پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۷۹۹
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
کارشناس تجارت گفت:در صورت تبدیل ایران به هاب خودرویی منطقه،پاکستان خواهان خودروی ایرانی می شود اما با کیفیت کنونی محصولات، تمایلی به خرید ندارد.

شعارسال: کارشناس تجارت گفت:در صورت تبدیل ایران به هاب خودرویی منطقه،پاکستان خواهان خودروی ایرانی می شود اما با کیفیت کنونی محصولات، تمایلی به خرید ندارد.

ایران و پاکستان دارای اشتراکات فراوانی هستند. فرهنگ و ادبیات، تاریخ و تمدن، دین و آئین، همسایگی با مرز ۹۰۰ کیلومتری مشترکاتی هستند که پیوندهای ناگسستنی فی مابین دو کشور را بوجود آورده اند اما از جمله عواملی که روابط ایران و پاکستان را در حد کمتر از انتظار نگاه داشته فقدان اطلاعات و عدم شناخت کافی از همدیگر است. این موضوع همه اقشار و طبقات دو کشور را در برگرفته است، مسلما افزایش حجم روابط تجاری با تعاملات اتاق های بازرگانی و تجار امکان پذیر است و این هم با افزایش شناخت میسر است. به عبارت دیگر ارتقاء همه جانبه روابط مستلزم شناخت بیشتر است.

علاوه بر موضوع فوق ، تحریمهای بین المللی عامل موثری در پائین بودن حجم روابط تجاری بین دو کشور بوده است. با تلاش های به عمل آمده ، شاهد افزایش ۳۵ درصدی روابط تجاری هستیم اما کماکان فقدان روابط بانکی مناسب با پاکستان یک عامل بسیار مهم در عدم افزایش تعاملات بازرگانی دوجانبه است. حتی امضای برجام هم نتوانست روابط بانکی با پاکستان را بهبود ببخشد و این موضوع عامل مهمی در پایین بودن سطح روابط تجاری دو کشور به حساب می آید.

ایران و پاکستان با توجه به اشتراکات موجود در همه زمینه ها پتانسیل افزایش همکاری دارند. زمینه های اقتصادی متعددی مانند انرژی، تجارت، حمل و نقل و زمینه های مختلف دیگری هستند که ظرفیت بالائی برای توسعه روابط بین دو کشور را دارند.

ایران توان افزایش صادرات کالاهایی همچون پروپان و بوتان (LPG) قیر، خشکبار و سایر مشتقات گازی و نفتی به پاکستان را دارد. بازرگانان دو کشور در بخش های مختلف نظیر صنعت و معدن، سنگ های قیمتی، راه اندازی نمایشگاه های تجاری دوجانبه، کشاورزی و گردشگری، صنایع داروئی و صنایع پزشکی می توانند همکاری کنند و امید است با رفع مشکلات مربوط به باز کردن ال سی و رفع موانع تجارت آزاد بین دو کشور، حجم مبادلات تجاری دو کشور افزایش یابد.

در ادامه گزارش پای گفتگو با چند تن از مسئولان و یکی از کارشناسان تجارت با پاکستان نشسته ایم.

* افق روشنی در روابط تهران اسلام آباد وجود دارد

نوذر شفیعی کارشناس مسائل پاکستان در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد:اینکه کشورها چقدر می توانند از روابط اقتصادی فی ما بین نفع ببرند بستگی به این دارد که تا چه حد می توانند نیازهای یکدیگر را برطرف سازند.

وی در ادامه افزود:کشور پاکستان با یک جمعیت 200 میلیون نفری ، بازار بالقوه خوبی برای محصولات ایرانی محسوب می شود البته رسیدن به این هدف منوط به این است که نیاز مردم و دولت این کشور به درستی توسط مسئولان و کارشناسان کشورمان سنجیده شود.

شفیعی تصریح کرد:در سال های گذشته بسیاری از ظرفیت های تجاری بین دو کشور مغفول مانده و شاید دلیل اصلی این امر فراز ونشیب های بیشماری باشد که در روابط بین دو کشور وجود داشته است.

کارشناس امور بین الملل اذعان کرد:از دلایل عدم گسترش روابط تجاری بین ایران و پاکستان می توان به این نکته اشاره کرد که هر دو کشور در یک سطح از تکنولوژی قرار دارند و مزیت ویژه ای نسبت به یکدیگر برای صادرات محصولات تکنولوژیکی ندارند،از طرف دیگر یکی از عوامل تاثیر گذار در این موضوع را می توان وابستگی زیاد پاکستانی ها به تصمیمات کشور آمریکا دانست.

وی با اشاره به اهمیت روابط فرامنطقه ای برای دو کشور، اضافه کرد:به نظر می رسد ایران و پاکستان بیش از اینکه به روابط تجاری با کشورهای همسایه اهمیت دهند،به فکر بهبود روابط خود با کشورهای بزرگ دنیا هستند.

نوذر شفیعی عنوان کرد:آینده روشنی در روابط تجاری بین ایران و پاکستان پیش بینی می شود و این موضوع به اراده هر دو طرف برای بهره برداری از ظرفیت های مغفول مانده بستگی دارد.

این کارشناس تجارت بیان کرد:روابط تهران و اسلام آباد از عمق استراتژیک خوبی برخوردار بوده و بهترین محصولی که اکنون می توان به پاکستان صادر شود،بدون شک نفت و گاز است زیرا پاکستان برای تامین گاز شهری و صنعتی نیاز مبرمی به گاز ایران دارد و صادرات گاز و نفت می تواند سرمنشا یک روابط تجاری پایدار بین دو کشور باشد.

وی ادامه داد:اگر بتوانیم در تولید خودرو تبدیل به هاب منطقه شویم،پاکستان یکی از مشتری های دست به نقد خودروی ایرانی می شود ولی با کیفیت کنونی آنها تمایلی به خرید خودروهای ایرانی ندارند.

شفیعی در خاتمه گفت:باید تغییر چشمگیری در سطح توانمندی های دو کشور اتفاق بیفتد تا به گسترش روابط تجاری و افزایش مناسبات اقتصادی فی ما بین تهران و اسلام آباد امیدوار باشیم.

* در بازار پاکستان،رقابت منفی بین تجار ایرانی شکل گرفته است

در ادامه مراد نعمتی زرگران رایزن بازرگانی ایران در پاکستان در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد:بازار پاکستان یک بازار 200 میلیون نفری با نسبت 2 به 1 واردات به صادرات بوده و آمارها نشان می دهد از سال 2015 صادرات این کشور از 25 میلیون دلار به 21 میلیون دلار کاهش پیدا کرده و آمار واردات در این کشور رشد داشته است.

وی در ادامه افزود:متاسفانه ما ایرانی ها ،تولید کننده های خوبی هستیم اما فروشنده های خوبی نیستیم و این در حالیست که پاکستانی ها شناخت خوبی از بازار ما دارند و ایران کشور دوم بیشتر پاکستانی ها به شمار می آید.

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان تصریح کرد:متاسفانه اغلب تجارت هایی که تا کنون با پاکستان صورت گرفته به دلیل وجود مرز طولانی بین دو کشور،به صورت غیر رسمی انجام شده است.

نعمتی زرگران با اذعان به اینکه ورود به بازار پاکستان می تواند مقدمه ورود به بازارهای جهانی باشد،گفت:در سال های گذشته شاهد بودیم که رقابت منفی بین بازرگانان و شرکت های ایرانی در پاکستان رخ داده و همین موضوع سبب شده تا کالاهای بی کیفیت زیادی از طریق ایران به پاکستان وارد شود.

وی در خاتمه عنوان کرد:سفر رئیس جمهور در فروردین ماه سال گذشته به پاکستان ،موجب شکل گیری مناسبات جدیدی بین دو کشور شده و چشم انداز خوبی را پیش روی فعالان تجاری قرار داده است.

* لزوم تغییر نظام تعرفه ای در تجارت با پاکستان

مجتبی خسروتاج رییس سازمان توسعه تجارت در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد:در کنار توسعه صادرات باید به مدیریت هدفمند واردات نیز توجه ویژه داشته باشیم و به همین دلیل باید از تجربیات جهانی در جهت مدیریت واردات بهره ببریم.

وی بیان کرد:با توجه به عدم ثبات سیاسی در منطقه،تقویت حوزه مدیریت واردات ضروری به نظر می رسد و این موضوع در روابط تجاری با کشوری مانند پاکستان نمود بیشتری پیدا کرده است.

رییس سازمان توسعه تجارت در پایان تاکید کرد:زمان آن رسیده است که در برداشتن نظام تعرفه ای در تجارت با کشور پاکستان قدم های بزرگی برداشته شود و به جز اقلامی مانند منسوجات و تجهیزات پزشکی در سایر موارد این موضوع مشکلی را برای کشور ما ایجاد نخواهد کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 5 آذر 1396، کدخبر: 6335990 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین