پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۸۹۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: محدوده‌های جنگلی و كوهستانی استان نظیر مناطق حفاظت شده سبزکوه، هلن، قیصری و منطقه شکار ممنوع خدا آفرید زیستگاه گونه جانوری خرس قهوه‌ای است.

شعار سال: شهرام احمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با اشاره به اینکه خرس قهوه‌ای بزرگ‌ترین گوشتخوار ایران است، اظهار کرد: ویژگی‌های ظاهری این گونه جانوری شامل طول بدن 140 تا 250 سانتی‌متر، طول دم 6 تا 14 سانتی‌متر، ارتفاع بدن 90 تا 110 سانتی‌متر و وزن 100 الی 250 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه نر و ماده خرس قهوه‌ای هم‌شکل‌ هستند اما نر به‌طور مشخصی بزرگ‌تر و سنگین‌تر است، افزود: سطح کل بدن این گونه جانوری را موهای انبوه و یکدستی پوشانده که معمولاً به رنگ قهو ه‌ای اما گاهی تیره‌تر و یا روشن‌تر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بچه‌ خرس‌ها قهوه‌ای تیره هستند و گاهی در ناحیه سینه قسمت روشنی مانند خرس سیاه دارند، اضافه کرد: خرس قهوه‌ای کف‌رو است و پاهای جلو و عقب هر دو پنج انگشت با ناخن‌‌های بلند و قوی دارند.

احمدی سر بزرگ، گوش‌های کوچک و گرد، چشم‌ها ریز و دم بسیار کوتاه را از دیگر ویژگی‌های ظاهری این حیوان عنوان کرد و ادامه داد: این گونه جانوری زندگی انفرادی دارد اما توله‌ها تا حداکثر سه سالگی با مادر زندگی می‌کنند.

وی گفت: خرس قهوه‌ای غالباً شبگرد است ولی در روز نیز مشاهده می‌‌شود؛ در زمستان‌ها با کاهش دمای هوا و کاهش مواد غذایی به غاری که از قبل برای خواب زمستانی آماده کرده می‌‌رود و تمام زمستان را می‌خوابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری افزود: این حیوان برخلاف قدرت بویایی بالا، بینایی ضعیفی دارد، همه چیزخوار است اما بخش عمده رژیم غذایی را مواد گیاهی تشکیل میدهد؛ همچنین از ماهی، مهره‌‌داران بزرگ و کوچک، حشرات، لاشه، دام‌های اهلی و زباله نیز تغذیه می‌کند.

احمدی با بیان اینکه خرس قهوه‌‌ای چند همسر هستند و جفت‌گیری در اوایل تابستان صورت می‌‌گیرد، اضافه کرد: این گونه جانوری معمولاً 1 تا 3 و به ندرت تا 6 توله با وزن تقریبی 300 الی 500 گرم در طی خواب زمستانی به دنیا می­‌آورد، نوزادان بسیار نارس متولد می‌‌شوند و به مدت 3 ماه از شیر مادر تغذیه می‌کنند و به وزن 15 کیلوگرم می‌‌رسند.

وی ادامه داد: توله‌ها 2 تا 3 سال به مادر وابسته‌‌اند و در 4 الی 5 سالگی بالغ می‌‌شوند، بیشترین طول عمر خرس قهوه‌ای در طبیعت 25 تا 30 سال اما در اسارت تا 47 سال عمر می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: خرس‌ها به دلیل استفاده از منابع غذایی مختلف، زندگی در مناطق دور از دسترس و صعب‌العبور جنگلی و کوهستانی، شبگرد بودن، نداشتن دشمنان طبیعی و خواب زمستانی از جمعیت خوبی برخوردارند و در حال حاضر خطری جدی نسل آنها را تهدید نمی‌کند.

وی افزود: در اکثر مناطق ایران، به دلیل گسترش مناطق شهری و روستایی به زیستگاه خرس قهوه‌ای، این گونه جانوری توسط مردم محلی کشته می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد : محدوده‌های جنگلی و کوهستانی استان نظیر مناطق حفاظت شده سبزکوه، هلن، قیصری و منطقه شکار ممنوع خدا آفرید زیستگاه این گونه جانوری است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 26آذر 96، کدمطلب:۱۳۹۶۰۹۲۶۰۰۰۴۷۸، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
برگزیده ها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Lord
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
0
2
خدا رو شکر که هنوز منقرض نشدن دم همه حافظین محیط زیست گرم
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین