پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
در حالیکه سالهاست مسئولان از اتمام طرح کپرزدایی در جنوب کرمان سخن می گویند اما آتش سوزی در 15 خانه کپری در عنبرآباد نشان داد برخی مردمان محروم جنوب کرمان در اوج محرومیت سقفی جز خانه های ساخته شده از برگ درختان خرما ندارند.

شعار سال: "پایان کپر زدایی در جنوب کرمان" این جمله یادآور تیترهای است که بارها رسانه ها از قول برخی از مسئولان روی آن مانور خبری رفته اند اما اینکه به واقع دیگر در جنوب کرمان پدیده کپر نشینی وجود ندارد هنوز تا واقعیت فاصله دارد.

استان کرمان بزرگترین استان کشور است بطوریکه از شمالی ترین نقطه این استان تا جنوب کرمان بیش از 800 کیلومتر فاصله است با این وجود این استان بزرگ که از مرکز تا شرق و جنوب شرق کشور امتداد دارد شاهد جمعیتی متناسب با وسعتش نیست.

پراکندگی جمعیت در این استان خدمات رسانی را با مشکلاتی مواجه کرده است و این مسئله در جنوب استان کرمان نمود بسیار پر رنگ تری دارد.

کپر

جنوب استان کرمان منطقه ای محروم و در عین حال دارای پتانسیلهای اقتصادی غنی و دست نخورده است.

منطقه ای که تا چندی قبل تنها شامل دو شهرستان بود اما طی سالهای اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و به جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، فاریاب، قلعه گنج، رودبار و منوجان تقسیم شده است با نگاهی گذار بر وضعیت کنونی این شهرستانها در مقایسه با 10 سال قبل می توان پیشرفت و توسعه را در این مناطق به خوبی دید اما اوج بی توجهی به جنوب کرمان که ریشه در خان محوری زمان طاغوت در این منطقه دارد آنقدر زیاد است که گویی سرمایه گذاری و رفع محرومیت در این منطقه پایانی ندارد.

ایجاد ستاد راهبردی جنوب کرمان جرقه ای بود برای رفع محرومیت در این مناطق اما گویی در نهایت این ستاد نیز نتوانسته است به اهداف خود برسد.

*اساسی ترین وعده مسئولان در جنوب کرمان کپرزدایی از جنوب کرمان بود.

داستان کپرهای جنوب کرمان از آنجا آغاز شد که نماینده وقت یکی از شهرهای جنوب کرمان از وجود منطقه ای به نام پیدنکوئیه و زندگی ابتدایی و بسیار سخت مردم این منطقه خبر داد.

در آن زمان هضم اینکه برخی مردم خانه هایشان را از برگ درختان خرما می سازند برای اقشار مختلف جامعه سخت بود اما کپر نشینی در جنوب کرمان حقیقی انکار ناپذیر بود و درنهایت طرحی در راستای کپر زدایی در جنوب کرمان طراحی و در دستور کار قرار گرفت مسئولان می گویند در قالب این طرح بیش از 100 هزار خانه در جنوب کرمان ساخته شده است و در حقیقت مشکل کپر در جنوب کرمان رفع شده است.


اما همچنان اگر به جنوب کرمان به خصوص روستاهای دور افتاده سفر کنید کپر ها را می بینید و همچنان مردم محروم جنوب کرمان سقفی جز برگهای درختان خرما ندارند که ریشه یابی این مسئله امری ضروری است.

هر چند گفته می شود دیگر کپر نشین در جنوب کرمان وجود ندارد اما خبری روز چهارشنبه گذشته نشان داد که هنوز کپر نشین و کپر در جنوب کرمان وجود دارد.

خبر از این قرار بود که 15 خانه در روستایی در سعد آباد در آتش سوخت و خاکستر شد اما نکته مهم این بود که تمامی این خانه ها کپری بوده اند.

علت بروز این حادثه نیز از سوی مسئولان اتصالی برق عنوان شده است.


اسماعیل کمالی جانشین ستاد حوادث شهرستان عنبرآباد اظهار داشت: در این حادثه که عصر چهارشنبه بر اثر بی‌احتیاطی پخت غذا و شعله‌ور شدن آتش رخ داد، بیش از یک‌میلیارد ریال به صاحبان این خانه‌ها خسارت وارد شد.

کمالی با بیان اینکه در این سانحه به کسی آسیب جانی نرسیده است، خاطرنشان کرد: افراد حادثه دیده به اسکان و نیازهای اولیه زندگی نیازمند هستند.

این خبر بار دیگر نشان داد در جنوب استان کرمان همچنان کپر وجود دارد و حتی وجود کپرها را در زمینه های کاربردی و کلاسهای درس هم می توان دید.


اما مسئولان دستگاههای مربوط در این خصوص توضیحی جالب دارند و آن اینکه به هر کس که برای کپرزدایی درخواست کرده است تسهیلات در اختیار قرار گرفته است و اگر کسی همچنان در کپر است به این دلیل این است که خودش تمایلی برای ترک کپرها ندارد.

از سوی دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که در طرح کپرزدایی جنوب کرمان معماری سنتی و اقلیم منطقه در نظر گرفته نشده است و صدها خانه در این منطقه ساخته شده اما همچنان مردم منطقه به دلیل شرایط جوی تمایل دارند در کپر زندگی کنند و در برخی موارد مردم بومی خانه ها را به انبار تبدیل کرده اند و خود با ساختن کپر در نزدیکی خانه ها در آنها زندگی می کنند.

کارشناسان عقیده دارند که باید از ابتدا معماری و طراحی خانه ها در جنوب کرمان باید تلفیقی از کپر و خانه در نظر گرفته می شده تا در کنار صرفه جویی مطابقت بیشتری هم با زندگی بومی و سنتی مردم داشته باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 27 اردیبهشت 1392، کد مطلب: 2056869: www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
0
0
خودت که می گی وعده، نگفته که وظیفه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین