پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۵۵۵۹
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
آینده بازار مسکن در برنامه گفتگوی ویژه خبری بررسی شد.

شعار سال: ملکی نماینده وزارت راه و شهرسازی، برزگر رئیس کانون انبوه‌سازان مسکن، بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس و عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک هفت آذرماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آینده بازار مسکن پرداختند.

بهروز ملکی نماینده وزارت راه و شهرسازی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون ارزیابی‌های به عمل آمده در خصوص رونق و رکود بازار مسکن گفت: متغیر‌های پیش نگر بخش مسکن از سال گذشته حاکی از این بود که دوره رکود بخش مسکن رو به اتمام است.

وی با اشاره به اینکه پروانه‌های ساختمانی و ارزش افزوده بخش مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته روندی مثبت را نشان می‌دهد، افزود: پروانه‌های ساختمانی نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشت.

این نماینده وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از اوایل دهه هفتاد هر چند سال شاهد رکود و سپس رونق بازار مسکن بودیم، ادامه داد: در این دوره از اواخر دهه ۸۰ اتفاق دیگری در اقتصاد کلان و حوزه مسکن رخ داد به طوری که با طرح مسکن مهر و تزریق منابع نفتی به اقتصاد مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه بخش مسکن به یک باره دوپینگ پولی و مالی شد و به یک دفعه تولید به شدت افزایش یافت، خاطرنشان کرد: در سال ۸۹ تا ۹۲ در شهر تهران ۷۵۰ هزار واحد مسکونی پروانه ساختمانی دریافت کردند.

ملکی تصریح کرد: انبوه‌سازان انتظار دارند هر سال بیشتر از سال قبل اقدام به تولید کنند.

این نماینده وزارت راه و شهرسازی با اشاره به طرح جامع مسکن افزود: این طرح نگاه بلندمدت تا سال ۱۴۰۵ دارد به طوری که سیاست گذاری‌ها در بخش مسکن مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه معاونت مسکن و ساختمان اعلام کرده است که در سه حوزه مسکن اولی ها، بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های رسمی نیازمند تولید مسکن هستیم، گفت: باید پاسخگوی این سه بخش در حوزه مسکن باشیم.

ملکی با اشاره به اینکه صندوق پس انداز مسکن یکم راه اندازی شده است، افزود: سپرده گذاران این صندوق به زودی به ۳۰۰ هزار خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه برای بافت‌های فرسوده وام هشت درصدی در نظر گرفته شده است، افزود: اگر کسی می‌خواهد وام هشت درصدی برای بافت فرسوده دریافت کند، می‌تواند از صندوق پس انداز یکم وام هشت درصدی اخذ کند.

ملکی تصریح کرد: یکسری نهاد‌ها با کج کاری مواجه هستند به طوری که شهرداری‌ها به جای مدیریت شهر تجارت شهر انجام می‌دهند، وزارت راه و شهرسازی به جای اینکه بیشتر به سیاست گذاری بپردازند در دوره‌هایی به تصدی گری پرداخته است و انبوه سازان به جای اینکه به توسعه گری بپردازند پیمانکاری کردند.

وی عنوان کرد: اینکه فکر کنیم با پمپاژ پولی در یک حوزه می‌توان کار انجام داد تفکری اشتباه است، وظیفه دولت نهاد سازی در حوزه مسکن است، در کدام دولت اوراق رهنی مسکن منتشر شد و یا اینکه بانک مسکن به عنوان بانک توسعه مسکن معرفی شد.

این نماینده وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اگر سیاست‌های دولت در حوزه پولی تغییر پیدا کنند بازار مسکن نیز طبیعتاً تاثیر خواهد پذیرفت، افزود: رشد قیمت مسکن در هر فصلی تقریباً به اندازه تورم آن فصل خواهد بود، امکان دارد در ماه‌های آینده بازار اجاره کم رنگ‌تر شود.

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه مانور‌هایی که دولتمردان در حوزه رونق مسکن می‌دادند در عمل اتفاق نیفتاده است، گفت: وزارت راه و شهرسازی به تنهایی نمی‌تواند در حوزه مسکن موثر باشد.

وی با بیان اینکه هیئت دولت و شخص رییس جمهور باید پیش قدم شوند، گفت: عزم و اراده‌ای از سوی دولتمردان در این خصوص نمی‌بینم.

بدری با اشاره به اینکه طرح جامع مسکن حتی در سایت رسمی وزارت راه و شهرسازی درج نشده است تا شهروندان به مطالعه آن بپردازند، ادامه داد: آیا طرح جامع مسکن بازنگری شده است؟ اگر مسکن مهر نبود بهانه دوستان چه بود؟

جمشید برزگر رئیس کانون انبوه سازان مسکن در ادامه برنامه با اشاره به اینکه دولت باید سیاستگذاری، نظارت و حمایت‌های لازم را از حوزه مسکن داشته باشد، گفت: آیا مردم با حقوق یک میلیون و دویست هزار تومان می‌توانند صاحب خانه شوند.

وی با اشاره به اینکه در برنامه توسعه چهارم و پنجم باید ۱۰ درصد بافت فرسوده و حاشیه نشینی را احیا می‌کردیم، عنوان کرد: در طرح جامع مسکن سالانه نیازمند احداث‌های یک نیم میلیون واحد مسکونی بودیم.

وی تأکید کرد: برای برون رفت از رکود صندوق توسعه ملی باید به کمک حوزه مسکن بیاید.

برزگر با اشاره به اینکه ششمین تولیدکننده سیمان دنیا بودیم، اما اکنون کارخانجات سیمان با ۳۰ درصد توان اقدام به تولید می‌کنند، اظهار داشت: متاسفانه آمار‌های موجود با یکدیگر مطابقت ندارد به طوری که ۱۱ میلیون نفر یا ۱۴ میلیون نفر در حاشیه نشینی به سر می‌برند و از سوی دیگر نه میلیون تا ۱۰ میلیون نفر نیز در حوزه بافت فرسوده سکونت دارند.

وی با اشاره به اینکه ۶۰۰ هزار خانوار احتیاج به مسکن اول دارند، اظهار داشت: حوزه مسکن به طور مستقیم منجر به اشتغال ۱۲ تا ۱۸ درصدی می‌شود.

رئیس کانون انبوه سازان مسکن با اشاره به اینکه سرمایه گذار در حوزه مسکن نیاز به پشتیبانی دارد، ادامه داد: اطمینان از تامین منابع مالی سبب ایجاد تولید می‌شود، آمار کل خانوار در کشور ۲۴ میلیون است به طوری که ۱۸ میلیون در شهر و شش میلیون در روستا به سر می‌برند لذا باید دید که دو میلیون خانوار دیگر در کجا زندگی می‌کنند.

رئیس کانون انبوه سازان مسکن با اشاره به اینکه برای یک واحد مسکونی ۶۰۰ هزار تومان هزینه خدمات پرداخت می‌کنیم، افزود: متاسفانه اقشار ضعیف و متوسط قدرت خرید مسکن ندارند.

حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه شاهد افزایش حجم صدور پروانه‌های ساختمانی در سال جاری بودیم و این بیانگر افزایش تولید است، گفت: در آبان ۹۶- ۱۶ هزار و ۶۱۸ قرارداد خرید و فروش در شهر تهران داشتیم، لذا شبکه عرضه افزایش یافته است، زیرا شاهد افزایش حجم معاملات هستیم.

وی با اشاره به اینکه در نیمه اول سال جاری و در دو ماهی که از پاییز می‌گذرد شاهد رشد معاملات مسکن بودیم، افزود: در حوزه مسکن شاهد رشد نامتعارف و سونامی قیمت نخواهیم بود.

عقبایی با اشاره به اینکه رشد قیمت مسکن در حوزه خرید و فروش تا پایان سال ۱۰ درصد خواهد بود، اظهار داشت: در زمستان سال جاری در حوزه اجاره شاهد کاهش پنج درصدی معاملات خواهیم بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 8 آذر 96، کد مطلب: 6319051: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین