پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۹۸۹۸۷
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: مـردم فـعلاً گـرانــی کـالاهـای اســاســی را تحـمل کـنند.

شعارسال : وقتی صحبت از گرانی اقلام مصرفی و به‌خصوص مواد غذایی به‌میان می‌آید، همه نگاه‌ها به‌سمت ستاد تنظیم بازار معطوف می‌شود؛ ستادی که وظیفه اصلی‌اش، نظارت و جلوگیری از افزایش قیمت اجناس است. این روزها که قیمت تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی و برخی صیفی‌جات یک‌باره بالا رفته است همه چشم‌ها به این ستاد دوخته شده تا ببینند این گرانی نابهنگام تا کجا ادامه خواهد یافت و چه‌زمانی دوباره به مرز قیمت‌های مصوب خواهیم رسید؛ سؤالاتی که محسن بهرامی ارض اقدس، دبیر ستاد تنظیم بازار به آنها پاسخ می‌گوید.

علت گرانی گوجه‌فرنگی و برخی صیفی‌جات در روزهای اخیر چه بوده است؟

گوجه یک محصول فصلی و تابع آب‌وهواست یعنی بسته به شرایط آب‌وهوایی تولیدی متغیر دارد. در این فصل تولید گوجه‌فرنگی، تولید گلخانه‌ای است، بنابراین طبیعی است که هزینه تولید و قیمت آن متناسب با میزان عرضه و تقاضا افزایش پیدا می‌کند.

برنامه دولت و ستاد تنظیم بازار برای کنترل قیمت گوجه‌فرنگی چیست؟

دولت هیچ برنامه‌ای برای کنترل قیمت گوجه‌فرنگی ندارد و در واقع امکان آن را هم ندارد، زیرا نه امکان ذخیره‌سازی این محصول وجود دارد و نه امکان اینکه گوجه‌فرنگی وارد شود، بنابراین در شرایط فعلی تابع شرایط فصلی در عرضه و تقاضا هستیم.

علت گرانی تخم‌مرغ در روزهای اخیر چیست؟

علت اصلی کمبود تخم‌مرغ در هفته‌های اخیر، شیوع آنفلوآنزای مرغی است. متأسفانه در بخش عمده‌ای از مرغداری‌های کشور ما و بیش از 50 کشور جهان این بیماری شیوع پیدا کرده و با سرد شدن هوا هم شدت بیشتری می‌یابد.

میزان خسارت تخمینی چه‌مقدار بوده است؟

در ماه‌های اخیر در مجموع حدود 10 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار گرفتار این بیماری و از چرخه تولید حذف شده‌اند. در نتیجه تولید تخم‌مرغ در کشور کاهش یافته و مرغ‌داران ما آسیب دیده‌اند.

برنامه ستاد تنظیم بازار برای رفع این مشکل چه بوده است؟

در ستاد تنظیم بازار این موضوع مورد بحث قرار گرفت و جلسه مبارزه با این بیماری یکشنبه هفته گذشته به‌ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شد.

همچنین ستاد مبارزه با آنفلوآنزای مرغی تشکیل و  در راستای حمایت از مرغدارانی که آسیب دیده‌اند تصمیم‌هایی گرفته شد.

از سوی دیگر تسهیلاتی برای تأمین نهاده‌های تولید مانند خوراک دام، کنجاله و ذرتی که مورد نیاز مرغداران است درنظر گرفته شد تا بتوانیم هزینه‌های تولید را تا حد ممکن کاهش دهیم.

با توجه به کاهش تولید تخم‌مرغ داخلی، آیا تصمیمی برای واردات این محصول غذایی گرفته شده است؟

متأسفانه تخم‌مرغ محصولی نیست که به‌راحتی بتوان آن را وارد کرد. از سوی دیگر بسیاری از کشورهایی هم که مازاد تولید دارند، خودشان دچار آسیب بیماری آنفلوآنزا شده‌اند. در عین حال مجوز ورود احتمالی تخم‌مرغ به «اتحادیه مرکزی میهن» ــ که تشکل اصلی تنظیم بازار تخم‌مرغ است ــ داده شد که در صورت امکان بتواند با استفاده از تسهیلات ارز مبادله‌ای و تسهیلات منابع ریالی که در اختیار این اتحادیه قرار می‌گیرد عنداللزوم برای تأمین کسری مورد نیاز، واردات هم صورت بگیرد، هرچند این کار سختی است.

تا زمان واردات تخم‌مرغ چه‌برنامه‌ای برای تنظیم بازار با همین حجم موجود تولید تخم‌مرغ داخلی دارید؟

تا آن زمان به اتحادیه مرکزی میهن مجوز داده شده که برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت‌ها، توزیع تخم‌مرغ را به‌صورت گسترده در بازارهای روز و میادین میوه و تره‌بار در حاشیه قیمت بازار عرضه کنند و اجازه ندهند بازار بیشتر از این دچار بحران شود.

متأسفانه توقف توزیع باعث تشدید عدم تعادل قیمت‌ها شده بود، بنابراین با این مجوز که ستاد تنظیم بازار به اتحادیه مرکزی میهن داد، توزیع گسترده تخم‌مرغ در شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار آغاز شده و امیدواریم با تلاش این اتحادیه و استفاده از ظرفیت‌های موجود، بازار بیش از این دچار تنش نشود و به‌صورت عادی برگردد.

فکر می‌کنید چه‌زمانی به شرایط ایده‌آل در بازار تخم‌مرغ و قیمت‌های متناسب برسیم؟

اگر منظور شما از قیمت‌های متناسب همان قیمت‌های مصوب باشد خیلی بعید است که ما به آن قیمت‌های قبل برسیم، زیرا آخرین قیمت مصوب تخم‌مرغ چهار هزار و 800 تومان برای هر کیلو در مرغداری بود، در حالی که امروز حداقل قیمت تمام‌شده برای خود مرغداران، حدود 6 هزار و 200 تومان است، بنابراین ما باید تلاشی را هم در راستای حمایت از مرغداران و تولید داخلی داشته باشیم که در شرایط فعلی گرفتار هستند تا بتوانند تولیدشان را افزایش دهند، زیرا بخشی از گله‌های مرغ تخم‌گذار بیمار شده‌اند و به‌دلیل بیماری از چرخه تولید حذف شده‌اند و خسارت‌های زیادی به تولیدکنندگان وارد شده، بنابراین مردم فهیم ایران باید با درک شرایط فعلی که ناخواسته ایجاد شده و با توجه به شرایط فورس ماژوری که بیماری در بازار تخم‌مرغ پدید آورده است باید با تولید‌کنندگان همراهی و بخشی از این گرانی‌ها را تحمل کنند.

ما امیدواریم که وضع بازار بدتر از این نشود، تلاش‌هایی نیز صورت گرفته است تا بتوانیم چه از نظر تولید داخلی و چه از نظر واردات تنش‌های فعلی را کنترل کنیم.

آیا با توجه به تغییرات ایجادشده در ستاد تنظیم بازار، ‌جلسات به‌صورت منظم تشکیل می‌شود؟

بله، در حال حاضر وزیر صنعت، معدن و تجارت رئیس کارگروه تنظیم بازار است و جلسات‌شان منظم تشکیل می‌شود و سه‌شنبه گذشته آخرین جلسه‌ای است که برگزار و تصمیمات لازم گرفته شد.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 26آذر 1396 ، کدخبر:1603480 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین