گونه‌ای‌که تا پایان برنامه اهداف زیر حاصل شود.

۱- سهم بخش غیر‌دولتی و باشگاه‌های خصوصی در توسعه ورزش قهرمانی حداقل به پنجاه درصد (۵۰ درصد) افزایش یابد.

۲- صددرصد (۱۰۰ درصد) فعالیت‌های اجرایی و تامین منابع حرفه‌ای با عاملیت بخش‌های خصوصی و تعاونی و باشگاه‌ها صورت گرفته و حمایت‌های دولتی به پشتیبانی قانونی، اداری، تسهیلاتی و کمک‌های اعتباری موردی محدود شود.

مردم عزیز و شریف و ورزش‌دوستمان شاید در سال‌های ۱۳۸۸-۱۳۸۴ بند ب ماده ۱۱۷قانونبرنامه چهارم خاطرشان مانده باشد؛ چراکه بند ب ماده ۱۱۷ اجازه می‌داد دستگاه‌های اجرایی یک درصد درآمدهایشان را در ورزش هزینه کنند و طیبرنامه چهارم توسعهو حتی سال‌های اول برنامه پنجم همه نظرات معطوف به یک درصد اعتبارات بود و احدی فکر نکرد که ماده ۱۱۷ بندهای مختلفی دارد از جمله بند ز که از آن روز تا به حال پس از سپری شدن دو برنامه توسعه و در آغاز برنامه ششم نه جزء یک بند ز و نه جزء ۲ بند ز نه‌تنها اجرا، بلکه اصلا نظری به آن انداخته نشده و به بوته فراموشی سپرده شد.

در سال ۱۳۹۶ پس از ۱۲ سال اگر بپرسیم چند درصد ورزش قهرمانی غیر‌دولتی شده، دسترسی به آماری پیدا نخواهیم کرد و اگر سوال کنیم چند درصد ورزش حرفه‌ای با عاملیتبخش خصوصیاجرا می‌شود، باز هم جواب به همین منوال خواهد بود. ملاحظه بفرمایید هم تصویب‌کنندگان قانون و هم مجریان هر دو به‌جز بند ب ماده ۱۱۷ یادشان نبوده که چنین قانونی را تصویب کرده‌اند، اگر یادشان بود لااقل یکبار در این سال‌ها سراغ آن می‌رفتند. این همه وقت خود را برای خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس تلف نمی‌کردند، بلکه تاکید می‌کردند به اجرای بند ز ماده ۱۱۷ و مهم‌ترین تکلیف آن یعنی «اصلاح ساختار تربیت بدنی و ورزش کشور» که اگر این اتفاق افتاده بود امروز قانون ورزش حرفه‌ای داشتیم، امروز برای باشگاه‌ها ساختار طراحی کرده بودیم و امروز صددرصد ورزش حرفه‌ای با عاملیت خصوصی و تعاونی بود. آنگاهاستقلالوپرسپولیسهم در این صددرصد جای داشت. سال‌ها برای واگذاریاستقلال و پرسپولیستلاش شد که همه آب در هاون کوبیدن بود به‌طوری که در تبصره ۲ بند ج ماده ۳ قانون اجرای اصل ۴۴قانون اساسیآمده «فعالیت‌های حوزه سلامت، آموزش و تحقیقات و فرهنگ مشمول این قانون نیست و هرگونه توسعه توسط بخش‌های دولتی و غیر‌دولتی و همچنین واگذاری به بخش غیر‌دولتی در این حوزه‌ها مطابق لایحه‌ای خواهد بود که ظرف مدت یک سال از ابلاغ این قانون به تصویبمجلس شورای اسلامیمی‌رسد.» خود عزیزان نمایندگان محترم مجلس نیک می‌دانند که ورزش در حوزه فرهنگ تعریف شده و فراکسیون ورزش زیر شاخه‌ای از کیمیسیون فرهنگی مجلس محترم است، گرچه این یک سال هم خود به ده سال تبدیل شده، ان‌شاء‌اللهدولتمحترم لایحه‌ای در این‌خصوص تقدیم مجلس کند که روز از نو و روزی از نو. اگر ان‌شاء‌الله اوضاع بر وفق مراد بود و قرار شد که بند ز اجرایی شود یا قانون خصوصی‌سازی بنگاه‌های فرهنگی به تصویب مجلس رسیده بود، آنگاه برای خصوصی‌سازی دو باشگاه چه باید کرد؟

قانون اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی مقرر داشته بود که تا پایان سال ۹۳ سهم تعاون دراقتصاد کشوربه ۲۵ درصد برسد و در جهت ایجاد و گسترش اتحادیه‌های تعاونی تخصصی دولت به تشکیل شرکت‌های تعاونی فراگیر ملی کمک کند، در حوزه ورزش موضوع تعاونی بکر است. با وجود هواداران فراگیر برای دو باشگاه می‌توان شرکت تعاونی با سهامی عام فراگیر ایجاد کرد و هر دو باشگاه را به تعاونی فراگیر هواداران واگذار کرد و هیات موسسان تعاونی ازپیشکسوتانصاحب اعتبار و نفوذ و شهرت باشند تا هم اهلیت داشته باشند و همچنین اعتبارشان هواداران را جمع کند. با یک پذیره‌نویسی تعاونی فراگیر، هواداران می‌توانندسرمایههنگفتی جمع کنند و ارزش نام نما و برند باشگاه‌ها هم محک جدی می‌خورد. برای کشف قیمت برند. می‌توان مثلا ۵ درصدسهامرا بلوکی به قیمت ۱۰۰۰ ریال عرضه کرد،رشدقیمت در بورس بیانگر ارزش برند خواهد بود.

اگر روش تعاونی را قبول نکردند، اقتصادی‌ترین روش عرضه سهام دو باشگاه از طریق بورس است. هیات محترم دولت می‌تواند مصوب کند که دو باشگاه با همین شرایط فعلی خود در بورس پذیرفته شوند، آنگاه نیازی بهکارشناسیقیمت برند نخواهد بود و با عرضه در بورس کشف قیمت خواهد شد؛ اما اگر بخواهیم به روش گذشته در فرابورس و به طریقمزایدهعرضه کنیم، این دو باشگاه سرنوشتی مشابه سرنوشت باشگاه‌های واگذار شده نظیر راه‌آهن،نفتتهران، پاس همدان و... را پیدا خواهند کرد که به معنی تبذیر دارایی‌ها خواهد بود. یک راه هم روش پیمان مدیریت است و آن اینکه مدیریت این دو باشگاه را به مدیرانجهانتراز به پیمان واگذار کنیم و با آنها شرط کنیم که طی سه سال باشگاه‌ها را در بورس عرضه و سودده کنند و درصدی از سهام را به خودشان واگذار کنیم. خصوصی‌سازی راه اول و آخرمان است البته با تدبیر!

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 30 آبان 96، کدمطلب:۳۳۱۷۰۲۰، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین