شعار سال: مجلس شورای اسلامی رکن اصلی تصمیمگیری و اداره امور کشور محسوب شده و دو وظیفه کلی قانونگذاری و نظارتی دارد. نمایندگی مجلس، مسئولیتی است که برای احراز آن علاوه بر شرایط عمومی، مانند عقل و بلوغ و … باید ۷ شرط قانونی دیگر را نیز دارا بود؛ و انتخاب کنندگان نمایندگان مجلس همه ایرانیان عاقل بالای ۱۸ سال هستند.حال چگونه باید نماینده خود را انتخاب کنیم که مجلس شورای اسلامی کارآمدتری داشته باشیم و تصمیمات آن باعث بهبود وضعیت زندگی ما ایرانیان و تحکیم مبانی دینی و اعتقادی و ارزشهای فرهنگ ایرانی در جامعه و ارتقای هر چه بیشتر جایگاه ایران در نظام بینالملل گردد؟
* تکلیف اول: اصل حضور مردم در انتخابات
اولویت اول اصل انتخابات. بعنوان نمایشگاهی از مردم سالاری دینی حکومت اسلامی و ضرورت برگزاری آن با شور و حرارت بالاست.
*تکلیف دوم: انتخاب.
*راه یافتن فرد اصلح چیست؟
بدیهی است که برای یافتن این سؤال و هر سؤال دیگری در حوزه مسائل نظام و انقلاب باید به نماد نظام و علمدار انقلاب یعنی ولی فقیه رجوع کرد
نظر رهبر انقلاب در این باره تأمل برانگیز است:
*اهمیت رأی خود را بدانیم
هر رأی میتواند در تعیین سرنوشت انتخابات و در ادامه، در تعیین سرنوشت یک طرح و لایحه مؤثر باشد؛ زیرا این یک یک آرای ماست که به نفع کاندیداها خوانده می شود و در نهایت یکی از آنان که بیشترین آرا به نام او نوشته شد، به عنوان منتخب مردم منطقه به مجلس راه می یابد و این تک تک آرای نمایندگانی که همه ما انتخاب کرده ایم است که در رد یا تصویب یک طرح یا لایحه شمارش می شود و در نهایت با تصویب یا رد آن طرح، زندگی ما بدان پیوند می خورد؛ بنابراین، با به یاد داشتن این ضرب المثل ها که قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود. و از ماست که برماست.، اهمیت رأی خود را بدانیم.
*مغلوب و مقهور تبلیغات نشویم!
در انتخابات، کاندیداهای متعدد با شهرت و تواناییهای تبلیغاتی مختلف به رقابت با یکدیگر میپردازند و سعی می کنند تا با جلب توجه مردم، آرای آنان را به نام خود کنند. طرح های گرافیکی رنگارنگ، شعارهای گوناگون و جذاب، توزیع بروشورهای حاوی زندگی و سوابق علمی ـ شغلی کاندیداها و وعده های انتخاباتی، پخش هدایای تبلیغاتی و اخیراً تبلیغات تصویری در رسانه های مداربسته بخش خصوصی و سایت ها از مهمترین روش های تبلیغات کاندیداهاست.
روشن است که هر کاندیدا با تبلیغات خود، قصد دارد تا به ما بقبولاند که او. فرد شایسته برای ورود به مجلس است؛ اما در لا به لای این حجم عظیم تبلیغات، این ماییم که باید مقهور نشویم و کسی را که شایسته نمایندگی ما در مجلس شورای اسلامی است، انتخاب کنیم.
با ذکر برخی شیوه ها و ادعاهای رایج کاندیداها در تبلیغات، پیشاپیش تأمل در آنها، شناخت واقعیت و انتخاب کاندیدای اصلح را مورد تأکید قرار می دهیم.
ادعای از طبقه متوسط، ساده زیست بودن یا مستقل از احزاب و گروه های ذی نفوذ: اگر کاندیدایی با تبلیغات بسیار پرهزینه.، خود را این گونه معرفی کند، مصداق این ضرب المثل است: قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را.؟!
* ذکر نسب خانوادگی:
برادر، فرزند، نواده یا عروس یا داماد شهید یا یک شخصیت مشهور دینی، علمی، فرهنگی یا سیاسی بودن از جمله تبلیغاتی است که برخی از کاندیداها در تبلیغات خود از آن استفاده می کنند. این نسبت هر چند می تواند نشانه مقبولیت اجتماعی فرد باشد، نباید ما را از ملاکهای فردی وی غافل کند؛ زیرا از فضل پدر، پسر چه حاصل! ملاک ما برای انتخاب وی برای نمایندگی مجلس، باید حسن شهرت خود او و توانایی ها و شایستگی های فردی وی باشد.
* سوابق شغلی متعدد:
برخی از کاندیداها با ذکر سوابق شغلی بسیار برای خود، آن را نشانه تخصص و توانایی خود معرفی می کنند که این مسأله نیز جای تأمل دارد؛ اگر این سوابق شغلی، دراز مدت.، در حوزه تخصصی فرد.، به سوی مسئولیت های مهم تر و بالاتر. و با موفقیت چشمگیر. باشد، نشانه توانایی و کفایت وی است؛ اما اگر شغل های پی در پی وی، در حوزه های گوناگون و بدون ارتباط با تخصص وی.، کوتاه مدت.، با فراز و نشیب. و بدون دستاورد خاص. باشد، مزیت محسوب نمی شود.
* احراز چند شغل:
یکی دیگر از شیوه های تبلیغاتی مرسوم کاندیداها، ذکر چند مقام و مسئولیت به عنوان شغل های فعلی. است. با توجه به اهمیت مسئولیت نمایندگی مجلس ـ که به تنهایی وقت بسیاری می طلبد ـ چند شغل دیگر داشتن نه تنها مزیت نیست، بلکه در صورت تداوم این شغل ها در دوره نمایندگی، فرد را از انجام وظیفه نمایندگی بازمی دارد؛ زیرا به گفته خواجه نظام الملک طوسی در سیاستنامه: کسی که به دو کار مشغول باشد، پیوسته یک کار ناکرده آید یا هر دو کار..
* مستقل یا حزبی بودن:
*نقاط قوت امروز را منهای نقاط ضعف موجود داشته باشد
این را همه بدانند که آنچه ما برای نماینده مجلس آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی که امروز وجود دارد، منهای ضعف هائی که وجود دارد. این را همه توجه کنند؛ نماینده هر دورهای باید امتیازات کسبی و ممکنالحصول نماینده قبلی را داشته باشد، ضعف های او را نداشته باشد.
هر کسی بالاخره نقاط قوّتی دارد و نقاط ضعفی دارد نمایندگان ــ چه نماینده امروز، چه نماینده فردا ــ نقاط قوّتی دارند و نقاط ضعفی هم دارند. همهی ما همین جوریم؛ نقاط قوّتی داریم، نقاط ضعفی داریم. آن چیزهائی که امروز برای مجلس و برای نماینده نقاط قوّت محسوب میشود، اینها باید در نماینده بعدی وجود داشته باشد، اینها را باید در خود تأمین کند؛ آن چیزهائی که امروز نقاط ضعف شناخته میشود ــ که ممکن است شما بگوئید، من بگویم، دیگری بگوید ــ این نقاط ضعف را باید از خود دور کند.
یعنی ما در سلسلهی مجلس هایی که پشت سر هم میآیند، باید رو به پیشرفت باشیم، رو به تعالی و تکامل باشیم، تدریجاً بهترین های خودمان را بفرستیم؛ هر کسی میآید، پایبند به انقلاب، پایبند به ارزشها، پایبند به منافع ملی، پایبند به نظام اسلامی، پایبند به عقل جمعی، پایبند به تدبیر باشد.
اینگونه باید این کشور را اداره کرد. کشور، کشور بزرگی است؛ ملت، ملت باعظمتی است؛ مسائل تشویق کننده و مبشّر، فراوان است؛ مشکلات هم بر سر راه هر ملتی، و از جمله بر سر راه ما وجود دارد. آن کسانی که آمادهی این میدان میشوند، باید با کمال قوّت، با کمال قدرت، با توکل به خدا، با اعتماد به توانائیهای این ملت پیش بروند(مستفاداز بیانات گوهربار مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی ۹۲/۱/۱ در باب انتخابات ریاست جمهوری
همان گونه که از نمایندگان می خواهیم خدا و قیامت را به یاد داشته باشند و برای رضای خداوند کار کنند، خود نیز رضایت خداوند را در انتخاب کاندیدای مورد نظر در دل. داشته باشیم و ملاک رأی دادن خود را تعلقات طایفه ای یا شهری در نظر نگیریم و به فرموده حضرت امام خمینی (ره) در انتخاب وکلای خود رضای حق را بر رضای خود مقدم داریم..
با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از سايت خبري تحليلي جوان پرس، تاریخ انتشار: 15 بهمن 1394، کد مطلب: -:www. javanpress.ir
قبل از اینکه خواستید انتخابات مجلس یا ریاست جمهور انتخاب کنید .
فردی باید انتخاب کنید که دروغگو و وعده های دروغ و انقلابی نما نباشد
کسی که در این سالها نام حیوان به دنیا آمدند رای ندهید.
سال موش سال میمون سال بز سال مار سال گاو رای ندهید