پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۸۱۸
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
پس از پایان مناقشه زیست محیطی ایران با آمریکا و استرداد سه هزار قطعه فسیل، اکنون ذخیره گاه (منطقه) فسیلی مراغه در انتظار بازگشت آثار مکشوفه خود و بدست آوردن فرصتی برای تبدیل به جایگاه علمی، گردشگری و ژنتیکی کشور است.

شعارسال :در سال های ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ گروه مشترکی از کاوشگران ایرانی و آمریکایی با اجرای عملیات اکتشافی در منطقه مراغه، موفق به کشف حدود سه هزار قطعه فسیل منحصر به فرد مربوط به دوران سوم زمین شناسی از مهره داران و یک جمجمه کامل متعلق به نمونه مشخصی از پستانداران در این منطقه شدند.

پس از کشف، تعدادی از فسیل ها برای مطالعه، شناسایی و طبقه بندی به موزه کانتی ایالات متحده ارسال و مقرر شد که پس از پایان مطالعات بین شش ماه تا یک سال به ایران بازگردانده شود اما به دلایلی عودت این فسیل ها سال ها به طول کشید و این مناقشه با پیروزی ایران به پایان رسید.

ایران اکنون با پایان مناقشه زیست محیطی بین دو کشور، پذیرای سه هزار قطعه فسیل کشف شده از ذخیره گاه فسیلی مراغه بوده و با اتکا به گفته ‘معصومه ابتکار’ معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، بخشی از فسیل های بازپس گیری شده به موزه تاریخ طبیعی و بخشی به مرکز تحقیقات فسیل شناسی مراغه منتقل می شود.

از این رو انتظار می رود مسئولان و دست اندرکاران در راستای ایجاد زیرساخت های مختلف از جمله تکمیل طرح ۱۱ ساله احداث مرکز تحقیقات فسیل شناسی و ایجاد پژوهشکده و موزه فسیل و دیرینه شناسی در این شهرستان اقدام کنند.

منطقه فسیلی مراغه با ایجاد این زیرساخت ها و با در آغوش گرفتن آثار مکشوفه خود می تواند به یک مرکز آموزشی، مطالعاتی، تحقیقاتی و گردشگری تبدیل شود چراکه از غنای گونه ای و فسیلی زیادی از جمله پستانداران گوشتخوار، علف خوار، آنتیلوپ، گاوسانان، زرافه، گربه ها، ببرهای دندان خنجری برخوردار بوده و هر موزه اروپایی افتخار می کند که نمونه هایی از این فسیل ها را داشته باشد.
از آنجایی که طرح احداث مرکز تحقیقات فسیل شناسی کشور از سال ۱۳۸۳ در این شهرستان برای اجرای برنامه های آموزشی، تحقیقاتی، نگهداری و بازسازی نمونه های جمع آوری شده از منطقه فسیلی مراغه، در برنامه کاری سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و هم اکنون نیمه تمام بوده و شایسته است زمینه نگهداری این آثار در این شهرستان هر چه زودتر فراهم شود.

آثار و بقایای فسیلی مهره داران از جاذبه های مهم زمین در عرصه های مختلف علمی تحقیقی، ژنتیکی و گردشگری در بسیاری از نقاط جهان بوده و منطقه فسیلی مراغه به عنوان تنها منطقه غنی فسیلی ایران در امتداد کمربندی از مناطق فسیلی بین المللی قرار گرفته که کشورهایی مانند ترکیه، یونان، اسپانیا و پرتغال را شامل می شود.

اثر ملی طبیعی فسیلی مراغه میراثی گرانبها از دوران سوم زمین شناسی است که قدمت آن به ۷٫۵ تا ۱۲٫۵ میلیون سال قبل بر می گردد و در سال ۱۲۱۸ شمسی (۱۸۴۰ میلادی) توسط مسافر روسی ‘خانیکف’ کشف و تا کنون بیش از هشت بار توسط کاوشگران مختلف از کشورهای اتریش، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس، آمریکا و ایران کاوش شده است.

وسعت منطقه فسیل شناسایی شده مراغه حدود ۴۰ هزار هکتار در دامنه جنوبی سهند بوده که سازمان حفاظت از محیط زیست یک هزار و ۲۶ هکتار از این منطقه را در سال ۸۴ به عنوان اثر طبیعی ملی تصویب کرده تا از تخریب، برداشت و حفاری در این منطقه محافظت و کارهای تحقیقاتی بطور دقیق بر روی آثار کشف شده انجام شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری مراغه نیوز ، تاریخ انتشار 10 بهمن 1394 ، کد مطلب : 4299 : www. news.maraghe.net

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین