پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۸۲۰
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز گفت: ایجاد کمیسیون های جدید در شورای شهر تبریز هیچ توجیهی جز باج دهی به برخی از اعضای این شورا ندارد.

شعارسال : خلا قانونی باعث شده تا شورای شهر نتواند بر مسائل شهر نظارت و دخالت داشته باشد.

دکتر علی شیاری عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز اظهار داشت : دو وظیفه مهم شورای شهر تصویب بودجه شهرداری و نظارت بر عملکرد شهرداری است و افزود : این امر که شورا ها بر تمام مسائل شهر نظارت داشته باشند هنوز در شهرهای ایران جا نیافتاده است و با اینکه در قانون برای شورای اسلامی شهرها وظایف زیادی از جمله نظارت بر امور همه ادارت و سازمانهای شهر ترسیم شده است ، اما راه کار و مکانیسم این نظارت و این وظایف در قانون مشخص نشده است و یک خلا قانونی در این مورد وجود دارد و شورا عملا نمی تواند به وظایف قانونی خود عمل کند. وی ادامه داد : نبود مدیریت واحد شهری نیز ناشی از همین خلا قانونی است که موجب حیف و میل بودجه شهر و نارضایتی شهروندان می شودو این خلا قانونی باید توسط شورای عالی استانها و مجلس شورای اسلامی قانونگذاری و چاره ای برای آن اندیشیده شود.

این عضو شورای شهر تبریز با بحرانی ارزیابی کردن وضعیت شهرداری تبریز ادامه داد : تعداد افراد شاغل در شهرداری تبریز دوبرابر تعداد مجاز است و وزارت کشور نیز بر این مسئله ایراد گرفته است ولی در سالهای قبل و الان نیز افرادی تحت عناوین مختلف در شهرداری ها مشغول میشوند که این امر باعث تشدید بروکراسی اداری و سردرگمی و نارضایتی مراجعه کنندگان شده است و چون افراد فاقد تخصص جذب شده اند و در جایگاه مناسب بکارگیری نشده اند ، بهره وری به شدت پائین است.

بودجه کافی برای احیای دریاچه ارومیه از طریق ریاست جمهوری اختصاص نیافته است

شیاری با اشاره به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه ، احیای آن را یک پروژه ملی بیان کرد و ادامه داد : متاسفانه در سالهای قبل توجهی به این مسئله نشده است و در طی یک ونیم سل گذشته با تزریق ۱۱۰۰ میلیارد بودجه تنها کار تحقیقاتی و مطالعاتی انجام شده است و کار عملیاتی خاصی صورت نگرفته است.

شیاری گفت : در واقع دریاچه ارومیه دیگر تمام شده است و فقط مقدار بسیار کمی آب در نزدیکی ارومیه وجود دارد و اگر به صورت جدی و عملیاتی کاری انجام نشود ، چندین برابر هزینه ای که برای احیا باید هزینه شود ، هزینه عواقب این فاجعه زیست محیطی خواهد شد.

وی ادامه داد : متاسفانه موضوع به یک مسئله سیاسی تبدیل شده است و دولت تقصیر ها را بر دوش دولت قبلی می اندازد . شیاری گفت : حرف بنده این است که همه در قبال این موضوع مسئولند و نقش داردند و این مسئله ای است که عارض شده و با فرافکنی کاری از پیش نخواهد رفت.رئیس جمهور در سفر خود به استان وعده هایی داد ولی ما خروجی آن را نمی بینیم و کار مطالعاتی دیگر کافی است و باید هرچه سریعتر یکی از طرح های بررسی شده به صورت عملیاتی شروع شود.

وی در پاسخ به این سوال که : نقش شهرداری تبریز در این پروژه ملی چیست ؟ ادامه داد : نقش شهرداری در این مسئله بسیار جزئی و در حد هدایت آبهای سطحی به سمت دریاچه از طریق لایروبی رودخانه ها می باشد و بحث اصلی مسئله بودجه است که باید به صورت ملی اختصاص پیدا بکند ، زیرا مبالغ بسیار سنگین هستند و شهرداری ها توان انجام چنین پروژه ای را ندارند و مسئله دیگر اینکه همه دستگاهها اعم از استاداری ، محیط زیست ، آب منطقه ای ، جهاد کشاورزی ، سازمان مدیریت بحران و باید وارد عمل شوند که همت وزرا را می طلبد و بودجه باید از طریق ریاست جمهوری اختصاص پیدا بکند که فعلا نشده است.

مهلت گرفتن از بانک شهر مشکل بدهی شهرداری را حل نخواهد کرد

شیاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت بدهی های شهرداری تبریز چگونه است گفت : بنده بارها گفته ام که بودجه واقعی شهر تبریز در حدود ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ میلیارد تومان است . اما اما این رقم در بودجه تصویبی در شورا به صورت تصنعی و شعارب به ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیارد می رسد که این امر باعث می شود نزدیک به نصف بودجه شهر تحقق پیدا نکند و پروژه هایی که به مردم وعده داده شده است اجرایی نشود و نارضایتی مردم و در مواردی بدهکاری شهرداری را بدنبال داشته باشد.

وی ادامه داد : شهرداری در سال قبل مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از بانک شهر وام گرفته است که علت تسریع در اجرای پروژه ها نیز همین مسئله بود. اما حالا که موقع پرداخت اقساط این وامها رسیده است ، اکثر مناطق و سازمانهایی که وام گرفته اند توان بازپرداخت آن را ندارند و حتی حساب برخی از این مناطق و سازمانها به علت بدهی توسط بانک مسدود شده است اما این سازمانها و مناطق با مهلت گرفتن از بانک شهر و به تعویق انداختن موعد اقساط نخواهند توانست این مشکل را حل کنند زیرا که فصل ساخ و ساز در شهر رو به پایان است و درآمد های شهرداری رو به کاهش است و این باعث می شود مشکلات روی هم افزوده شوند.

افزایش تعداد کمیسیون های شورای شهر باج دهی به برخی از اعضای شوراست

شیاری در پاسخ به این سوال که چرا در هیچ کدام از کمیسیون های شورای شهر حضور ندارید گفت : من به ساختار کمیسیون ها اعتراض دارم . تعداد کمیسیون ها امسال افزایش یافته است در حالی که در واقع این کمیسیون ها هیچ کاری انجام نمی دهند و حتی تشکیل جلسه هم نمی دهند و افزایش تعداد چنین کمیسیون هایی باج دهی به برخی از اعضای شورای شهر است تا تعدادی از آنها صاحب منصب جدید شوند. وی ادامه داد : اخیرا همان کسانی که سال قبل می گفتند کمیسیون ها تعطیل شوند ، داعیه دار این مسئله اند که کمیسیون ها کار تخصصی انجام می دهند . سوال من اینجاست که در سال قبل کمیسیونها کدام کار تخصصی را انجام داده اند . فیلم اینکه برخی از اعضا می گفتند کمیسیونها باید تعطیل شوند موجود است و نکته بعدی این که رای گیری برای کمیسیون ها معنی ندارد . وقتی که اعضای کمیسیون ۵ نفرند و ۵ نفر در انتخابات آن شرکت کرده اند ، رای گیری چه مفهومی می تواند داشته باشد؟

انتخابات خبرگان اولویت اول است/ مجلس متعادلی را شاهد خواهیم بود

عضو شورای شهر تبریز در پاسخ به سوالی در مورد انتخابات پیش رو گفت : باید توجه داشته باشیم اهمیت انتخابات خبرگان رهبری به مراتب از انتخابات مجلس بیش تر است . حضرت امام در وصیت نامه خود چنین مضمونی را می فرمایند که : مسامحه در امر انتخابات خبرگان رهبری قابل بخشش نیست . لذا انتخابات مجلس نباید انتخابات خبرگان رهبری را تحت الشعاع قرار دهد و اولویت اول باید خبرگان رهبری باشد.

وی ادامه داد : در مورد انتخابات مجلس به نظر بنده بر خلاف انتخابات قبل ، که رقابت بین طیف اصولگرا بود ، در این دوره انتخابات ، رقابت بین طیف اصولگرا و اصلاح طلب خواهد بود. طیف موسوم به دولت و اصلاح طلب سعی دارد تا اکثریت مجلس را کسب و مجلسی مانند مجلس ششم را بوجود بیاورد. اما برداشت من این است که این اتفاق نخواهد افتاد و مجلسی بینابین و متعادل را شاهد خواهیم بود و اگر هم فاصله ای هم وجود داشته باشد ، فاصله معنی داری نخواهد بود . شیاری گفت : البته باید نکته ای را مد نظر داشت که در کشور ما انتخابات به صورت حزبی نیست بلکه بیش تر به صورت فردی است ، لذا نتایج انتخابات بیشتر به این بستگی دارد که چه کسانی از چه مناطق و شهرهایی کاندید شوند.

بارها گفته ام که ما باید سرمایه گذار را جذب کنیم نه سرمایه بردار را ! / ۷۰ درصد مراجعات مردمی شورای شهر در مورد اشتغال است.

این عضو شورا در پاسخ به سوالی در مورد بحران اشتغال گفت : ۷۰ درصد مراجعات مردمی شورای شهر در مورد اشتغال است. وی ادامه داد : از یک سمت گفته می شود ، دولت باید از تصدی گری دست بردارد و نیروهایش را کم کند و از طرف دیگر می گوئیم بحران اشتغال داریم. لذا برای چاره باید اختیارات بخش خصوصی در همه حوزه ها بیش تر شود و قوانین تسهیل شود و وامهای قانونی با ضمانت لازم و با درصد سود کم پرداخت شود تا تولید رونق بگیرد و و گرنه این بحران گریبانگیر جامعه خواهد بود.

وی افزود : البته در جذب سرمایه گذار باید نهایت دقت به عمل بیاید. سود پروژه نه باید آن قدر زیاد باشد که به عهدنامه ترکمنچای تبدیل شود و نه آنقدر کم باشد که رغبتی برای سرمایه گذاری وجود نداشته باشد. همچنین باید عدالت در واگذاری پروژه ها رعایت شود زیرا برخی مواقع شاهد هستیم که نفراتی از کانالهای مختلف مشارکتهایی را به عهده می گیرند و با اخذ وامهای کلان برای خود سرمایه ای دست و پا می کنند . این افراد سرمایه بردار هستند نه سرمایه گذار !

باغات حکم آباد هم فضای سبز است ، هم محل امرار معاش طیف کثیر و هم برای جامعه آورده دارد.

دکتر علی شیاری در پاسخ به این سوال خبرنگار اویاقلیق که اینهمه اصرار شهرداری برای تبدیل باغات حکم آباد به پارک با صرف هزینه گزاف و با توجه به اینکه آن باغها جزو حاصلخیزترین و مرغوبترین خاکها می باشد چیست گفت: پارک بزرگ تبریز وسعتی حدود ۸۰۰ هکتار داشت که با کاهش های متعدد مقدار آن به حدود ۳۰۰ هکتار رسیده است و مقداری از این زمینها توسط شهرداری تبریز تملک شده است و به صورت استیجاری در اختیار کشاورزان قرار دارد. اما مقدار دیگری تملک نشده است . در مورد بخشی که تملک نشده است ، من سوال شما را وارد می بینم و من هم این سوال را دارم اما در مورد بخشی که تملک شده است نیز بنده این پیشنهاد را داشتم که با ایجاد شغل و کارسازی ، طوری عمل شود که این باغات در اختیار کشاورزان باقی بماند و اگر شهرداری مبلغی به آنان پرداخت کرده است ، توسط آنها برگردانده شود تا حقی ضایع نشود و هزینه ای اسراف نشود. زیرا این باغها هم فضای سبز هستند و هم محل درآمد طیف کثیر بوده و هم برای جامعه آورده دارد.

ایشان در پاسخ به این سوال که از بابت تملک این زمینها مبلغی واریز نشده باشد و تنها از طریق چک و آنهم واگذاری به حساب دولت اقدام شده باشد تکلیف چیست گفت : در این صورت تملکی صورت نگرفته است ، البته این یک مسئله حقوقی است و باید به همت اهالی از طریق دادگستری پیگیری شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی اویاقلیق ، تاریخ انتشار چهارشنبه 07 بهمن 1394 ، کد مطلب :22135 : www. oyaglig.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین