پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۶۱
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۱
معاون رییس جمهور با اشاره به مصوبه روز گذشته دولت در زمینه استاندارد خروجی صنایع گفت: این مصوبه بعد از 20 سال اصلاح شده که در این مصوبه جدید مواردی مثل فوران، دی‌اکسیدهای ازت لحاظ شده است، همچنین مساله فلزات سنگین در این مصوبه قید شده، که سطح استانداردها ارتقا پیدا کرده و صنایع فرصت شش ماهه‌ای دارند که استانداردها را اعمال کنند.

شعار سال:معصومه ابتکار در حاشیه مراسم روز ملی هوای پاک، با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست انتقادپذیر است اما تخریب‌پذیر نیست، گفت: نقد اقدام خوبی است اما گاهی تخریب هم در کنار آن وجود دارد که جای نگرانی نیست، زیرا سازمان حفاظت محیط زیست تخریب‌پذیر نیست اما نقدپذیر است. این سازمان از نقدهای بخش‌های مختلف استقبال جدی می‌کند و در شرایطی که ما مجبوریم به یک بخش تخصیص دهیم تا انتقادات کار ما را ارائه دهد، از نقد شدن استقبال می‌کنیم، اما گاهی این نقدپذیری تبدیل به رویکرد دیگری برای تخریب می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد بودجه امسال با اشاره به اینکه خوشبختانه امسال رویکرد بودجه 95 و برنامه ششم توسعه بسیار رویکرد قوی دارد، گفت: موضوع محیط زیست بر تمام برنامه‌ها جاری است و مسائل محیط زیست چون کاهش آلودگی، کاهش گازهای گلخانه‌ای، اصلاح الگوی مصرف آب، تامین حقابه‌های زیست‌محیطی لحاظ شده است.

ابتکار اظهار کرد: احیای دریاچه ارومیه، تالاب‌های هامون، بختگان، پریشان در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده‌اند، همچنین بحث احیای رودخانه‌ها در این برنامه لحاظ شده است، متاسفانه تمام رودخانه‌های کشور در طی سال‌های گذشته به دلیل بروز پسماند آسیب دیده‌اند. رودخانه کشف‌رود از جمله رودخانه‌هایی است که برنامه احیا برای آن پیش‌بینی شده است.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه از جمله موضوعات دیگر بحث گرد و غبار و تلاش برای احیای مراتع کشور و حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش خاک در برنامه ششم در نظر گرفته شده است، گفت: این برنامه‌ها تنها برای حفاظت محیط زیست نیست بلکه برنامه‌های ملی است و با همکاری‌های فرابخشی از جمله با سازمان جنگل‌ها، وزارت نیرو پیگیری خواهد شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه موضوع جنگل‌ها در برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که سال‌ها دیگر ظرفیتی برای بهره‌برداری تجاری در جنگل‌ها وجود دارد که برای جنگل‌های حرا، زاگرس و هیرکانی در برنامه ششم پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است.

ابتکار با تاکید بر اینکه یک وفاق ملی با وجود سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست ایجاد شده است، گفت: این سیاست‌ها یک وفاق و همدلی ایجاد کرده است و امروز انتظار بیش از گذشته است تا همه براساس این سیاست‌ها همه دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم نهاد و حتی بخش خصوصی فعالت کنند.

وی با بیان اینکه اعتبارات منظور شده را اگر سرجمع و کلان ببینیم، خیلی بیشتر است، گفت: اقتصاد کم کربن یک برنامه زیست‌محیطی است ولی اجرای آن بر عهده دستگاه‌های مختلف است، به عنوان مثال وزارت نیرو باید نیروگاه‌های خود را به سمت سیکل ترکیبی ببرد و استفاده مجدد از زندگی محقق شود بنابراین اگرچه اعتبارات در آنجا دیده شده، این وزارتخانه باید در این زمینه فعالیت کند و وزارت نیرو باید جلوی برداشت بی‌رویه و غیرمجاز آب را بگیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نجات دریاچه ارومیه، تالاب هامون و گاوخونی از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: اعتبارات برنامه‌های بخش‌های مختلف به آنها اختصاص یافته و به تنهایی فعالیت نمی‌کند بلکه یک وظیفه نظارتی و حاکمیتی و در برخی موارد اجرایی دارد و همه تلاش خود را برای اینکه برنامه ششم توسعه یک برنامه قوی باشد، انجام می‌دهیم.

ابتکار با بیان اینکه بحث سازوکارهای مدیریتی در برنامه ششم توسعه از بحث‌های اعتباری نیز مهم‌تر است، گفت: این برنامه‌ها باید با یک همکاری فرابخشی انجام شود. برای مثال برای آلودگی هوا سازمان حفاظت محیط زیست باید حداقل 16 دستگاه را جمع کند و همه این دستگاه‌ها باید پایبند به کاهش آلودگی شوند و همگی سرعت مطمئنه را داشته باشند.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه در سال 86 برای خودروسازان رعایت استاندارد یورو 4 مشخص شد اما چون فشاری در آن موقع از سوی دولت نبود، این استانداردها اجرا نشد، گفت: تا اینکه به سال 93 رسیدیم که در این سال استاندارد یورو 4 خودروها اجرایی شد. اگرچه بهبود استانداردها برای خودروسازان هزینه‌بردار است و مشکلات بسیاری را برای آنها به همراه دارد، اما زمانی که این یک سیاست ملی است باید در زمان اجرا شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه صدها هزار خودروهای غیراستاندارد در سطح شهر تردد می‌کنند و جمع‌آوری آنها کار بسیار دشواری است، اظهار کرد: خوشبختانه هم در سطح برنامه و سیاست‌گذاری و هم در سطح اجرا، اقدامات خوب و اقدامات بزرگی در دست اجرا داریم که از جمله آنها یکپارچه‌سازی معاینه فنی است که امیدواریم با آمادگی آن تخلفات و تقلبات به حداقل برسد که به خاطر ضرورت برخی تحقیقات راه‌اندازی این سامانه قدری به تاخیر افتاد.

ابتکار با اشاره به اینکه در مورد خودروهای فرسوده جزو موضوعاتی است که در حال بررسی آنها هستیم، گفت: مشکلات در حوزه محیط زیست بسیار است و ما به ترتیب اولویت آنها را بررسی و حل می‌کنیم در حال حاضر اصلاح کیفیت سوخت در اولویت دولت قرار دارد که میلیون‌ها انسان تحت تاثیر بهبود کیفیت سوخت قرار می‌گیرند که حذف بنزین پتروشیمی و کاهش بنزن از اولین اقدامات و برنامه‌های ما بوده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از موضوعاتی چون اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های فرسوده موضوعات مشترکی بین محیط زیست و شهرداری است، گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل سازمان محیط زیست فناوری‌های نوین برای کاهش آلودگی هوا است که در پالایشگاه‌ها از فناوری‌های نوین می‌توانیم کمک بگیریم، همچنین این فناوری در خودروسازی نقش مهمی دارد، برای مثال برای تولید خودروها و موتورسیکلت‌های هیبریدی که در بحث کاهش آلودگی هوا نقش بسیاری دارند، می‌توان از فناوری‌های نوین استفاده کرد که بسیاری از این برنامه ها به اخذ فناوری‌های سبز ارتباط دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در دهم و یازدهم اسفندماه گفت: تاکنون با استقبال بسیار خوب بخش‌های بین‌المللی و شرکت‌های بین‌المللی در کشورهای مختلف روبه‌رو بوده‌ایم که فرصت بسیار مناسبی برای تبادل اطلاعات و تجربیات خواهد بود.

ابتکار با اشاره به اینکه جلسه‌ای را برای معرفی صنایع موفق سبز خواهیم داشت، گفت: براساس ارزیابی ملی و بین‌المللی از فعالیت‌های صنایع سبز معرفی خواهند شد که توانسته‌اند در همین شرایط تحریم، صنایع سبز موفقی داشته باشند که این نشان می‌دهد بخش‌های اقتصادی و صنعتی ما، تا چه حد مبتکر هستند که با وجود همه سختی‌ها و تحریم‌ها برای بهبود کیفیت محیط زیست خود تلاش می‌کنند و ما وظیفه داریم شناسایی و ارزیابی کنیم تا بتوانیم تشویق لازم را از آنان به عمل آوریم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد بازگشت روز ملی هوای پاک به تقویم رسمی گفت: تلاش‌هایمان را ابتدا از اقدامات عملی شروع کرده‌ایم و مصوبه روز گذشته از جمله مصادیق اقدامات عملی بود اما سعی داریم ملی هوای پاک را به تقویم رسمی کشور بازگردانیم.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه در سال 79 برنامه جامع کاهش آلودگی هوا مصوب شد، یک برنامه 15 ساله بود، گفت: کاهش آلودگی مکزیکوسیتی و توکیو 15 سال طول کشید، بعد از 15 سال تازه به نقطه صفر و اول کار می‌رسیم که باید اقدامات جدیدی شروع شود، زیرا کاهش آلودگی هوا یک برنامه مستمر و متداول است، اما برای اینکه پاکسازی اولیه هوا اتفاق بیفتد، بین 10 تا 15 سال زمان می‌خواهیم که از سال 79 تا 84 این برنامه به خوبی اجرا شده بود اما در سال 84 توقف داشت، اگر این دوره را از آن کم کنیم و با جدیت برنامه جامع کاهش آلودگی را دنبال کنیم، امیدواریم با تلاش‌هایی صورت می‌گیرد، بتوانیم بین 5 تا 10 سال دیگر، به شرایط خوب هوا دست یابیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري ایسنا، تاریخ انتشار 28 دي 1394 ، کد مطلب: 94102816746 : www. isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین