پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۸۶۷۵
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
يك موج رسانه اي سال قبل بوسيله رئيس اتحاديه املاك و يك روزنامه اقتصادي كثير الانتشار ، ايجاد شد كه به سبب افزايش معاملات مسكن در شهرستان تهران ، بخش مسكن در ايران وارد فاز پيش رونق شده و در خرداد ٩٦ بخش مسكن در ايران وارد فاز رونق مي شود.

شعار سال: بعدا اين پيش بيني را از خرداد به مهر ٩٦ تغيير دادند ، اكنون همان زمان است ؛ آيا بخش مسكن وارد دوران رونق شده است ؟ فضا سازي رسانه اي سال قبل بر اين اساس استوار بود كه در بخش مسكن ، ابتدا معاملات مسكن افزايش مي يابد و در فاز بعد قيمت مسكن ، كه البته اين تحليل درست است.

در سال ٩٢، ٩١، ٩٠، ٨٩ بطور متوسط در سراسر كشور ١١٤ هزار واحد مسكوني در ماه معامله شده است. در ٧ ماهه اول سال ٩٦ به طور متوسط ٤٩ هزار واحد مسكوني در ايران معامله شده كه گواه ٥٧ درصد كاهش نسبت به متوسط سال ٨٩ تا ٩٢ است.

در شهريور ماه ٩٦ كه سال قبل فضاسازي سنگيني انجام شد كه ماه ورود بخش مسكن به فاز رونق است فقط ٥٠ هزار واحد مسكوني معامله شده كه گواه كاهش سنگين نسبت به ميانگين ماهانه ٨٩ تا ٩٢ است.

آخرين آمار منتشره تا اين لحظه ، آمار مسكن معامله شده در سراير كشور در ٢٣ روز ابتدائي مهر ماه است كه گواه ٣٣ هزار معامله مسكن است كه مقايسه آن با ١١٤ هزار معامله در ماه در دوران رونق ، افت سنگين را نشان مي دهد. تعداد معاملات مسكن در سال جاري نشان مي دهد كه پيش بيني هاي رئيس اتحاديه املاك و يك روزنامه خاص ، جهت گيري غلط دادن به اقتصاد بوده است.

معاون شهردار تهران اعلام داشتند كه ٧٠ درصد ساخت و ساز در تهران مشاركتي است ، ٧٠ درصد از معاملات مسكن در شهرستان تهران ، فروش واقعي نيست و در واقع پس از اتمام ساختمان ، مالك اوليه و سازنده به دفتر خانه رفته و مالك ، سهم سازنده را به او منتقل مي كند ، اين دسته از معاملات بايد از كل معاملات كسر شود تا تعداد خريدار واقعي مشخص شود ، ٧٠ درصد از معاملات مسكن تهران ، تسويه حساب بين مالك و سازنده است.

روزنامه خاص و رئيس اتخاديه املاك سال قبل ، مانور گسترده اي در خصوص افزايش ماهانه معاملات مسكن در تهران انجام دادند هر ماه مصاحبه هاي طولاني انجام ميشد كه تعداد معاملات مسكن در تهران چه تعداد نسبت به ماه قبل رشد داشته است و اين را نشانه ورود بخش مسكن تهران به فاز پيش رونق ارزيابي مي كردند.

در مجموع كل تعداد معاملات مسكن در شهر تهران در سال ٩٦ نسبت به سال ٩٥ فقط پنج درصد افزايش داشت و اين هياهوي رسانه اي براي پنج درصد رشد بود و از منظر ديگر ، در تعداد معاملات مسكن ابتدا بايد ٧٠ درصد معاملات مشاركتي را از كل معاملات كسر كرد تا آمار واقعي فروش بدست آيد.

در شش ماه ابتدائي سال جاري در تهران ٨٧ هزار واحد مسكوني به فروش رفته كه اگر ٧٠ درصد نقل و انتقالات مشاركتي از آن كسر شود كل تعداد معاملات در شش ماهه به ٢٦ هزار واحد تقليل مي يابد. در شهرستان تهران دو ميليون و نهصد و پنجاه هزار واحد مسكوني وجود دارد فروش ٢٦ هزار واحد مسكوني گواه آن است كه از هر صد واحد مسكوني در تهران طي يك سال فقط دو واحد بفروش مي رسد

پنجاه سال طول مي كشد تا همه واحد هاي مسكوني در تهران يكبار به فروش برسد ، آيا اين نشانه ورود بخش مسكن به فاز رونق است؟، رئيس اتحاديه املاك بايد در مقابل افكار عمومي در مقابل پيش بيني هاي نادرست از ورود بخش مسكن به فاز رونق پاسخگو باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار 3 آذر 96، کد مطلب: 3960903004، www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین