پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۹۵۷۸۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
تحصیل در طول یک ترم قطعا فراز و فرودهای زیادی دارد. این فراز و فرودها، در بعضی مواقع شاید باعث جلو افتادن در یک درس شود و در برخی مواقع چاره‌ای جز حذف آن درس برای یک دانشجو نمی‌گذارد.

شعار سال: «حذف و اضافه» یکی از راهکارهایی است که در اختیار دانشجویان قرار گرفته تا بتوانند در صورت بروز مشکل یا تغییر نظر دانشجو تا «سقفی» واحدهای اخذشده را تغییر دهند. اما هستند دانشجویانی که در اواسط و هفته‌های پایانی ترم به دلایلی از ادامه یک واحد درسی معذورند که برای حل این مساله نیز قوانین آموزشی به کمک دانشجویان آمده است و آنها می‌توانند با توجه به تقویم آموزشی دانشگاه اقدام به «حذف اضطراری» کنند. قوانین حذف اضطراری در تمامی موسسات دانشگاهی از جمله سراسری، آزاد، پیام نور و... وجود دارد و بعضا برخی از دانشگاه‌ها با تبصره‌هایی اقدام به اجرای آن می‌کنند.

در دانشگاه آزاد اسلامی گرچه در تقویم آموزشی که در ابتدای ترم جاری اعلام شد، تاریخی از «حذف اضطراری» منتشر نشده است، اما با توجه به آیین‌نامه آموزشی این دانشگاه دانشجویان می‌توانند پنج هفته مانده به پایان ترم درخواست حذف اضطراری را به اداره آموزش تحویل دهند. در ماده 37، فصل هفتم این آیین‌نامه آمده است: «دانشجو می‌تواند تا پنج هفته قبل از پایان نیمسال تحصیلی فقط یکی از درس‌های نظری یا عملی یا عملی- نظری خود را حذف کند مشروط به اینکه واحدهای درسی باقیمانده وی از حداقل مجاز (دوره‌ای 12 واحد، پاره‌وقت 10 واحد، آموزش معلمان 8 واحد)کمتر نشود.»

البته در آیین‌نامه‌های داخلی برخی از واحدها قیدهای دیگری همچون «هم‌نیاز نبودن درس مورد نظر»، «غیرعملی بودن واحد» و «ترم آخر نبودن» نیز از شروط درخواست حذف اضطراری است.

زمان دقیق حذف اضطراری

همان‌طور که اشاره شد، دانشجویان متقاضی می‌توانند پنج هفته مانده به پایان ترم درخواست حذف اضطراری کنند، این به این معنی است که طبق تقویم آموزشی منتشرشده توسط دانشگاه آزاد اسلامی که تاریخ پایان ترم جاری را چهاردهم دی‌ماه اعلام کرده است، می‌توان نتیجه گرفت که دانشجویان باید هفته جاری درخواست خود را به اداره آموزش واحدها ارائه دهند. ذکر این نکته هم قابل‌توجه است که در صورت موافقت با حذف درس، شهریه‌ای اعم از ثابت و متغیر بازپرداخت نمی‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران ، تاریخ انتشار آذر 96، کدمطلب:877559، www.iscanews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین