شعارسال:قبل از هر چیزی توجه شما را به این موضوع جلب می کنیم که یکی از اصول طراحی آرم برای هر نوع برند، تناسب آن با زبان مورد استفاده در این آرم می باشد. مثلا اگر شما آرمی برای استفاده در یک برند فارسی زبان می خواهید، باید آرم شما از راست به چپ طراحی شود(متناسب با رسم الخط زبان فارسی). یا زمانی که آرم را برای زبان انگلیسی می خواهید، ترجیحا باید از سمت چپ به راست، طراحی گردد.
در حوزه هوانوردی نیز، استاندارد کاربرد آرم در سه جایگاه یا وضعیت، می بایست مورد توجه قرار گیرد:
برای روشن تر شدن موضوع به آرم به کار برده شده توسط یکی از شرکت های هواپیمایی با سابقه کشورمان می پردازیم:
در تصاویر 1 و 2 مشخص است که آرم هما بر روی دم هواپیما و به سمت دماغه هواپیما درج شده است(جهت پرواز پرنده هما، از سمت دم به سمت دماغه هواپیما است).که در این حالت، با توجه به نوشته فارسی "هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران” و انگلیسی "Iran Air” ، بدیهی است که جهت آرم درج شده در سمت راست هواپیما با نوشته انگلیسی و در سمت چپ هواپیما با نوشته فارسی هم راستا خواهد بود.
همچنین با توجه به تصاویر 3 و 4 بر روی هدر وبسایت شرکت هما، جهت آرم درج شده متناسب با زبان وبسایت درج شده است.
با توجه به تصویر 5 که یک نمونه نامه دو زبانه می باشد، استفاده از آرم انگلیسی معقول به نظر می رسد. در تصویر 6 نیز با توجه به فارسی زبان بودن نامه، استفاده از آرم فارسی زبان نیز قابل قبول به نظر می آید. اما در تصویر 7 استفاده از یک آرم انگلیسی ، در یک نامه داخلی و فارسی زبان، نیاز به بررسی بیشتر دارد.
چند روز پیش در فرودگاه مهرآباد در حال بدرقه دوستی بودیم که قدم بر چشم ما نهاده بود و مدتی ، افتخار میزبانی وی را داشتیم. برای چک کردن وضعیت پرواز مورد نظر به تابلوی اطلاعات پرواز فرودگاه مهرآباد نگاهی انداختم. جدا از تاخیری که در مقابل نام پرواز مورد نظرمان نوشته بود، چیزی جالب تر توجهم را جلب کرد.
«آرم مورد استفاده برای خطوط هوایی با زبان تابلو همخوانی نداشت.»یعنی مثلا در مقابل نام "ایران ایر” که به زبان فارسی بود، آرم هما به زبان انگلیسی و از چپ به راست درج شده بود. و یا در مقابل نام "Qeshm Air” به زبان انگلیسی ، آرم فارسی زبان قشم ایر و از راست به چپ درج شده بود.
آیا می توان از این الگو به عنوان یک مرجع برای درج آرم شرکت های هواپیمایی در کاربری های مختلف استفاده کرد؟
در صورت مثبت بودن پاسخ سوال فوق، در صورتی که یک مسافر خارجی و از قضا عضو سازمان های هواپیمایی بین المللی، این تابلو ها را دیده و متوجه اشتباه در این تابلوها شود، آیا این کسر شانی برای سازمان های ناظر داخلی نیست؟
منتظر روشنگری و توضیحات تکمیلی روابط عمومی شرکت های هواپیمایی و ارایه مباحث چالشی در این حوزه هستیم.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری ایرلاین پرس، تاریخ انتشار 4 دی 96، کد خبر:30818 ، www.airlinepress.ir