پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۹۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: در استان خراسان رضوی، هفت هزار کودک بازمانده از تحصیل وجود دارد.

شعارسال: فرشته سلجوقی اظهار کرد: تعداد جمعیت تحصیل‌کرده خراسان رضوی 17 درصد است که این میزان، از لحاظ آماری نزدیک به سیستان و بلوچستان، گلستان و آذربایجان غربی است؛ این درحالی است که حتی شهرهایی چون بوشهر و همدان به مراتب از خراسان‌رضوی از رتبه‌هایی بهتری برخوردارند.

وی افزود: در رتبه‌بندی میزان جمعیت تحصیل‌کرده، شهرهایی چون مازندران و تهران بهترین رتبه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. جامعه امروز اشتیاقی عجیب برای ادامه تحصیل دارد. درنتیجه هنگامی که آقایان ادامه تحصیل می‌دهند شرایط مناسب برای ازدواج را نخواهند داشت؛ درواقع سیاست‌گذاری‌های ما به‌گونه‌ای است که خود این سیاست‌ها مانعی برای ازدواج می‌شود، این سیاست‌گذاری‌ها در تضاد با چیزی است که از طریق تریبون‌های رسمی برای تشویق به ازدواج اعلام می‌شود.

مدیرعامل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خاطرنشان کرد: اولویت‌های امروز جوانان تحصیل، شغل و... شده است که با اصلی‌ترین اولویت زندگی، ازدواج جابه‌جا شده است. نکته دیگری که باید بدان توجه کرد این است که کاهش تعداد افراد باسواد و ریزش تحصیلی در میان زنان و دختران بیشتر است، همچنین بیشتر کودکان بازمانده از تحصیل ما، دختران هستند. به همین دلیل در سال 1393 تفاهم‌نامه‌ای را با معاونت آموزش و پرورش امضا کردیم که توجه ویژه‌ای در مورد تحصیل دختران روستایی فراهم شود. خراسان‌رضوی رتبه نگران‌کننده‌ای در ریزش تحصیلات ندارد، اما رتبه قابل قبولی هم نیست.

هفت هزار کودک بازمانده از تحصیل در خراسان‌رضوی

سلجوقی تصریح کرد: بیش از هفت هزار کودک بازمانده از تحصیل در خراسان‌رضوی شناسایی شده‌اند، اما متأسفانه شرایط دسترسی به آن‌ها وجود ندارد. ممکن است این کودکان به دلیل معلولیت، بُعد مسافت، نداشتن هویت... از تحصیل بازمانند، اما آنچه اهمیت دارد این است که در مورد کودکان بازمانده از تحصیل خیلی بها به ملیت نمی‌دهیم باید توجه به تحصیل کودکان دهیم حتی آن‌هایی که ملیت ایرانی ندارند.

وی با اشاره به اینکه «مشکلی که در مورد آمار زنان مطلقه‌ وجود دارد عدم وجود مرجعی برای ارائه آمار دقیق است» توضیح داد: دلایلی در مورد ارائه ندادن آمار این قشر از جامعه از سوی مسئولان بیشتر بیان مبتنی بر این است که بسیاری از طلاق‌هایی که صورت می‌گیرد، ثبت نشده است درنتیجه آماری که در اختیار قرار می‌گیرد، آماری واقعی نخواهد بود.

مدیرعامل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌رضوی ادامه داد: بسیاری از ازدواج‌ها، در سطح استان صورت می‌گیرد براساس فرهنگ موجود در استان، به صورت شرعی بوده، اما به شکل قانونی ثبت نشده است. درواقع این امر، نشان‌دهنده گریز از آمار است. آماری مربوط به زنان مطلقه‌ وجود ندارد، این درحالیست که آمار طلاق را داریم. آمار ازدواج در استان ما به پیروی از نرم کشوری کاهش داشته، اما خوشبختانه آمار طلاق استان، که بسیار رو به افزایش بود منطقی‌تر شده و درواقع کاهش پیدا کرده است.

عدم اطلاع از سرنوشت زنان مطلقه مشکل‌ساز است

سلجوقی با اشاره به اینکه «نُرم طلاق در استان خراسان رضوی 3.7 درصد است» افزود: در بسیاری از شهرستان‌های استان، این نرم بسیار پایین‌تر است. همچنین در شهر مشهد نرم طلاق 3.6 درصد است، که درواقع چندان تفاوتی با سطح استانی ندارد چرا که بیشترین ازدواج‌ها و طلاق‌ها در مشهد اتفاق می‌افتد. براساس آمار سال 1390 از جمعیت آقایانی که طلاق گرفته‌اند، تعداد بسیار اندکی ازدواج مجدد نکردند، درحالی که ما از سرنوشت زنانی که طلاق گرفته‌اند، اطلاع دقیقی نداریم.

وی بیان کرد: در طلاق، زنان بیشتراز مردان در مواجهه با آسیب قرار می‌گیرند و نداشتن آمار زنان مطلقه مشکل بزرگی است. درواقع آینده آن‌ها خیلی شفاف نیست. بسیاری از استان‌ها به همین دلیل به بحران پس از طلاق ورود کرده‌اند.

مدیرعامل دفتر بانوان و خانواده استانداری خراسان‌رضوی اظهار کرد: آماری در زمینه چندهمسری در کشور وجود ندارد، چرا که نیازی احساس نشده است که در این مورد پژوهش کنیم؛ زیرا که مشکلات اساسی‌تری در کشور وجود دارد. وجود فرهنگ چندهمسری در کشور ما بازمانده از دوره کشاورزی است، درحالی که یکی از 9 آسیب برتر موجود در استان خراسان‌رضوی، رابطه فرازناشویی است.                                                                                                                                                          

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 11دی 1396 ، کدخبر: 9610-5014-5،www.khorasan.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Fight
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
0
فعالان اقتصادی وابسه به امام رضا دستی به کار بگیرن راحت درست میشه
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین