پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۲۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
آشوراده تنها جزیره ایرانی در خزر که همواره در طول تاریخ دستخوش تاراج بشر قرار گرفته، همچنان پناهگاه موجودات بی‌پناهی است که کورسوی امیدی در دل برای رسیدن به این مکان امن را دارند. اما این روزها دوباره زمزمه‌هایی از تلاش این انسان دو پا برای اجرای طرح‌های عجیبش در آشوراده به گوش می‌رسد. دریغ و افسوس که ذهن‌های متمدن امروزی دیگر مجالی برای اندیشیدن به حفاظت و احیای طبیعتی که خود دلیل نابودی‌اش بوده، باقی نگذاشته و گام در مسیری گذاشته که ماحصلش جز تخریب و لگدکوب کردن امانت‌های الهی نیست.

شعار سال: چند وقتی است که «طرح گردشگری جزیره آشوراده» که با‌وجود تصویب نهایی همچنان در فضایی رمزآلود و مبهم به سر می‌برد، موجب نگرانی طبیعت دوستان در منطقه و حتی در کشور شده است. متأسفانه به دلایل نامعلوم بودن جزئیات طرح از یک سو و از سوی دیگر تجربه تلخ طرح‌های گردشگری گذشته در سایر نقاط کشور، ناخواسته اذهان عمومی به سمت بی‌اعتمادی کشیده می‌شود.گمان نمی‌کنم انتظار زیادی باشد که پیش از شروع عملیات اجرایی طرح‌های محیط زیستی و گردشگری، فعالان محیط زیست و صاحب نظران این حوزه از چند و چون کار مطلع شوند. تجربه بارها و بارها ثابت نموده که هرگاه تصویب چنین طرح‌هایی، بدون مشورت انجام گرفته، نه تنها راه به جایی نبرده بلکه مسبب بروز خسارات جبران‌ناپذیری نیز در پهنه طبیعت شده است. اما من نگارنده به‌دلیل آشنایی حدوداً 10 ساله با جزیره آشوراده واقع در پناهگاه حیات وحش میانکاله و کار مستقیم در آن منطقه و اینکه روزها و شب‌های زیادی را در این اکوسیستم بی‌نظیر گذرانده ام، تصویری متفاوت از ارزش و اهمیت آن دارم.
خوب به یاد دارم چند سال پیش وقتی سرمایه‌گذار مطرحی که سابقه اجرای طرح‌های گردشگری ناپایدار در جنوب ایران را در کارنامه خود داشت، پس از مصاحبه‌ای این جزیره را فاقد ارزش اعلام نمود و از زوزه شغال‌ها آزرده خاطر شده بود چطور اظهاراتش مورد اعتراض طیف‌های مختلفی از جامعه از جمله اقتصاددانان، جامعه شناسان و متخصصان محیط زیستی کشور قرار گرفت. این نحوه نگرش متفاوت و غیرعلمی و زیرپا گذاشتن اصول و قوانین حاکم بر پناهگاه‌های حیات وحش و ضوابط کنوانسیون رامسر، بی‌اعتنایی به‌نظرات اهل فن و عموم جامعه، عدم آینده نگری و درک صحیح شرایط وخیم اکولوژیکی منطقه، همه و همه ما را بر آن داشته تا امروز در مقابل چنین طرح‌های نابخردانه‌ای بایستیم و عزم‌مان را جزم کنیم تا از حقوق پایمال شده پرندگان مهاجر بی‌پناهی که تنها مأمن خود را برای نجات از گلوله‌های سربی شکارچیان، جزیره آشوراده یافته‌اند، به پا خیزیم. آشوراده و میانکاله فقط مأمن پرندگان نیست که حریم امن آبی این منطقه یکی از زیستگاههای فوک خزری هم هست که در سال های اخیر در حلقه محاصره تمدن بشری، فضای خانه‌اش را هر روز تنگ و تنگ‌تر می‌بیند.
ما عمیقاً معتقدیم که اگر هدف از این طرح، ارتقای سطح معیشتی مردم منطقه است، شرایط بسیار مناسب تری هم جهت سرمایه‌گذاری در خارج از این جزیره، همچون شهرها و روستاهای فراموش شده مملو از آثار تاریخی و طبیعی رو به نابودی و نیازمند توجه وجود دارد و مطمئناً راه نجات مردم متین و کم توقع این منطقه از وضعیت اقتصادی ضعیف کنونی، اجرای طرح‌های گردشگری پایدار با مدیریت اصولی بر پایه منافع عمومی خواهد بود و نه اشخاص خاص و دولتی.
آشوراده سال هاست که هویت طبیعی خود را دستخوش بی‌توجهی انسان می‌بیند، گله‌های فوک‌های خزری مدت هاست که سواحل این منطقه را که روزگاری از بهترین مکان‌های ساحل گذرانی‌شان بود ترک کرده و مرتباً کم و کمتر می‌شوند، گونه‌های بی‌نظیر گیاهی و جانوری این نگین بی‌همتا هر ساله درآتش بی‌مبالاتی و مدیریت ضعیف می‌سوزد و از بین می‌رود، بگذاریم این آخرین بازمانده‌ها، این تتمه بهشت گونه و این سکوت بی‌نظیر که آرامش و صلح را در دل زنده می‌کند برای یک بار هم که شده به جای دست های سنگین، دست نوازشگر انسان را بر پیکرش احساس کند. به جای تلاش برای آسیب رسانی به آشوراده کمی هم به فکر احیا و بازسازی این اکوسیستم ویران شده باشیم که این آخرین فرصت است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره:

456389

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
0
0
به هر قیمتی میخوان درامد زایی کنن...جالبه که میگن ما میخوایم محیط زیستو احیا کنیم
دیدن توریست شمال زیاده یه کیش دیگه پدید بیاریم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین