پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۱۵
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴
برابر ماده 7 قانون شکار و صید، سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند گونه‌های قاچاق را با هزینه وارد کننده به کشور مبدأ ارجاع دهد اما به جای استفاده از این اختیار، حیوانات را به کلینیک پردیسان منتقل می‌کند،‌ کلینیکی که مرگ را برایشان رقم می زند.

شعارسال: سید جاوید آل داود، عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و مدیر انجمن حمایت از حیوانات ضمن غیرانسانی خواندن معدوم سازی گونه هایی چون میمون رزوس در کلینیک حیات وحش پردیسان که به دلیل کوتاهی سازمان حفاظت محیط زیست در کنترل قاچاق حیات وحش شاهد آن هستیم، گفت: اینکه سازمان حفاظت محیط زیست صرفا با انتقال این حیوانات به پردیسان که با معدوم سازی، رقم زدن سرنوشتی تلخ برای این حیوانات و پاک کردن صورت مسئله از زیر بار مسئولیت برخورد با قاچاق حیات وحش شانه خالی کند در جامعه دامپزشکی غیرقابل توجیه است.

وی افزود: با این حجم گسترده خرید و فروش گونه های غیر بومی در سطح کشور، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است هرچه سریعتر خواستار همکاری قاطعانه گمرک، مرزبانی، نیروی انتظامی و ... برای کنترل مرزها و واردات غیرقانونی این گونه ها به کشور شود به طوری که تنها حیواناتی دارای میکروچیپ و شناسنامه بهداشتی و با مجوز سازمان به کشور وارد و مبدا و مقصدشان ثبت شده باشد تا در صورت انتقال به مرکزی غیر از آنچه تعیین شده، برابر قانون با وارد کننده برخورد شود.

آل داود با اشاره به ماده 7 قانون شکار و صید که در آن سازمان حفاظت محیط زیست میتواند گونه‌هایی که بر خلاف مقررات کنوانسیون به کشور وارد شده اند را ضبط و با هزینه وارد کننده به کشور مبدا عودت دهد گفت: در صورتی‌که ورود حیوانات به کشور ثبت شده و وارد کننده مشخص باشد، به راحتی میتوان نسبت به بازگرداندن این گونه ها به کشور مبدا اقدام کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کشور مبدا با وجود امکان انتقال بیماری، پذیرای این حیوانات خواهد بود یا نه تصریح کرد: قطعا بازگرداندن این حیوانات به کشور مبدا نیازمند قرنطینه و اقدامات دامپزشکی است

که انجمن حمایت از حیوانات می تواند از طریق مکاتبه با ان جی او های زیست محیطی کشور مبدا مقدمات انتقال قانونی این حیوانات را فراهم کند.

عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در ادامه سیر ورود حیوانات قاچاق چون رزوس که به مرگشان در کلینیک پردیسان منجر میشود گفت: شناسایی و برخورد با مراکزی که به نگهداری، پرورش و تکثیر این گونه ها در سراسر کشور مشغولند از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است که متاسفانه علی‌رغم آگاهی جامعه و مسئولان سازمان از وجود چنین مراکزی، تا کنون شاهد برخوردی از سوی سازمان با این مراکز نبوده ایم.

وی تنها راه کنترل مراکزی چون باغ وحش شیراز و بابلسر که اقدام به تکثیر و فروش حیوانات میکنند را نظارت مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی دانست و گفت اینکه یک باغ وحش رسما در رسانه ها مدعی شود از 110 شیر نگهداری میکند و درآمد خود را از فروش توله های آنان تامین می کند نشان از این دارد که سازمان حفاظت محیط زیست، باغ های وحش کشور را عملا به حال خودشان رها کرده است.

این دامپزشک ایجاد مراکزی استاندارد تحت نظر سازمان حفاظت محیط زیست به منظور نگهداری از حیواناتی اعم از بومی یا غیربومی آسیب دیده که قابلیت رهاسازی ندارند را ضروری دانست و گفت: ایجاد چنین مراکزی هرچند لازم است اما راه حل اصلی جلوگیری از قربانی شدن حیوانات، برخورد با واردات و تکثیر غیرمجاز این گونه هاست که ظاهرا در دستور کار فعلی سازمان حفاظت محیط زیست جایی ندارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 13بهمن1394، کدخبر: 13941112001534: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین