پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۰۵۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
معیار اصلی سنجش امکان‌پذیری خصوصی‌سازی یک فعالیت، بنگاه یا دارایی، خصوصیات بازاری موضوع واگذاری است، یعنی سنجش میزان توانایی موضوع واگذاری، برای تداوم حیات در فضای مملو از رقابت در بازار، هم میزان امکان‌پذیری خصوصی‌سازی و هم روش خصوصی‌سازی را مشخص می‌کند. موضوع واگذاری از فضایی که در آن ساز و کارهای بازار، اهداف کاسبکارانه و سودجویانه وجود نداشته، به محیطی انتقال پیدا می‌کند که کمیت و کیفیت سود و منفعت، تعیین‌کننده تداوم و توسعه آن است.

شعار سال۱- معیار اصلی سنجش امکان‌پذیری خصوصی‌سازی یک فعالیت، بنگاه یا دارایی، خصوصیات بازاری موضوع واگذاری است، یعنی سنجش میزان توانایی موضوع واگذاری، برای تداوم حیات در فضای مملو از رقابت در بازار، هم میزان امکان‌پذیری خصوصی‌سازی و هم روش خصوصی‌سازی را مشخص می‌کند. موضوع واگذاری از فضایی که در آن ساز و کارهای بازار، اهداف کاسبکارانه و سودجویانه وجود نداشته، به محیطی انتقال پیدا می‌کند که کمیت و کیفیت سود و منفعت، تعیین‌کننده تداوم و توسعه آن است.

۲- فعالیت و بنگاهی برای واگذاری قابل بررسی است که به‌طور محتوایی، قابلیت تحلیل هزینه و فایده اقتصادی را داشته باشد که قبل از واگذاری امکان سنجش ثمر بخش بودن واگذاری آن بهبخش خصوصیدر بازار بر مبنای سودآوری وجود داشته باشد. به عبارت ساده، موضوع قابل‌خصوصی‌سازی همانند موجود زنده‌ای است که درحال حاضر در محیط غیر‌رقابتی دولتی یا غیر‌بازاری، در شرایط عدم‌کارآیی و اضمحلال است که از طریق خصوصی‌سازی در محیطی قرار می‌گیرد که فضا برای ارتقای کارآیی ورشد و توسعهآن فراهم می‌شود.

۳- خصوصی‌سازی، بازگشت مجدد به قوانین بازار برای ارتقای کارآیی است و لازم است اول؛ موضوع قابل‌واگذاری قابلیت کارکرد با اهداف سودآوری را داشته باشد، دوم؛ در مراحل سیاست‌گذاری، طراحی و اجرای برنامه خصوصی‌سازی قوانین بازار ورقابتو شفافیت لازم در دستورالعمل‌ها و روش‌های آن به‌طور کامل مدنظر قرار گیرد و سوم؛ در بخش خصوصی هم بازاری برای فعالیت موضوع خصوصی‌سازی وجود داشته یا امکان شکل‌گیری داشته باشد.

۴- بیش از یک دهه است که واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس واستقلالدر دستور کار قرار گرفته است و چندین بار برای آن تصمیماتی اتخاذ می‌شود یا مراحلی از فرآیند اجرایی آن طی شده و به‌نوعی از دستور کار خارج می‌شود؛ به‌طوری‌که تاکنون اقدامی در مورد آن به‌عمل نیامده است. به‌نظر می‌رسد هزینه بر بودن اداره این دو باشگاه و محدودیت‌های مالی دلیل اساسی طرح لزوم خصوصی‌سازی آنها باشد، ولی چون یا ابعاد مختلف خصوصی‌سازی این دو باشگاه به‌طور کامل مورد توجه قرار نگرفته یا مشکلاتی اساسی وجود دارد، تاکنون خصوصی‌سازی باشگاه‌هایپرسپولیسو استقلال به نتیجه اجرایی مشخصی نرسیده است.

۵- باشگاه‌های فوتبال به لحاظ فنی و ماهوی امکان کارکرد به‌صورت اقتصادی و سودآور را دارند و امکان شکل دادن سازوکارهای انگیزشی و کنترل بخش خصوصی و معیارهای کاسبکارانه در آنها وجود دارد. اصولا باشگاه‌هایفوتبالمی‌توانند به‌صورت یک بنگاه اقتصادی فعالیت کنند و حاکمیت شرکتی هم در آنها استقرار یابد؛ در‌صورتی‌‌که یک باشگاه از کارآیی بالایی برخوردار نباشد یا در سودآوری و منفعت‌جویی دچار مشکل باشد، می‌توان با بررسی الگوی فعالیت و کسب سود و کارکرد آن، نقاط آسیب‌پذیر را شناسایی و چاره‌اندیشی کرد.در‌صورتی‌‌که دلیل عدم‌کارآیی و توسعه نیافتگی باشگاه ناشی از محیطی باشد که در آن فعالیت می‌کند، می‌توان در مرحله اول فضای حاکم بر فعالیت آن را به‌گونه‌ای تغییر داد تا ضمن حفظ مالکیت باشگاه، ساز و کارهای سودآوری در آن حاکم شود و در صورت نیاز می‌توان به مرحله بعد که انتقال کامل مالکیت و مدیریت باشگاه به بخش خصوصی است، پرداخت.

۶- پس از بررسی وضعیت باشگاه و نقاط ضعف آن، روش خصوصی‌سازی هم باید با خصوصیات و شرایط رقابت در بازار مطابقت داشته باشد. در این صورت برای خرید باشگاه‌ها هم بازار رقابتی شکل می‌گیرد. میزان و کیفیت صلاحیت و توانایی مدیریت و نحوه سازماندهی سرمایه‌گذاران جدید باشگاه‌ها، نظام اداری، برنامه‌ریزی و کنترل باشگاه در شرایط پس از خصوصی شدن با توجه به تاثیر اجتماعی قابل‌ملاحظه باشگاه‌های فوتبال بسیار حائز اهمیت است.

۷- شرایط محیطی که باشگاه‌های فوتبال موضوع خصوصی‌سازی پس از انتقال به بخش خصوصی در آن قرار خواهند گرفت، اصل اساسی تداوم حیات، توسعه و عدم‌فروپاشی باشگاه‌های فوتبال پس از خصوصی‌سازی است، موضوعی که آثار و پیامدهای وسیعاجتماعی و سیاسیخواهد داشت. همان‌گونه که دلایل توجیهی قبل از خصوصی‌سازی، ضرورت انتقال باشگاه‌های فوتبال را به بخش‌خصوصی مشخص کرده است و حتی در صورت استفاده از روش‌های مناسب برای خصوصی‌سازی، شرایط بازار و محیطی که پس از خصوصی‌سازی باشگاه‌های واگذار شده در آن قرار خواهند گرفت، بر ثمربخشی تحقق اهداف خصوصی‌سازی و کارآیی سیاست‌های اتخاذ شده موثر است. بدون تردید نمی‌توان فقط به لحاظ اداری باشگاه‌های فوتبال را خصوصی کرد و به قواعد حضور در فضای بخش خصوصی و قانونمندی آن توجه نکرد.

۸- بنابراین درصورتی‌که موضوع خصوصی‌سازی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به‌دلیل مشکلات مدیریتی و سختی‌های مالی و اقتصادی مجددا در دستور کار قرار گرفته است، برای به نتیجه رسیدن این خواسته و تحقق کامل و موفقیت‌آمیز اهداف موردنظر باید شرایط فعلی اداره باشگاه‌ها به‌طور جامع و تخصصی و مالی و اقتصادی بررسی کامل شود و این توجیه به اثبات برسد که راه‌حلمشکلاتموجود، خصوصی‌سازی به روش انتقال مالکیت باشگاه‌های مزبور است. سپس فرآیند خصوصی‌سازی به‌گونه‌ای مناسب طراحی شود تا کارآترین وضعیت برای خصوصی کردن باشگاه‌ها ایجاد شود و بالاخره لازم است نحوه مدیریت باشگاه‌ها پس از خصوصی‌سازی بررسی و تصمیم‌گیری شود و نسبت به انجام اصلاحات مورد نیاز برای فعالیت باشگاه‌های واگذارشده در بخش خصوصی مطالعه و اقدام لازم صورت گیرد. شاید بررسی الزامات و شرایط مورد نیاز برای فعالیت باشگاه‌ها پس از خصوصی‌سازی قبل از هر بررسی دیگری در موضوع واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 30 آبان 96، کدمطلب:۳۳۱۷۰۱۶، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین