وی افزود: هماکنون برای پذیرش دانشجومعلم از طریق کنکور 97 فرصتی باقی نمانده است اما هنوز تکلیف ما مشخص نیست و نتوانستیم تعداد پذیرش دانشجومعلمان را برای اعلام در دفترچه کنکور مشخص کنیم این درحالی است که این دانشگاه 15 تا 25 هزار ظرفیت خالی دارد و حتی مجوز جذب 7 تا 10 هزار دانشجومعلم را هم دریافت نکردهایم و این شرایط یعنی فعلاً وضعیت جذب دانشجومعلم در کنکور 97 مشخص نیست.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز منابع انسانی و نیروی انسانی وزارتخانه بهدنبال دریافت مجوز پذیرش دانشجومعلم برای کنکور 97 هستند، گفت: در توجیه سازمان امور اداری و استخدامی برای گرفتن مجوز جذب تعداد بیشتری از دانشجومعلمان دچار مشکل هستیم.
خنیفر ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان در سال 91 تأسیس شد که در این سال 21 هزار دانشجومعلم جذب کرد و در دهه 60 که 400 مرکز تربیت معلم در کشور داشتیم حدود 90 هزار دانشجوی تربیت معلم وجود داشت و هیچگاه کمبود معلم نداشتیم اما کمکم بحث نیروهای نهضتی و سربازمعلم پیش آمد و روشهای جذب معلم در آموزش و پرورش متفاوت شد و روشهای فرعی جای اصل نشست.
وی با تذکر اینکه جامعهای که به راههای سهل الوصول برود به آن عادت میکند، گفت: برای جذب معلم سه دوره از ظرفیت ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان استفاده کردیم اما برای جذب معلم به این شیوه شرایط خاصی مطرح است و در اساسنامه دانشگاه آمده، "تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشتههایی که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه وجود ندارد مطابق ضوابط و مقررات آموزش و پرورش از میان دانشآموختگان سایر دانشگاهها مشروط به گذراندن دوره مهارتآموزی یکساله امکانپذیر است" و تا به امروز 14 هزار نفر به این شیوه جذب شدهاند اما نه با یک سال دوره آموزشی بلکه با یک یا دو ماه آموزش.
رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در این دوره کوتاهمدت کدام یک از فنون معلمی از جمله روش تدریس و تکنولوژی آموزشی به افراد آموزش داده میشود؟ دانشگاه فرهنگیان سال 91 حدود 21 هزار نفر، سال 92 حدود 16 هزار نفر، سال 93 حدود 11 هزار نفر، سال 94 حدود 9 هزار نفر و سال 95 حدود 3 هزار نفر را جذب کرد اما چرا این اتفاقات باید بیفتد؟ اگر این دانشگاه سالانه 15 هزار نفر را جذب میکرد هماکنون مشکل کمبود معلم نداشتیم.
خنیفر تصریح کرد: با وجود وضعیت فعلی دانشگاه فرهنگیان باز هم مهر امسال 9 هزار نفر از دانشجومعلمان این دانشگاه در 16 رشته فارغ التحصیل، و به مدارس کشور وارد میشوند و هماکنون بهدنبال این هستیم تا ظرفیتهای خالی تربیت معلم را فعال کنیم.
وی با تأکید بر اینکه بحث آموزش برای مردم دارای اهمیت است، گفت: نمیتوان با توجیه اینکه دولت پول ندارد با آموزش اینگونه برخورد کرد. اگر 5 کشور پیشرفته دنیا را بهلحاظ بحث آموزش و پرورش بررسی کنید متوجه میشوید که در کشورهایی مانند فنلاند، نیوزیلند، آلمان و ژاپن فاخرترین نظام آموزش و پرورش، آموزش ابتدایی است و برای آنها معلم دوره ابتدایی اهمیت بسیار دارد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: آیا این شایسته آموزش و پرورش کشور است که برای مهر امسال 78 هزار نفر کمبود معلم و بهعبارت دیگر 300 هزار کمبود واقعی داشته باشد؟ اولویت دادن به نظام تربیت معلم بسیار مهم است اما اولویت دولتهای ما این نیست.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1397 ، کدخبر: 1720593،www.tasnimnews.com
ا.ف75