پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۵
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
نانو ازفناوری های نوینی است که به سرعت در جهان در حال توسعه و پیشرفت است و ایران نیز توانسته همگام با کشورهای برتر دنیا دراین حوزه حرکت کند؛به طوری که امروزه علاوه بر تجهیز مراکز علمی و مدارس داخل کشور شاهد نفوذ فناوری نانوی ایران به کشورهای مختلف از جمله چین هستیم.

شعارسال : پیشرفت چشمگیر ایران در این عرصه به حدی است که توانسته از سال 2007 تاکنون در بین کشورهای اسلامی و خاورمیانه مقام نخست را در حوزه فناوری نانو به خود اختصاص دهد و از رتبه 35 تولید علم در حوزه فناوری نانو در سال 2005 به جایگاه هفتم درسال 2010 دست یابد که این روند تاکنون ادامه داشته است.

امروزه علاوه بر این موفقیت بزرگ در تولید دانش، شاهد فعالیت بیش از 160شرکت در حوزه نانو فناوری در کشور هستیم که توانسته اند محصولات خود را به بازارهای داخلی و برخی بازارهای بین المللی عرضه کنند.
با توجه به عملکرد موفق ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در راه اندازی آزمایشگاه های دانش آموزی نانودر مراکز علمی و پژوهشی در داخل کشور اکنون بسیاری از کشورها از جمله چین، اکوادور و فیلیپین خواستار همکاری ایران برای راه اندازی آزمایشگاه های فناوری نانو و تجهیز مراکز دانشگاهی و مدارس کشور خود هستند.
دبیرستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری در رابطه با اقدامات گسترده این ستاد درحوزه راه اندازی آزمایشگاه های نانو در مدارس در گفت و گو با خبرنگارعلمی ایرنا افزود: برای آشنایی دانش آموزان با فناوری نانو به عنوان یک دانش میان رشته ای، تعدادی آزمایشگاه از سوی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به عنوان متولی امر ترویج این علم در کشور با استفاده ازفناوری ساخت داخل تجهیز و راه اندازی شده است.

دکترسعید سرکار افزود: تاکنون 49 آزمایشگاه نانو در پژوهش سراهای دانش آموزی استان های مختلف راه اندازی شده که هریک از آنها به 15 دبیرستان سرویس می دهند و با استفاده از ظرفیت آنها 49 هزاردانش آموز درسال می توانند آموزش های عملی نانو را فرا گیرند.

وی ادامه داد: تا کنون بیش از 460 هزاردانش آموز با فناوری نانو به صورت عملی با استفاده از این آزمایشگاه ها آشنا شده اند و امیدواریم آموزش هایی که به دانش آموزان در قالب دوره های عملی المپیاد نانو ارایه می شود در ارتقای توانمندی های نسل جوان با فناوری نانو موثر باشد.

وی بیان کرد: تمام تجهیزاتی که درآزمایشگاه نانو کشور نصب می شود ساخت ایران است که این امر مایه مباهات بوده و خودباوری دانش آموزان ما را بالا می برد.

دبیرستاد ویژه توسعه فناوری نانو افزود: محصولات نانوی بسیارخوبی از سوی شرکت های تولیدی در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی در این حوزه تولید وعرضه می شود به طوری که درخواست هایی از کشورهای چین، اکوادور و فیلیپین برای تجهیز مدارسشان با تجهیزات نانو ساخت ایران داشته ایم.
سرکار گفت: درماه گذشته بنا به درخواست مسئولان چین نصب و راه اندازی آزمایشگاه نانو تکنولوژی دریک دبیرستان بسیارپیشرفته درشهر 'سوژو' این کشور با تجهیزات ایرانی انجام شد.
وی ادامه داد: هنگام راه اندازی این آزمایشگاه ،کارگاه آموزشی نیز برای آشنایی فعالان در این آزمایشگاه از سوی ستاد ویژه فناوری نانو ایران برگزار شد.

سرکار تصریح کرد: معاون آموزش و پرورش چین به همراه 20 مدیر دبیرستان چین برای راه اندازی از این آزمایشگاه حضور داشتند و برای آنها جالب بود که ایران نانو تکنولوژی خود را به سطح دبیرستان ها برده است.

وی با اشاره به اینکه چین 450 هزار دبیرستان دارد و این یک فرصت بسیار بزرگی است که در اختیار ایران قرارداده شده است، افزود:اگر یک هزارم بازار کشور چین را در این حوزه در اختیار بگیریم، ارز آوری بسیار خوبی برای کشور به همراه دارد زیرا تجهیز هریک از این آزمایشگاه ها بیش از 150 هزار دلار ارزآوری برای کشور دارد.

سرکار گفت: با توجه به نو بودن این فناوری، هر سال کاربردهای جدیدی از آن در صنایع مختلف معرفی می شود، بنابراین با فعالیت هایی که در این حوزه درکشورانجام می شود، آینده روشنی برای نانو فناوری علاوه بر داخل در حوزه بین الملل نیز وجود دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار شنبه 11 مهر 1394 ، کد مطلب : 81782467 (4900315) : www.irna.ir

خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین