پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۲۷
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
سخنگوی قوه قضاییه گفت: حکم بابک زنجانی و دو متهم دیگر که در پرونده نفتی محاکمه شدند در دادگاه بدوی صادر شده و دادگاه این سه متهم را مفسد فی الارض تشخیص داده است.
شعارسال: حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز یکشنبه در نود وسومین نشست خبری خود افزود: دادگاه بدوی این سه متهم را به اعدام محکوم کرده و همچنین به رد مال مربوط به شاکی که همان شرکت ملی نفت ایران نیز است را اعلام و به جزای نقدی معادل یک چهارم پولشویی محکوم کرده است.

** حکم پرونده ارزی بزودی صادر می شود
وی گفت: محاکمه پرونده ارزی نیز تمام شده و بزودی حکم صادر می شود.
محسنی اژه ای گفت: بر اساس حسابرسی و کارشناسی در این پرونده 181 میلیارد تومان درآمد نامشروع برآورد شده است.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: این پرونده 10 متهم دارد که بزودی حکم آنها صادر می شود، حکم شش نفر از این متهمان بصورت حضوری و حکم چهار نفر که فراری بودند بصورت غیابی صادر شده است.

 **7 هزار سپرده گذار موسسه ثامن الحجج پول خود را دریافت کرده اند
وی درمورد موسسه شرکت تعاونی ثامن الحجج نیز گفت: بر اساس آخرین اخبار، 147 هزار نفر که در این تعاونی سپرده داشتند پول خود را دریافت کردند که مجموع رقم آن به 380 میلیارد تومان می رسد.
محسنی اژه ای افزود: قبلا کسانی که سه تا پنج میلیون تومان طلبکار بودند بدهی آنها پرداخت شده و اکنون این مبلغ تا 20 میلیون تومان رسیده و امیدواریم با تلاش بانک مرکزی و دادستانی همه سپرده گذاران به پول خود برسند.

**
مردم در پرونده شاندیز به حق خود می رسند
سخنگوی قوه قضاییه درمورد پرونده شاندیز گفت: ستادی که در استان خراسان رضوی تشکیل شده و از تهران پشتیبانی می شد، با اختیاراتی هیات مدیره را تفویض کردند. هیات مدیره جدید انتخاب شده و شخصیت های حقیقی و حقوقی برای اتمام پروژه اعلام آمادگی کردند.
وی افزود: با اعلام سرمایه گذاری جدید این پروژه، به نحوی کار خود را ادامه و مردم به حق خود می رسند.

**
صدور کیفرخواست برای تعدادی از متهمان پرونده 3 هزار میلیاردی
سخنگوی قوه قضاییه درمورد متهمان پرونده سه هزار میلیارد تومانی نیز گفت: برای تعدادی از متهمان کیفرخواست صادر شده، از جمله 46 نفر از بانک صادرات و مدیر عامل سابق بانک کارشان در دادگاه تمام شده و بزودی در این هفته و یا هفته آینده حکم آنها صادر می شود.

**
درمورد حمله کنندگان به عزاداران صفی آباد
وی همچنین درباره متهمانی که به عزاداران حسینی در صفی آباد خوزستان حمله کرده و موجب کشته شدن دو نفر و زخمی شدن سه نفر شده بودند، گفت: این افراد شناسایی و پرونده آنها کامل و کیفرخواست صادر شده و دادگاه در وقت مقرر تشکیل می شود.

**
قیمت دیه در سال آینده 190 میلیون تومان است
معاون اول قوه قضاییه افزود: بر اساس قانون قوه قضاییه موظف است قیمت دیه را برای سال بعد اعلام کند. با بررسی هایی که در جلسه مسئولان عالی قوه قضاییه در هفته گذشته برگزار شد، گزارش دادند، با توجه به تورم، مبلغ دیه 190 میلیون تومان در ماه های غیرحرام اعلام شد و در ماه های حرام یک سوم به این مبلغ اضافه می شود.

**
قتل شهردار سابق در مهاباد شخصی و خانوادگی بود
محسنی اژه ای گفت: در مورد شهردار سابق در مهاباد که به قتل رسیده بود، قاتل آن اعم از مشاور و کسانی که در قتل دخالت داشتند، شناسایی شدند و اظهاراتی در این زمینه داشتند و مشخص شد که قتل شخصی و خانوادگی بوده نه امنیتی.
وی تصریح کرد: اکنون این افراد در بازداشت شده و در حال تحقیقات از آنها هستند.

**
کشف مقادیر زیادی مواد مخدر از دی ماه تاکنون
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در سه ماه گذشته (دی، بهمن و تا 15 اسفند) مواردی از کشف مواد مخدر بصورت عمده داشته ایم و چنانچه به علت کشف زیاد مواد مخدر اقداماتی را انجام دهیم و یا قاچاقچیان اعدام شوند، عده ای فریادشان بلند می شود که حقوق بشر در ایران رعایت نمی شود.
وی تصریح کرد: اینکه قاچاقچیان مواد مخدر به مجازات می رسند و مدعیان دفاع از حقوق بشر صحبت هایی در این زمینه دارند، جای بحث است و باید پرسید آیا رها کردن، دستگیر کردن و یا مجازات کردن آنها، کدامشان رعایت حقوق بشر است؟
معاون اول قوه قضاییه به کشف 1300 کیلوگرم تریاک، مرفین و حشیش از یک محموله و چند قاچاقچی در هفتم دی ماه در کرج اشاره کرد و گفت: همچنین 28 دی ماه در منطقه جاسک 1929 کیلوگرم تریاک در یک محموله کشف شده است.
محسنی اژه ای همچنین از کشف 275 کیلوگرم هروئین در یک کامیونی که به ظاهر میوه حمل می کرده اشاره کرد و گفت: این میزان مواد مخدر نیز در بم و در تاریخ 28 بهمن ماه کشف و ضبط شده است.
وی ادامه داد: 15 اسفند ماه نیز در منطقه رودبار جنوب 1345 کیلوگرم تریاک در یک محموله کشف شده و این فقط بخشی از کشفیات مواد مخدر است.

**
تشکیل 206 پرونده تخلفاتی در انتخابات
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی که آیا خرید و فروش رأی در انتخابات صورت گرفته و پرونده تخلف انتخابات در کشور تشکیل شده، گفت: بر اساس آخرین اخبار تاکنون 206 پرونده تخلفاتی در کشور تشکیل شده اما هنوز اطلاعات پنج استان کوچک در راستای تخلفات انتخاباتی بدست ما نرسیده است.
وی با بیان اینکه تخلفات انتخاباتی از انتخابات سال های گذشته کمتر شده است، ادامه داد: باید اطلاعات این پنج استان به دست ما برسد تا آن زمان بررسی درخصوص کمتر شدن تخلفات انتخاباتی صورت گیرد.
محسنی اژه ای گفت: در برخی نقاط کشور درگیری های انتخاباتی داشتیم و اگر منشا این درگیری ها انتخاباتی بوده، پرونده ای برای آنها تشکیل شده و افرادی نیز دستگیر شده اند.
وی درمورد خریدن رأی نیز تصریح کرد: با توجه به اینکه اطلاعات خرید رای به مراجع نظارتی ارسال می شود، خبر دقیقی در این زمینه نداریم اما یکی، دو مورد خرید رأی گزارش شده و مراجع نظارتی آنها را بررسی می کنند و اگر جرمی اتفاقی بیافتد به دستگاه قضایی ارجاع داده می شود.

**
درباره دادن پول به حزب اعتدال و توسعه
معاون اول قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری که آیا صحت دارد که به نوبخت دبیر حزب اعتدال و توسعه صد میلیون تومان پول داده شده و اینکه این موضوع از سوی نمایندگان مجلس اعلام شده، گفت: این موضوع مربوط به اکنون نیست و چنین چیزی بوده اما به شخص نوبخت پول را نداده اند بلکه به حزب و مدت ها پیش فردی کمک کرده بود.
وی تصریح کرد: گزارش آن در دادگستری مورد رسیدگی قرار گرفت و پرونده مختومه شد و برای کسی جرمی احراز نشده است.
محسنی اژه ای همچنین در پاسخ به اینکه برخی نمایندگان مجلس از دخالت های غیرقانونی برخی مسئولان در انتخابات شکایت کرده اند، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم و اظهارنظری نمی کنم.

**
مدعی العموم و اظهارات نماینده ارومیه
وی همچنین در پاسخ به این سئوال که صحبت های نماینده ارومیه آیا مدعی العمومی داشته یا نه، افزود: اطلاعی ندارم که تا اکنون مدعی العموم وارد شده یا نه.

**
نباید مجازات جایگزین به ضرر متهم باشد
سخنگوی دستگاه قضا درمورد مجازات های جایگزین حبس و اینکه فقدان ابزارهای نظارتی در این زمینه به چشم می خورد، گفت: برای مجازات های جایگزین باید زمینه های آن فراهم شود و اگر شهرداری یا وزارتخانه ای بخواهد یک نفر را به کار گیرد، ابتدا باید آن مرکز آماده باشد که متهم را پذیرش کند.
وی تصریح کرد: متاسفانه مواردی منجر به محرومیت هایی می شود و نباید مجازات جایگزین به ضرر متهم باشد. درست است که حبس نمی رود اما برخی محدودیت هایی برای متهم ایجاد می کنند.

**
پرونده ای درمورد مواد مخدر صوتی تشکیل نشده است
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سئوال که آیا پرونده ای در مورد موسیقی های اعتیادآور در برخی دادگاه ها ایجاد شده یا نه گفت: طبق نظر کارشناسان چیزی به نام مواد مخدر صوتی نداریم، البته ممکن است بعضی اصوات برای انسان ها مضر باشد اما در این خصوص پرونده ای در دستگاه قضایی تشکیل نشده است.

**
در مورد پرونده متهمان حمله به سفارت عربستان
محسنی اژه ای در مورد متهمان حمله به سفارت عربستان گفت: چند نفر از این متهمان در دادگاه ویژه روحانیت هستند و تا این لحظه از آزادی آنها اطلاعی ندارم و سایر متهمان که در دادگاه تهران تشکیل پرونده داده اند، به غیر از دو نفر بقیه با قرار مناسب آزاد شده اند.

**
اعدام مردان در سیستان وبلوچستان صحت ندارد
سخنگوی قوه قضاییه در مورد اظهارات خانم مولاوردی درباره اعدام مردان یک روستا در سیستان و بلوچستان به جرم قاچاق مواد مخدر گفت: چنین ادعایی از طرف ایشان نقل قول شده است و مقامات قضایی آن را تکذیب کردند و چنین چیزی صحت ندارد.

**
پرونده کرمان در آستانه صدور کیفرخواست است
وی در مورد پرونده 12 هزار میلیاردی مربوط به پرونده کرمان گفت: در مورد رقم های این پرونده از 75 هزار تا 12 هزار میلیارد گفته شده که این پرونده در آستانه صدور کیفرخواست است.

**
در مورد نامه چهار نماینده به رئیس جمهوری
معاون اول قوه قضاییه در مورد اینکه چهار نماینده مجلس در نامه ای به رئیس جمهوری ادعای رانت خواری در دولت و منسوبین به دولت و دلالی نفت کرده اند، گفت: اطلاعی ندارم، اما از طرف دولت نسبت به بعضی از افراد و نمایندگان شکایتی صورت گرفته و نمی دانم به این مورد مربوط است یا نه.

**
ممانعت از ورود رئیس جمهور سابق به یک مراسم به حکم دادستان بوده است
وی در مورد جلوگیری از ورود یکی از روسای جمهوری سابق به یک مراسم گفت: بله، این مورد با حکم دادستان صورت گرفته است.

**
در مورد شکایت از احمدی نژاد
محسنی اژه ای در مورد شکایت از احمدی نژاد افزود: ایشان در بعضی از پرونده ها شاکی و در بعضی از پرونده ها متهم هستند، در جاهایی که از ایشان شکایت شده با توجه به سمت ایشان پرونده به دادگاه رفته و برخی موارد بسیار جزئی است.
وی در مورد شکایت برخی نمایندگان مجلس از ایشان گفت: باید در این مورد تحقیق بشود.

**
صدور قرار منع تعقیب برای جهانگیری
سخنگوی قوه قضاییه در مورد شکایت احمدی نژاد علیه جهانگیری گفت: بازپرس قرار منع تعقیب را صادر کرده و وکیل احمدی نژاد و خودش نسبت به نحوه بازپرسی اعتراض کردند ولی به خود قرار اعتراض نشده است و آن قرار از آن حیث قطعی است و در دادسرا قرار منع تعقیب برای معاون اول رئیس جمهوری صادر شده است.

**
با مجرمان فضای مجازی برخورد می شود
وی در مورد فیلتر برخی شبکه های اجتماعی و هوشمند گفت: کسانی که در فضای مجازی جرم کنند مانند جرم در فضای حقیقی است و توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی شناسایی و برخورد می شود.
معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: دستگاه های مسئول زیرساخت های را بومی کنند که هم مردم استفاده بهینه داشته باشند و هم جلوی افراد مجرم گرفته شود اما به هر دلیلی این کار انجام نشده و سیستم اطلاعاتی با مجرمین برخورد مقتضی را انجام می دهد.
وی با اشاره به دستگیری هشت نفر که در فضای مجازی عامل اشاعه فحشا و ترویج فساد بوده اند، گفت: دو دیدگاه در این مورد وجود دارد، اول اینکه چون ما نمی توانیم صد در صد جلوی اینها را بگیریم آنها را رها کنیم که دیدگاه غلطی است و باید به مقدار لازم جلوگیری شود و مردم را توجیه کنیم.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: باید با کمترین هزینه و محدودیت جلوی فساد و جرم را بگیریم.

**
احضار فاطمه هاشمی به دادگاه موضوع جدیدی نیست
محسنی اژه ای در پاسخ به سئوال خبرنگاری که آیا فاطمه هاشمی به دادگاه احضار شده، گفت: این موضوع مربوط به پرونده سابق است و برای وی احضاریه صادر شده و موضوع جدیدی نیست.

**
صحبت هایی برای انتصاب رییسی به تولیت آستان قدس رضوی شده است
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سئوال خبرنگاری که آیا این موضوع صحت دارد که پس از درگذشت آیت الله واعظ طبسی موضوع انتصاب دادستان به تولیت آستان قدس رضوی مطرح شده، گفت: این موضوع صحت دارد و درباره جایگزینی حجت الاسلام رییسی در این سمت، صحبت های جدی است.

**
درمورد ممنوع التصویری رئیس جمهوری اسبق
وی همچنین درمورد اینکه آیا ممنوع الاتصویری خاتمی دوباره پس از انتخابات مطرح شده، گفت: چنین چیزی مطرح نشده است.

**
پرونده بابک زنجانی راکد نیست
محسنی اژه ای در پاسخ به سئوال خبرنگاری که فاز دوم رسیدگی به پرونده بابک زنجانی چه زمانی آغاز می شود، افزود: رسیدگی به این پرونده در دادسرا در حال انجام است و از افراد زیادی به عنوان مطلع و متهم تحقیق شده و هر کدام از این افراد که پرونده آنها تکمیل شود به دادگاه می روند.
وی ادامه داد: برای پرونده سه هزار میلیاردی، محاکمه 46 پرونده تمام شده و در پرونده نفتی نیز که متهمان دیگری دارد رسیدگی خواهد شد اما از تاریخ رسیدگی دوم این پرونده اطلاعی ندارم.
محسنی اژه ای تصریح کرد: این پرونده در حال رسیدگی است و پرونده راکد نیست.
وی افزود: اموال بابک زنجانی در داخل و خارج کشور شناسایی شده و باید بدهی اش را پرداخت کند و اگر کسری در پرداخت بدهی داشته باشد که تاکنون دارد، در صورتی که تامین نکند دوباره اموالش را شناسایی می کنیم و مثل دیگر متهمان عمل می شود.
معاون اول قوه قضاییه در خصوص میزان رد مال بابک زنجانی نیز گفت: میزان رد مال مبلغی است که وی گرفته و نتوانسته پرداخت کند و اگر مبلغی تاکنون پرداخت کرده باشد کسر می شود.
وی ادامه داد: اینکه وکیل بابک زنجانی مدعی شده که بانکی که توسط شرکت نفت معرفی شده از دریافت پول وی ممانعت می کند، چنین چیزی نیست.
محسنی اژه ای افزود: به وی فرجه داده شده که اگر بدهی خود را برگرداند در مجازاتش تاثیر خواهد داشت که تاکنون این موضوع برای بانک مرکزی و وزارت نفت احراز نشده که بتواند این پول را پرداخت کند و اگر می خواهد بدهی خود را بپردازد هنوز دیر نشده است.

**
درمورد تشکیل پرونده برای قاچاق میوه
وی درمورد قاچاق میوه و اینکه پرونده ای در این زمینه تشکیل شده یا نه گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تعزیرات حکومتی درمورد مسایل مربوط به قاچاق اقدام می کند و قوه قضاییه نیز فارغ از این قضیه نیست.
سخنگوی دستگاه قضا افزود: اگر اطلاع پیدا کنیم قاچاق عمده ای صورت می گیرد و دستگاه متولی آن وجود ندارد، برخورد می کنیم به همین منظور از دادستان های کشور می خواهیم که در این زمینه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سازمان تعزیرات حکومتی را کمک کنند تا اگر موردی مشاهده شد که بخواهد ضربه سنگینی به جامعه بزند دادستان های ما به عنوان مدعی العموم با آنها برخورد کنند.

**
درمورد شکایت 14 دستگاه دولتی از پدیده شاندیز
وی درمورد پدیده شاندیز و اینکه وزیر کشور اعلام کرده که 14 دستگاه دولتی در
این زمینه شکایتی داشته اند، تصریح کرد: تا کنون مسئولان متخلف را به ما معرفی نکرده اند و اینکه 14 دستگاه دولتی هم شکایتی داشته اند صحت ندارد و ممکن است ستادی برای رسیدگی به این موضوع در خراسان تشکیل شده مواردی طرح شده باشد که من از این قضیه اطلاع ندارم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ یکشنبه 16 اسفند 1394، کدمطلب:81992055، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین